2024-08-13, 15:17
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Jag tror inte ryssland har särskilt många motiverade soldater kvar.
De som slåss i Ukraina gör det endast för pengar, förutom ex-fångar är det vanligare att man är så skuldsatt att man ser detta som en utväg, de som trodde på avnazifiering och att de skulle befria Ukraina från Banderas.. ja de ligger nu som gödsel i den ukrainska myllan…

Motivation.. knappast
Citera
2024-08-13, 15:20
Medlem
Om man läser artikel i SVT så säger Ukraina att de är inte intresserade av Kursk, utan de gick in i Kursk för att nå militära mål eftersom de inte fick använda långdistansvapen för att förstöra dem.

Ukraina tycker inte det är rimligt att Ryssland ostört ska avfyra alla långdistansrobotar från sin sida om gränsen utan att få konsekvenser för det.

Så man kan säga att det som utlöste Kursk-invasionen av Ryssland var att Ryssland sköt robotar och även utförde flygattacker innefrån Ryssland.

Detta verkar vara en pik mot USA/Storbritannien.

Jag tycker givetvis att USA/Storbritanninen ska ge Ukraina tillstånd att skjuta mot alla militära resurser som används i kriget mot Ukraina. Att man har rätt att försvara sig oavsett varifrån de skjuter.
Citera
2024-08-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Ukrainsk soldat säger att ett fel som Ryssland har gjort är att de hade placerat mindre "motiverade" styrkor i området, nyligen insatta värnpliktiga soldater, tjetjener och många unga soldater.

"A Ukrainian soldier told The Wall Street Journal that Russian troops in the area were inexperienced."

Har ryssarna någon annan sorts soldater?
Citera
2024-08-13, 15:22
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Rysk underrättelsetjänst måste ju vara obefintlig eller rejält efterbliven om de har missat en annalkande attack av den här magnituden.
Den var betydligt bättre i Ukraina före och i början av kriget. Nu verkar de ha noll koll och försöker bara förstå vad de ser på flyg- och satellitfoton.
Citera
2024-08-13, 15:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Rysk underrättelsetjänst måste ju vara obefintlig eller rejält efterbliven om de har missat en annalkande attack av den här magnituden.
Ingen har nog missat nåt. Det sägs att även armén haft kännedom om förberedelserna men ignorerat dem.
Citera
2024-08-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Flera av dessa fick så mycket bonk att de vägrade fortsätta slåss, men varför de nu är villiga att slåss vet jag inte. Kanske de numera ingår i de mer än 2000 tillfångatagna ryssarna?

FSB styr nu, så de har att välja på att bli dödade av fienden eller av de politiska trupperna (rinse'n'repeat av strategin under WW2) och till putins förvåning väljer de istället att ge upp...
Citera
2024-08-13, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Och trollen tror att Ryssar står för konservativa fina kärnfamiljvärderingar.. jo ja tackar jag..
Kanske offtopic: Efter att ryzzarna "befriade" Berlin våldtogs minst 100 000 kvinnor varav 10 000 avled av efterverknigarna av våldtäkterna. Står i Wikipedia. Är ett rysk traditionellt sätt att se på kvinnor alltså.

Det är bara att fundera på vad människor i Ukraina får utstå. Man spyr.
Citera
2024-08-13, 15:32
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ingen har nog missat nåt. Det sägs att även armén haft kännedom om förberedelserna men ignorerat dem.

Skulle inte förvåna mig, iofs.
Citera
2024-08-13, 15:34
Medlem
HRTs avatar
Putin ska vara såpass upprörd att jag gissar att någon snart ramlar ur ett fönster.
Kan vi hoppas att idioten får en stroke. De soldater som sats in är reservister gröngölingar och de har antingen nedkämpats eller gett upp. Kadyrovs tiktok krigare vågade inte möta Ukraina i vanlig ordning patetiska jävla muslimer.
Citera
2024-08-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Putin ska vara såpass upprörd att jag gissar att någon snart ramlar ur ett fönster.
Kan vi hoppas att idioten får en stroke. De soldater som sats in är reservister gröngölingar och de har antingen nedkämpats eller gett upp. Kadyrovs tiktok krigare vågade inte möta Ukraina i vanlig ordning patetiska jävla muslimer.

Jag passar på att slänga in en fråga om någon sett någon nyhet om Kadyrovs tiktokare samt om Wagner. Båda skulle ju vara aktiva i Kursk-området var det sagt. Wagner skulle plockas hem från Mali.

Enda jag sett är att Kadyrovs soldater fanns vid gränsen, men flydde för att inte bli tillfångnatagna samt någon dag senare gruppvåldtog en rysk soldat, varvid den soldaten sedan blev tillfångatagen av ukrainarna och skvallrade var tjetjenerna befann sig. Tjetjenerna bombades och besköts, gav upp ganska snabbt ett 50-tal stycken. Sedan var det någon som skrev om att tjetjerna flydde vidare och lämnade getterna kvar.
Citera
2024-08-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Så ryssarna har väl utbildade soldater? Var gömmer man dessa? Dags att plocka fram de nu?

Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Men finns det verkligen några välutbildade ryska soldater kvar?

Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Vilka tunga vapen och välutbildade soldater tänker du på?

Rövarband i flipflops på kickbikes kommer inte att göra någon större skillnad.
Ja, kan instämma i era frågeställningar.
Era reflektioner är av yttersta betydelse - har ryssen duktiga soldater kvar och att tillgå inom rimlig tid.
Bra fråga.

Det är en orolig tid vi befinner oss i och oroväckande utveckling med alla konflikter på vår planet.
Glad att jag bor i Sverige - trots all skit med skjutningar med meeeeeera vi har här.
Senast redigerad av Charlatanery-end 2024-08-13 kl. 15:43. Anledning: Stavfel
Citera
2024-08-13, 15:41
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag passar på att slänga in en fråga om någon sett någon nyhet om Kadyrovs tiktokare samt om Wagner. Båda skulle ju vara aktiva i Kursk-området var det sagt. Wagner skulle plockas hem från Mali.

Enda jag sett är att Kadyrovs soldater fanns vid gränsen, men flydde för att inte bli tillfångnatagna samt någon dag senare gruppvåldtog en rysk soldat, varvid den soldaten sedan blev tillfångatagen av ukrainarna och skvallrade var tjetjenerna befann sig. Tjetjenerna bombades och besköts, gav upp ganska snabbt ett 50-tal stycken. Sedan var det någon som skrev om att tjetjerna flydde vidare och lämnade getterna kvar.

Skynews, samt någon mer hade militäranalytiker i studion. De beskrev det som att Kadyrovs Azhmat soldater gick på lunch när Ukraina stormade och endast några kunde hjälpa till. En film finns med ca 15 fångar alla Kadyrovs super krigare. De såg jävligt spaka ut och Ukrainarna sa till dem sitt upp , sträck på er när vi pratar med er..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in