2024-08-07, 17:52
Medlem
Är det någon som har erfarenhet av att köpa en fastighet i Sverige och betala från ett utländskt bankkonto? Uppstår något problem med mottagande bank eller mäklaren, eller går allt som en dans?
Citera
2024-08-07, 17:58
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Är det någon som har erfarenhet av att köpa en fastighet i Sverige och betala från ett utländskt bankkonto? Uppstår något problem med mottagande bank eller mäklaren, eller går allt som en dans?
Kan nog bli problem då många banker inte accepterar inbetalning från vissa länder pga penningtvätts och terrorfinansieringslagen.
Citera
2024-08-07, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Kan nog bli problem då många banker inte accepterar inbetalning från vissa länder pga penningtvätts och terrorfinansieringslagen.

Jag avser dock en bank inom EU i första hand (t.ex. Revolut).
Citera
2024-08-07, 18:06
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Jag avser dock en bank inom EU i första hand (t.ex. Revolut).
Ok men Jersey och Gibraltar är med på sanktionslistan i EU, vissa banker nobbar även Malta.
Citera
2024-08-07, 18:42
Medlem
Citat:

Hur tänker du att själva transaktionen ska gå till?
Citera
2024-08-07, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Hur tänker du att själva transaktionen ska gå till?

Vanlig banköverföring, iban?

Om möjligt kunde jag betala med betalkortet annars.
Citera
2024-08-07, 18:51
Medlem
Citat:
Vanlig banköverföring, iban?

Om möjligt kunde jag betala med betalkortet annars.

Privat affär utan mäklare?
Är fastigheten belånad av nuvarande ägare?
Vilka summor rör det sig om?
Citera
2024-08-07, 19:08
Medlem
Duerfs avatar
Det är en väldigt stor chans att säljare/mäklare/säljarens bank säger nej till upplägget. Glöm bort att kunna dra kortet. Vem skulle ha kortläsaren här, tänker du?

Om det mot alla odds finns någon som är ok med upplägget är det antingen mottagande bank eller mäklare som kommer ha ansvar att säkerställa pengarnas ursprung enligt penningtvättslagen, så var beredd att visa upp massa underlag som styrker detta.
Citera
2024-08-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Privat affär utan mäklare?
Är fastigheten belånad av nuvarande ägare?
Vilka summor rör det sig om?

Vid privat affär förstår jag att det går att fixa till något.

Men min tanke var om man skulle köpa något på hemnet den gängse vägen från någon man inte känner.

Frågeställningen är hypotetisk än så länge, men det skulle väl kunna handla om en affär i storleksordningen tre till fem miljoner kronor.
Citera
2024-08-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är en väldigt stor chans att säljare/mäklare/säljarens bank säger nej till upplägget. Glöm bort att kunna dra kortet. Vem skulle ha kortläsaren här, tänker du?

Om det mot alla odds finns någon som är ok med upplägget är det antingen mottagande bank eller mäklare som kommer ha ansvar att säkerställa pengarnas ursprung enligt penningtvättslagen, så var beredd att visa upp massa underlag som styrker detta.

Brukar det inte vara avsändande bank som står för frågandet? Vid betalning av fastighet från svenskt bankkonto till annat svenskt bankkonto vet jag att avsändarbanken ställer frågor om var pengarna kommer ifrån (även om det är uppenbart att det är ett vanligt lönesparande på banken ifråga), men jag har inte stött på att mottagarbanken är frågvis.

En dum fråga: Ser mottagarbanken enkelt vilken bank överföringen kommer ifrån?
Citera
2024-08-07, 19:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Brukar det inte vara avsändande bank som står för frågandet? Vid betalning av fastighet från svenskt bankkonto till annat svenskt bankkonto vet jag att avsändarbanken ställer frågor om var pengarna kommer ifrån (även om det är uppenbart att det är ett vanligt lönesparande på banken ifråga), men jag har inte stött på att mottagarbanken är frågvis.

En dum fråga: Ser mottagarbanken enkelt vilken bank överföringen kommer ifrån?

Mottagande bank kommer undra var pengarna har för ursprung. Avsändande bank bör redan ha ställt den frågan när pengarna kom dit om det var något avvikande, men ska de skickas till något konstigt ställe kan de även ställa frågor då.

Mottagande bank ser givetvis vilken bank pengarna kommer ifrån.

Är det inget konstigt med pengarna så är det väl enklast att du för över dem till en svensk bank först och sedan köper bostad.
Citera
2024-08-07, 19:35
Medlem
Citat:
Vid privat affär förstår jag att det går att fixa till något.

Men min tanke var om man skulle köpa något på hemnet den gängse vägen från någon man inte känner.

Frågeställningen är hypotetisk än så länge, men det skulle väl kunna handla om en affär i storleksordningen tre till fem miljoner kronor.

Varför blanda in en fastighet i din frågeställning? Går det att föra över pengar från en utländsk bank till en svensk bank? Svar Ja. Tråden kan låsas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in