Citat:
Jag vet inte heller, för att 45 eller om det var 49% av rysk stålindustri skulle vara beroende av ett enda kärnkraftverk låter märkligt¹. Det kan förstås stämma, men även om det bara vore säg 20% så är det ju mycket signifikant.Om de kan skapa en flaskhals i stålindustrin skulle det vara extremt positivt. Men tror inte det är så det fungerar, och jag ställer mig extremt skeptisk till ryktet.
Värnpliktiga har man fångat förr, vill jag minnas.
Jag läste en post om att Ukraina använt en ny intressant taktik där de gick in, fick ner ryska drönare, därefter upp egen EW, och därmed fick lokal "drone superiority". Sånt är så klart också intressant ja.
Värnpliktiga har man fångat förr, vill jag minnas.
Jag läste en post om att Ukraina använt en ny intressant taktik där de gick in, fick ner ryska drönare, därefter upp egen EW, och därmed fick lokal "drone superiority". Sånt är så klart också intressant ja.
Möjligt att man fångat enskilda värnpliktiga förut (och vissa värnpliktiga har lurats till "SMO-zonen" anyhow), men skillnaden nu är att om det börjar ske en masse, och dessutom ur en generell värnpliktsdemografi som då även omfattar oblaster som Moskva och Leningrad, så är det en helt annan för Putin viktig demografi som kommer börja "ställa frågor". Speciellt om han behöver öka den andelen. Eller höja de ekonomiska incitamenten för att värva frivilliga. Eller dra tillbaka folk från Donbass. Något av detta är det (kombinationer är ju fullt möjliga) och inget av detta är trivialt.
1) Siffran kommer om jag minns rätt från någon civil myndighet i energisektorn och gäller antagligen fredstida, civil nominell elproduktion. Vilket ju betyder att även om 49% av elbehovet kommer från Kursk NPP i detta nu, kan det ju kopplas om och lastfördelas givetvis i tider av kris. Så även om siffran stämmer, är nog inte bortfallet 49%. Utan det blir någon annan någon annanstans som får elransonera.