2024-08-09, 17:43
Medlem
Gör egen det blir alltid gott
Citera
2024-08-09, 17:55
Medlem
Tyvärr har pizzorna blivit både dyrare och sämre som många här redan tagit upp...kan intyga att det snålas med påläggen/ingredienserna...ibland så mycket att man nästan måste be om mera fyllning innan man går därifrån...inte kul med 3-4 champinjoner och 7-8 skinkbitar på en capricciosa. Ibland känns det som att det är dumsnålt...kunderna kommer inte tillbaka om de blir behandlade som idioter...thaimaten är bättre...större portioner och trevligare bemötanden...och det bästa av allt...oftast smakar det mycket bättre...vet ej hur man kan vända på den här utvecklingen...är det kanske redan försent?
Citera
2024-08-09, 18:12
Medlem
Sextiopluss avatar
Håller med. För ett antal år sedan fanns fortfarande italienarnas kunskap kvar i branschen. Men nu är det andra kockar som styr. Man märker skillnaden tydligt om man åker till Italien. Andra smaker annan konsistens.
Citera
2024-08-09, 19:31
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zkumbollen
kul trådstart

håller helt med, pizzan nu är oftast inte lika god!

Min spaning,
Osten är av usel kvalitet, rinner runt som smör - minns pizzorna på 80 talet, då var det GOD ost
Degen, så tunn och stor som möjligt, ingen finess
Tomatsåsen, well
Skinkan, pressad av resterna som blev över

Hur kunde det bli såhär?

Tror de allra flesta pizzabagarna nuförtiden, inte är köksutbildade/kockar, de var "bilmekaniker i bagdad" men nu behöver hitta någon försörjning... taxi eller pizza (eller både och)

punkt
Håller helt med och ostens kvalitet är största orsaken. Minns att pizzor tidigare hade trådar av ost som hängde med när man skar en bit.
Citera
2024-08-09, 19:33
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zkumbollen
kul trådstart

håller helt med, pizzan nu är oftast inte lika god!

Min spaning,
Osten är av usel kvalitet, rinner runt som smör - minns pizzorna på 80 talet, då var det GOD ost
Degen, så tunn och stor som möjligt, ingen finess
Tomatsåsen, well
Skinkan, pressad av resterna som blev över

Hur kunde det bli såhär?

Tror de allra flesta pizzabagarna nuförtiden, inte är köksutbildade/kockar, de var "bilmekaniker i bagdad" men nu behöver hitta någon försörjning... taxi eller pizza (eller både och)

punkt
De pizzabagare som är köksutbildade i Sverige kan du nog räkna på ena handens fingrar.
Citera
2024-08-09, 19:50
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Instämmer, pizzor har blivit märkbart sämre. Yngre människor märker det inte. De bara glufsar i sig utan eftertanke, mat som mat liksom. Först jättehungriga, in med en pizza, mums, glufs, tugg, svälj, slut. Plötsligt proppmätt, var väl inget större fel på den degklumpen med billig, extrafet ost och några trötta skinkbitar/konserverde champinjoner.

Allt handlar om råvaror. Skinka, ost, räkor och allt annat kan inte bli bra om de köps in i billigast möjliga jätteförpackningar. Det hjälper inte att blanda skräpet och värma upp det till 400 grader i några minuter.

Pizza ska vara degklumpar med fet ost och budgetskinka ihopblandat och uppvärmt. Det är ju förfan det man är sugen på när man köper en turkpizza.
Citera
2024-08-09, 19:58
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Pizza ska vara degklumpar med fet ost och budgetskinka ihopblandat och uppvärmt. Det är ju förfan det man är sugen på när man köper en turkpizza.
Tack för att du bekräftar det jag skrev. Glufs, glufs, svälj, slut, rap… vad var det jag åt? Visstja, en turkpizza. När du blir stor kan du åka till Italien och käka riktig pizza. Kvalitet vet du.
Citera
2024-08-09, 20:00
Medlem
Man får väl smaka-av olika pizzerior i akt å mening för att finna en pizzeria som är bra.
Det går ju att snacka med kocken oxå å tala om vad man vill ha
Olja å ost å vitlök och sådana godsaker.
Citera
2024-08-09, 20:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GillarAttPilla
Pizzorna på vanliga pizzerior/kebabhak aka turkpizza har fan blivit riktigt äckliga senaste åren. Finns nog med trådar om hur jävla dyra dom blivit så det behöver vi inte ta upp här, men smaken?! Vad har hänt?

Det är tamejfan så att en billys har mer smak än en kebabpizza nu för tiden.

Håller med, smaklöst och smakar unket. Förmodligen gjorda av gamla råvaror från u-länder.
Citera
2024-08-09, 20:04
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Tack för att du bekräftar det jag skrev. Glufs, glufs, svälj, slut, rap… vad var det jag åt? Visstja, en turkpizza. När du blir stor kan du åka till Italien och käka riktig pizza. Kvalitet vet du.

Det är inte det tråden handlar om, din mat-fascist. Vem fan vill sitta bakis på nyårsdagen med en pinne i röven och peta styvt i en halvtorr historia med ruccola på?

Nu är jag sällan bakfull på nyårsdagen, men jag talar för den yngre generationen. De behöver få höra att man inte blir en stel jävel bara för att man blir äldre.
Citera
2024-08-09, 20:04
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Grandiosas pan pizza är bättre än turkpizza. Lägg på extra fyllning så har du en god pizza

https://www.grandiosa.se/produkt/pan-pizza-classic/

Om man inte har råd med resturangpizzor som ligger på 129kr och över.
Nä, den var bra för 10+ år sedan. Numera verkar den bestå av bara smaklös skinka och ketchup. Åtminstone i Skåne är turkpizzorna bättre än den. Möjligen att de blivit lite mindre under den stora inflationen som varit senast. Ibland har Grandiosa någon ny sort som är god, men då försvinner den efter ett par månader.
Citera
2024-08-09, 20:08
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
De allra flesta pizzerior vill hela tiden öka vinsten, precis som i alla andra branscher, så dom sänker ständigt inköpspriserna och då får kvaliteten ta stryk och så länge folk fortsätter köpa pizzor så fortsätter dom prioritera vinsterna.

Att prioritera vinsterna gör väl var och varannan? Som löneslav görs det dock genom att maximera sin lön och löneökningar. Alla är vi lika eller typ nästan är vi alla lika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in