2024-08-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongborren
Typ noll...kriget har stort stöd bland ryssar.
Nej, det har det inte. Kriget har vare sig stöd eller stort motstånd. Lejonparten av befolkningen är depolitiserad och rycker på axlarna och ger passivt stöd till Putin. Dvs, om Putin i morgon skulle säga "vi ger Ukraina Kursk som goodwill" så skulle de flesta vara passivt för det.

Detta går givetvis åt båda hållen, och idéerna om att folk skulle ansluta till Ukraina i drösar för att vända sig mot Putin i Kursk är också önsketänkande.

Den stora populationen är opolitisk i betydelsen "inte bry sig" och har en viss beröringsskräck med hela grejen, men tänker och tror att Putin nog vet bäst, så de är reserverat och passivt för. En mindre del är mer politiserad opposition och den består av flera läger, men två väldigt motsatta grupper. Mest notoriska är "Z-patrioterna" som tycker att Putin går för snällt fram och ropar på atombomber och whatnot. Denna grupp är, tragikomiskt nog, något som kan vara farligt för Putin. Allt detta gör att Putin är känslig för förändringar oavsett håll, och den ryska statsapparaten har alltid varit tafatt, oförutseende och oförberedd inför förändringar och händelser i stort. Rysk folkopinion är alltså ganska icke-trivial att analysera och man kan inte svepande säga att kriget har stöd, lika lite som man kan säga att folk nödvändigtvis skulle reagera så mycket på offensiver på eget territorium. Det är också tämligen svårt att avgöra om kriser av detta slag blir en för- eller nackdel för Putin. En sak kan man dock säga, att *när* det blir folkresningar i Ryssland, så blir det det med besked. Men, det gör också att sådana är ganska sällsynta. Sist var väl 1917.
Citera
2024-08-12, 22:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Zelenskyj: "Det är nu klart vad som blir slutet för Putin. Det är Kursk. Den slutgiltiga katastrofen för hans krig".

https://united24media.com/latest-news/zelenskyy-it-is-now-clear-what-the-end-is-for-putin-its-kursk-the-catastrophe-of-his-war-1710
Klassisk och symbolisk mark. Bara uttalandet kan nog skrämma Putin. Det var där ett annat krig slutligen vände.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Han talar till sina egna. Många ryssar tror nog på honom. För oss är det naturligtvis absurt men det är inte väst det är riktat mot. Hemma är han den "goda".

Putler är ett levande bevis på att man inte kan dö av att hyckla för mycket i alla fall
Citera
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Samtidigt är de kappvändare och lyder makten så om de tror Ukraina vinner och Ukraina har makten i området så vet man inte.

Det finns gott om ryssar i Kursk som kan prata ukrainska och har inte alls samma syn på Ukraina, som man har i Kreml. Tvärtom.
Citera
2024-08-12, 22:10
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Han talar till sina egna. Många ryssar tror nog på honom. För oss är det naturligtvis absurt men det är inte väst det är riktat mot. Hemma är han den "goda".
Ja men folk i ryssland har ju internet?
Citera
2024-08-12, 22:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Jag tror inte att Ukraina vill styra Ryssland om det bevisas att Ukraina kommer att bli lämnade ifred av Ryssland. För all framtid! Och att putler och hans entourage ställs inför skranket i Haag. Tror du inte? Ukraina är heller inte intresserada av annat territorie än det som gällde 1991.

Där någonstans kan förhandlingarna börja.

Dom kan ju inta Moskva för att avsätta Putin med våld för att byta ut ledaren mot en som passar Ukraina. Som Eu gjorde med Ukraina.
Citera
2024-08-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
https://tv.aftonbladet.se/video/373126/putin-om-ukrainas-intrang-vad-kan-man-prata-med-dem-om

Putin säger detta:
"Det verkar som att fienden försöker förbättra sin förhandlingsposition för framtiden. Men hur kan man ens prata om förhandlingar med människor som gör urskillningslösa angrepp på civila, på civil infrastruktur och försöker skapa hot mot kärnkraftsanläggningar?"

Vad i hela helvete? Putin beskriver ju precis det ryssland gör. Tror han att någon tror på det han säger?

Han bekräftade bara att det inte går att förhandla med Ryssen/Putin.
Citera
2024-08-12, 22:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Knappast. Jag vill tro på vad jag läser om att FSB-befäl kapitulerar och att ukrainarna sinkas av att de måste förflytta så många krigsfångar, men det gör jag inte.

Olika kartor ger olika bild. Jag brukar jämföra mot Deepstatemap, hans bedömning är i regel mer konservativ än de andra avseende både ryska och ukrainska framryckningar. ISW har jag dock stor respekt för så tror de att det är möjligt att det markerade området är under ukrainsk kontroll finns det iallafall en möjlighet.

Men så stort är det inte. De har kommit troligen 15-20 km in i Ryssland, och har ännu inte full kontroll över Sudzja som var första större samhälle de kom till (25k invånare).

Inte så stort ännu.. dom är ju inte ens klara .. kommer var betydligt större slutet av året.
Citera
2024-08-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Det är jag inte säker på. Området Ukraina tagit är visst cirka 1000 kvkm, dvs lite större än Sumpan som är Sveriges minsta kommun. Sjukt stort får står för dig.

Vad snackar du om? Sundbyberg är 8.8 kvadratkilometer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sundbybergs_kommun
Citera
2024-08-12, 22:13
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej jag personligen tycker inte det är särskilt stort men för Ukrainarna är det enorm framgång.

Ja, så ditt personliga tyckande och din objektiva åsikt om operationens framgång för Ukraina skiljer sig år? Lite märkligt kan jag tycka. Jag själv tycker vi får vänta och se men jag ser ändå detta som en möjlig väg för att kasta ut de ryska fascisterna från Ukraina.
Citera
2024-08-12, 22:14
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Zelenskyj: "Det är nu klart vad som blir slutet för Putin. Det är Kursk. Den slutgiltiga katastrofen för hans krig".

https://united24media.com/latest-news/zelenskyy-it-is-now-clear-what-the-end-is-for-putin-its-kursk-the-catastrophe-of-his-war-1710
Zelensky svamlar som vanligt.
Det är nog mer troligt att Kursk är slutet för Ukrina och Zelensky regimen.
Citera
2024-08-12, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom kan ju inta Moskva för att avsätta Putin med våld för att byta ut ledaren mot en som passar Ukraina. Som Eu gjorde med Ukraina.
Det kommer inte att hända så du kan vara lugn. Ukraina har inga såna ambitioner. De vill troligen bara få leva i fred från Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in