2024-08-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inflames662
Bild spekulerer også i om det er Rebecca. Stemmer ganske bra med annen informasjon om saken:

https://www.bild.de/unterhaltung/roy...bc9c72c4bc177a

utenfilter.no refererer til informasjon fra tyske Bild.
Den tyske avisen, Bild, navngir Reb*ecca Hel*berg Arnt*sen som offeret for Borg Høibys angrep.

Uten Filter har de siste dagene fått en rekke tips i saken.

Disse tipsene, uavhengig av hverandre, forteller at Borg Høiby er en meget aktiv del av et miljø med omfattende narkotikamisbruk i Oslo. Videre fortelles det om at han lever et kaotisk liv, med manglende evne til gjennomføring av ting som følge av rusbruk. En del av dette bildet er at Borg Høiby ikke har noen jobb, men kun lever på penger fra sin mor. Borg Høiby er 27 år gammel.

Alle disse forholdene skal være godt kjent informasjon i norske pressekretser.
Det kan se ut som om Marius Borg Høiby er i en slags identitetskrise. Det er aldri tilfredsstillende for et voksent menneske å måtte forsørges av sin mor. Det er ikke holdbart å leve slik.

Rusmisbruk er ille nok, men kombinasjonen rus og voldsutøvelse gjør saken mye alvorligere.

Når det gjelder eventuell tiltale og straff, så vil eventuelle tidligere straffbare forhold måtte vektlegges. Også om det er fare for gjentakelse av straffbare forhold.

Skal Marius komme seg gjennom dette må han tilstå og ta sin straff.

Legge saken bak seg, jobbe seg ut av rusmisbruket og få seg et normalt liv.

Kilde: https://www.utenfilter.no/2024/08/08...us-borg-hoiby/
Senast redigerad av kornblomst 2024-08-09 kl. 21:35.
Citera
2024-08-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Har bare lyst til å presisere: Marius er født i 1997, Mette Marit og Haakon ble sammen i 1999 og giftet seg i 2001. Haakon har altså vært en del av Marius liv siden han var 2 1/2 år.
Hangen til rus kan ha biologiske årsaker. Det vet ikke jeg nok om. Derimot så har det vært lett å spekulere i at Marius kan ha hatt få grenser under oppveksten.

Det sies att de første 2 årene av ett barns liv er de mest sårbare, da barnets tillknytningsmønster og mentale helse utvikles. Om barnet utvikler en utrygg tillknytning, kan det bli vanskelig å reparere senere.

Nå vet jeg ikke så mye om guttens oppvekst verken før eller etter Haakon. Men om den voksne gutten lever på sin mor, samt at deler av morens apanasje går til sønnens kokain, så kan man vel tenke seg att det er noe som ikke går helt etter boken...
Citera
2024-08-09, 21:52
Medlem
Citat:
Jeg tror folk i Norge aller mest er lei støyen rundt enkelte medlemmer av kongefamilien. Ikke så lenge siden kongen måtte flys hjem i privatfly fra Malaysia heller. Var en stor debatt rundt kostnadene i den forbindelse.
Kongen og dronningen har sagt at barna deres kan gifte seg med hvem de vil. De setter dessuten pris på Mette Marit og Durek, utfra hva de selv har uttalt til media. Kongeparet har forresten mange rådgivere som hjelper dem og tilgang til den aller beste ekspertise, ikke sikkert de synes selv de går gjennom en svår tid heller. Blir bare spekulasjoner
Folk i Norge är nog väldigt less på de olika ”tullinger” som dyker upp i norska kungahuset, och stödet för kungahuset minskar. Men om de som ingår på officiella foton, oavsett om de inte är en officiell del av kungafamiljen, inte kan sköta sig så är det upp till kungen att slå näven i bordet och säga ifrån. Marius får flytta ut från kungliga bostaden, han är vuxen, vill inte vara ”offentlig”, och ska klara sig själv. Och prinsessan, som inte håller de löften hon gett till kungen, ska naturligtvis bli av med princesstiteln. Att tro att rådgivare vågar gå emot kungens vilja är ju naivt, men är de professionella och experter skulle säkert vilja föreslå något mera drastiskt…
Citera
2024-08-09, 21:56
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Det sies att de første 2 årene av ett barns liv er de mest sårbare, da barnets tillknytningsmønster og mentale helse utvikles. Om barnet utvikler en utrygg tillknytning, kan det bli vanskelig å reparere senere.

Nå vet jeg ikke så mye om guttens oppvekst verken før eller etter Haakon. Men om den voksne gutten lever på sin mor, samt at deler av morens apanasje går til sønnens kokain, så kan man vel tenke seg att det er noe som ikke går helt etter boken...

Marius har nok hatt det bra hele tiden. Det er forresten de første fire årene av ens liv som tidligere ble ansett for å være svært viktig for den videre utviklinga. Men jeg tror at fagmiljøene er mer delte i dag på hvor uopprettelig eller ikke eventuelle skader er.
Rus kan alle komme bort i, men om det genetiske har betydning, så har Marius dette på begge sider - altså både på mors- og farssiden
Citera
2024-08-09, 22:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Har bare lyst til å presisere: Marius er født i 1997, Mette Marit og Haakon ble sammen i 1999 og giftet seg i 2001. Haakon har altså vært en del av Marius liv siden han var 2 1/2 år.
Hangen til rus kan ha biologiske årsaker. Det vet ikke jeg nok om. Derimot så har det vært lett å spekulere i at Marius kan ha hatt få grenser under oppveksten.

Jag vet ju inte om det stämmer, men vad jag hörde på jobbet så fick Marius sin första fylla vid en ålder av 11. Fadern skall ha varit "bartender/servitör".
Citera
2024-08-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Tja. Kanskje han sliter med å leve opp til noe han egentlig ikke er.

Men, strengt tatt, trenger han å ha "motiv" for å bli utagerende og voldelig om han hadde ruset seg på kokain i flere dager i strekk.

Du har nog rätt. En colatorsk som fått ett psykbryt! En labil kille. Han lär inte få vara nära Kung Olav & Co i fortsättningen. Märtha Louise kanske kan bota Marius med healing, kristaller, tarmsköljning och örtomslag. Durek kan fördriva Marius onda andar genom besvärjelser.
Citera
2024-08-10, 01:39
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Du har nog rätt. En colatorsk som fått ett psykbryt! En labil kille. Han lär inte få vara nära Kung Olav & Co i fortsättningen. Märtha Louise kanske kan bota Marius med healing, kristaller, tarmsköljning och örtomslag. Durek kan fördriva Marius onda andar genom besvärjelser.
nu har kung Olav varit död i över 30 år och Durek kommer nog ordna analmassage om han ska läka Marius, annars är du inne på något...
Citera
2024-08-10, 11:07
Citat:
Hva tenker du at Dureks oppførsel er et symptom på?
De folkevalgte kan byttes ut ved neste valg. Det kan ikke monarken m/familie.
Laila Bertheussen har aldri vært folkevalgt, altså ingen politiker, men Marius er medlem av kongefamilien slik som Durek blir snart.
I anstendighetens navn, så synes jeg du sauser sammen smått og stort i et slags monomant forsvar for en styreform som er i ferd med å løpe fra oss. Verken kongeparet eller kronprinsparet betaler skatt, og mye av virksomheten knyttet til overføringer fra staten (bortsett fra selve apanasjen), er unntatt offentlighet. Dette i motsetning til politikerne. Jeg synes ikke vi skal ha det slik i et demokrati.
Du skal være glad det er åpenhet rundt at politikere begår lovbrudd. At de blir anmeldt, at de blir dømt der hvor man kan bevise at de har brutt loven, og at de da mister politiske verv som følge av det. Det er demokrati! Ikke der hvor statsoverhodet har immunitet mot rettsforfølgelse, slik som kongen har.
Blir forresten spennende å se om Marius blir beskyttet av systemet, eller om han blir straffet om det stemmer at han har gjort noe galt
Må si meg enig i mye av det du skriver.
Legger ved en interessant artikkel. Er ikke vanligvis Vårt Land leser, men synes han belyser en del nevneverdige ting.
https://www.vl.no/meninger/verdideba...rke-for-norge/

Mitt problem er at jeg mister tilliten til monarkiet når Marius råkjører mot Skaugum og legger ut på sosiale medier at han nesten kjørte ned en gardist, og likevel bor han nå i et lite hus på Skaugum.
Hva tenker de i kongens klær om dette? Jeg mener det er som å spytte på de som forsvarer land og kongefamilien, og at kongefamilien ikke burde latt ham bo i et hus der.
Med hensyn til rusproblemer er det en helt ærlig sak å ha det, men da må man også ha en ordentlig opprydding i at Marius holdt på å kjøre ned en gardist og skrøt av det på sosiale medier.
Man bruker en del kraft når man gir en kvinne hjernerystelse. Sannsynligvis har han banket hodet hennes kraftig i veggen. Hun var også sterkt forslått i ansiktet. Hun ble meget alvorlig truet av Marius, og hun måtte vente lenge før han gikk, og først da turte hun ringe politiet.
Og på toppen av det hele stod en kniv i veggen.
Monarkiet i Norge er ikke noe man skal ta som en selvfølge, og når nærmeste familiemedlemmer av kongelige begår vold i nære relasjoner er det selvfølgelig noe de må ta ordentlig tak i. Det hele burde begynt med det jeg mener nærmer seg drapsforsøk på en gardist.
Senast redigerad av Nujaevlarihavet 2024-08-10 kl. 11:33.
Citera
2024-08-10, 11:52
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Hva tenker du at Dureks oppførsel er et symptom på?
De folkevalgte kan byttes ut ved neste valg. Det kan ikke monarken m/familie.
Laila Bertheussen har aldri vært folkevalgt, altså ingen politiker, men Marius er medlem av kongefamilien slik som Durek blir snart.
I anstendighetens navn, så synes jeg du sauser sammen smått og stort i et slags monomant forsvar for en styreform som er i ferd med å løpe fra oss. Verken kongeparet eller kronprinsparet betaler skatt, og mye av virksomheten knyttet til overføringer fra staten (bortsett fra selve apanasjen), er unntatt offentlighet. Dette i motsetning til politikerne. Jeg synes ikke vi skal ha det slik i et demokrati.
Du skal være glad det er åpenhet rundt at politikere begår lovbrudd. At de blir anmeldt, at de blir dømt der hvor man kan bevise at de har brutt loven, og at de da mister politiske verv som følge av det. Det er demokrati! Ikke der hvor statsoverhodet har immunitet mot rettsforfølgelse, slik som kongen har.
Blir forresten spennende å se om Marius blir beskyttet av systemet, eller om han blir straffet om det stemmer at han har gjort noe galt

Det er nok ikke så enkelt som at folkevalgte bare kan byttes ut ved neste valg.
Det handler om den generelle tilliten til de folkevalgte, som undergraves mer og mer
dess flere folkevalgte som ikke holder seg til loven.

Som sagt er spørsmålet om man skal ha republikk eller monarki et komplisert politisk tema.
Da man for 120 år siden skulle avgjøre dette for Norges del, var det styreformen og ikke kapasiteten
eller skikketheten til enkeltpersoner som avgjorde.

Jeg er forøvrig ingen "monoman forsvarer" av monarkiet. Jeg reflekterer bare over hvorvidt
enkeltmenneskers problemer med å oppføre seg skal avgjøre hvilket styresett vi skal ha.
Et viktig poeng her er som sagt at MBH ikke har noen offisielle verv i så måte.

Det samme gjelder også for sjarlatanen Durek. Kong Harald og Dronning Sonjas status
endres ikke av at han er det jeg vil kalle en skikkelig dust.
Citera
2024-08-10, 16:11
Medlem
Nottelitens avatar
Från Vg :
Siktelsen mot Borg Høiby ble onsdag utvidet til å også gjelde skadeverk. VG er kjent med at politiet nå undersøker flere episoder hvor han skal ha begått skadeverk.

Dette er altså andre episoder enn den som har vært kjent fra før.

Politiet har også tatt en utvidet blodprøve av ham. Formålet med slike blodprøver er å få svar på hvorvidt Høiby var beruset og i så fall hva han har vært påvirket av.
länk till artikeln :
https://www.vg.no/nyheter/i/Avb3kA/o...r-av-skadeverk
Citera
2024-08-10, 16:49
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det er nok ikke så enkelt som at folkevalgte bare kan byttes ut ved neste valg.
Det handler om den generelle tilliten til de folkevalgte, som undergraves mer og mer
dess flere folkevalgte som ikke holder seg til loven.

Som sagt er spørsmålet om man skal ha republikk eller monarki et komplisert politisk tema.
Da man for 120 år siden skulle avgjøre dette for Norges del, var det styreformen og ikke kapasiteten
eller skikketheten til enkeltpersoner som avgjorde.

Jeg er forøvrig ingen "monoman forsvarer" av monarkiet. Jeg reflekterer bare over hvorvidt
enkeltmenneskers problemer med å oppføre seg skal avgjøre hvilket styresett vi skal ha.
Et viktig poeng her er som sagt at MBH ikke har noen offisielle verv i så måte.

Det samme gjelder også for sjarlatanen Durek. Kong Harald og Dronning Sonjas status
endres ikke av at han er det jeg vil kalle en skikkelig dust.

Jo, så enkelt er det. Bruk stemmeretten din, kumuler der det er mulig, eller engasjer deg selv.

Republikk eller monarki? Ikke et komplisert spørsmål i hele tatt. Et flertall i Stortinget vil nok be folket om råd i forkant: altså en folkeavstemming. Nok av gode republikker i Europa: Frankrike, Italia, Østerrike, Tyskland f.eks. Det de har til felles? De har endret styreform fra ulike monarkistiske styresett til republikk.
MBH er medlem av kongefamilien. Hans stefar er vår neste monark og søsteren til Marius etterfølger ham. Slottet har forresten dekket utgiftene til Marius i forbindelse med representasjonsoppgaver og han bor i egen bolig på Skaugum.
Selv om kongefamilien fylles opp med influensere (Märtha & døtrene), og duster som Durek og Marius, så er jeg enig i at dette ikke endrer statusen til Sonja og Harald, men det viser svakheten ved monarkiet.
Citera
2024-08-10, 17:43
Jeg skjønner godt hvorfor Mette-Marit har plukket fram munnbindet, tror jeg ville gjort det samme.
Godt å ha noe å dekke seg bak mens det kommer fram flere og flere opplysninger om sønnen hennes

https://www.seher.no/kongelig/truet-...ne-pa/81783684
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in