Citat:
Ursprungligen postat av
DjungelJumbo
Om han döms, tror ni han döms till fängelse? Alltså riktigt gallerskak? Har det hänt någon i nån kungafamilj i europa i modern tid? Typ sen 1950-talet? Kanske inte funnits kandidater med den här kalibern av misstänkta brott dock.
Kan det bli att Marius om han döms till fängelse får det omvandlat till fotbojja med husarrest för att det ser FÖR illa ut för norska kungafamiljen om han sitter i fängelse?
Kanske borde han efter straffet bli omyndigförklarad och ha en förmyndare som har koll på brat-ungen, ungefär som Brittney Spears hade.
Själv tycker jag att han nog borde sitta i fängelse om han döms.
Vad tror ni?
Jag tror det norska folket är kluven i frågan. En del vill nog sätta dit en blåblodig, medan andra tycker att det är orimligt att en kunglighet tvingas att schavottera i en offentlig rättegång för att sedan kastas i fängelset för att försmäktas. I Sverige har väl åtminstone kungen åtalsimmunitet.
Om han skulle dömas till fängelse för det tankarna till andra historiska händelser där andra kungligheter har blivit detroniserade på liknande sätt. Jag tänker bland annat på Ludwig XVI och Marie Antoinette, den ryska tsarfamiljen och kinas siste kejsare.
Frågan är om han kan dömas till fängelse, ja rent praktiskt. Finns det något fängelse i Norge som kan hysa en kunglighet med tanke på kraven om komfort och säkerhet? Sedan är också frågan om fängelsematen. Finns det något fängelsekök som kan uppfylla de stränga kraven hos en kunglig gom? Ska de lösa matfrågan i så fall med catering från någon av de bästa restaurangerna?
I viket fängelse skulle i så fall prins Marius hållas i? Som sagt i Norge kan det bli svårt. Hade Epstein fortfarande varit i livet och verksam hade kanske det Mette-Marit och norska hovet kunnat få Epstein att upplåta hans privata ö till förfogande som en tillfällig fängelseö, ett Alcatraz , där prinsen skulle ha en chans att ta det lugn och vila upp sig och bara ha det skönt.
Det svenska hovet skulle kunna ställa upp och göra iordning Tullgarn eller Sofiero till prinsens förfogande. Där skulle han kunna vistas under fängelsevistelsen men ändå kunna ha en mänsklig tillvaro och kunna ta emot gäster och försöka leva ett så pass normalt liv som möjligt. Leif Mannerström, Makus Aujalay m.fl skulle kunna bli fängelsekockar åt prinsen och hans entourage.