• 2
  • 3
2025-10-27, 20:12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Dokumentären När Domus kom till stan (2004) ligger ute på SVTPlay just nu, handlar om rivningarna som gjordes i centrumen i städer runt om i Sverige för att ge plats åt Domus-varuhusen när det begav sig. Det blev en likriktning och kulturförstörelse i väldigt många svenska städer.

https://www.svtplay.se/video/jbDAzPE...-kom-till-stan

Tack för tipset! Har länge velat se om den.
Citera
2025-10-27, 21:19
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Det är gott.

Anders Wahlgrens dokumentär om Vällingby ligger också ute (den är ute tills vidare, inte under en begränsad tid alltså). Den är också intressant och där rev man ju ingenting utan det var bara en 50-tals förort som tog form och var nyskapande på sin tid, och med häftig 50-tals design.

https://www.svtplay.se/video/jzB37rj/vallingby
Citera
2025-10-27, 21:42
Medlem
Dorniers avatar
Jag har aldrig varit i Vällingby, måste åka dit nångång. Centrumet renoverades tydligen 2004–2008 och en ny affärsbyggnad byggdes kallad K:fem.

Revs nåt av det ursprungliga Vällingby Centrum eller blev den nya byggnaden uppförd på en egen plats?

från wikipedia:
Citat:
Vällingby Centrum invigdes hösten 1954, men förfallet på 1980- och 1990-talen tog ut sin rätt på centrumbebyggelsen och i början av 2000-talet bestämde staden, att rusta upp och modernisera Vällingby Centrum, vilket genomfördes under åren 2004–2008. En av de nya byggnaderna, K-fem ritades av Gert Wingårdh

från en annan sida:
Vällingby Centrum- En unik och välbevarat 50 – tals pärla

Hoppas allt av det ursprungliga finns kvar, det är KULT.
Citera
2025-10-27, 22:16
Medlem
Dorniers avatar
En annan KULT-förort i Stockholm är Blackeberg.

Här är klipp från invigningen 1956.
SVT, Blackebergs invigning

Två tomtar, som gjort parodi av Staffan Bengtsson och Göran Willis och deras K-märkt, gjorde ett program om Blackebergs Centrum. Vet inte riktigt vad vitsen är, men det handlar om Blackeberg iallafall (ganska likt också, samma stil, men lite runda ord vilket aldrig originalet innehöll).
K-märkt Blackebergs Centrum

Här är det äkta K-märkt med ett av sina många program om KULT-relaterade saker.
K-märkt - Neonskyltar, biografer och gatukök

Det är KULT.

Edit: Det finns en del K-märkt program på SVTPlay också, dock är inte alla tillgängliga, det gjordes över hundra stycken totalt.

https://www.svtplay.se/k-markt
Senast redigerad av Dornier 2025-10-27 kl. 22:42.
Citera
2025-10-28, 08:03
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Dokumentären När Domus kom till stan (2004) ligger ute på SVTPlay just nu, handlar om rivningarna som gjordes i centrumen i städer runt om i Sverige för att ge plats åt Domus-varuhusen när det begav sig. Det blev en likriktning och kulturförstörelse i väldigt många svenska städer.

Citat:

Jag såg dokumentären för rätt så många år sen och igår kväll såg jag den alltså igen. Jag satt i tv-soffan och tog mig för pannan flera gånger. Hur i helvete kunde det gå så här illa? Ett jävla varuhus (eller ett par tre stycken egentligen med bla EPA) som existerade i typ 20-30 år tilläts förstöra oersättliga stadsmiljöer och kulturvärden. Redan när dokumentären gjordes 2004 så hade ju KF redan lämnat sina gamla varuhus. Coop har sen dess fortsatt tappa marknadsandelar och startat nya butikskoncept på nya platser för att sedan lägga ner igen eller göra om till ytterligare ett nytt koncept. Det blev alltså inte ens något bestående av den där moderniseringshysterin.

Jag antar att man måste ha varit med på den tiden för att begripa hur det i alla situationer sattes likhetstecken mellan nytt och bra. Förr byggde vi trä, nu bygger vi i betong; alltså betong = bra. Förr cyklade vi, nu kör vi bil; alltså bil = bra.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2025-10-28 kl. 08:24.
Citera
2025-10-28, 08:07
Medlem
Det man kanske slås av är att beskrivningen är så standard att nästan alla orter förutom stadskärnan i de större orterna passar in i mallen.

Det saknas kreativitet, saknas en vilja att göra något annat av sin stad än det som alla andra redan har. Det är raka linjer, det är brutalismen, det är samma butiker överallt. Samma samma samma.

Enda anledningen att åka någonstans är för det som varit tidigare i historien och för naturen.
Citera
2025-10-28, 12:22
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Jag antar att man måste ha varit med på den tiden för att begripa hur det i alla situationer sattes likhetstecken mellan nytt och bra. Förr byggde vi trä, nu bygger vi i betong; alltså betong = bra. Förr cyklade vi, nu kör vi bil; alltså bil = bra.

Bilismen i Sverige ökade ju oerhört under 50/60-talet, bilen sågs verkligen som framtiden. Det byggdes bensinmackar och motell överallt, och så småningom byggdes även de nya motorvägarna som ersatte riksvägarna.

Men, som Anders Wahlgren säger, så borde man placerat de nya varuhusen i utkanten av städerna istället, som man gör idag, varför var det tvunget att varuhuslådor och parkeringshus skulle ligga mitt i centrum? Folk kunde ju tagit sina bilar och kört ut ur stan istället. Det blev helt galet.

Edit: Det finns ju de som hävdar att det var en medveten kulturförstörelse av sossarna också, att man skulle bryta med allt det gamla. Även i Stockholm revs och förändrades ju mycket, och då inte för att ge plats åt varuhus. Det var socialdemokraten och juden Hjalmar Mehr som ansvarade för detta. Anders Wahlgren har gjort en dokumentär om det med, Staden i mitt hjärta (1992), men tror inte den finns tillgänglig just nu.
Senast redigerad av Dornier 2025-10-28 kl. 13:05.
Citera
2025-10-29, 13:37
Medlem
Ringhals3s avatar
Enköping
Citera
2025-10-29, 19:11
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Jag såg dokumentären för rätt så många år sen och igår kväll såg jag den alltså igen. Jag satt i tv-soffan och tog mig för pannan flera gånger. Hur i helvete kunde det gå så här illa? Ett jävla varuhus (eller ett par tre stycken egentligen med bla EPA)

EPA

Citat:
EPA (förkortning av Enhetsprisaktiebolaget, alternativt Enhetspris AB var en varuhuskedja med affärer i hela Sverige men även Norge och Danmark. EPA stod för låga priser och ofta lite enklare kvalitet. Företaget grundades av Josef Sachs och Herman Gustaf Turitz, vilka sedan tidigare drev NK i Stockholm respektive Grand Bazar i Göteborg.

Josef Ernst Sachs, född den 4 januari 1872 i Stockholm, död den 23 juni 1949, var en svensk affärsman och grundare av varuhuset NK [...]
Efter studentexamen 1890 bedrev den unge Sachs 1890–1893 handelsstudier i England och Frankrike. Återkommen till Sverige efterträdde han 1893 sin far Simon Sachs som innehavare av firma Joseph Leja i Stockholm. Denna firma hade grundats 1852 av Sachs morfar Joseph Leja, son till den tysk-judiske invandraren Benjamin Leja.

Herman Gustaf Turitz, född 25 maj 1884 i Sköns socken, Medelpad, död 5 augusti 1957 i Vasa församling, Göteborg, var en svensk grosshandlare.
Turitz var 1929–38 föreståndare i Mosaiska församlingen i Göteborg och hjälpte judiska flyktingar undan nazisternas pogromer.
Citera
2025-10-31, 15:42
Medlem
Citat:
Bilismen i Sverige ökade ju oerhört under 50/60-talet, bilen sågs verkligen som framtiden. Det byggdes bensinmackar och motell överallt, och så småningom byggdes även de nya motorvägarna som ersatte riksvägarna.

Men, som Anders Wahlgren säger, så borde man placerat de nya varuhusen i utkanten av städerna istället, som man gör idag, varför var det tvunget att varuhuslådor och parkeringshus skulle ligga mitt i centrum? Folk kunde ju tagit sina bilar och kört ut ur stan istället. Det blev helt galet.

Även om bilismen växte var det långt ifrån alla som hade bil på 60-talet. Dessutom sköttes matinköp av hemmafruar och äldre. Skulle dessa ha knatat en halvmil till affären och lika långt tillbaka med fulla matkassar? På den tiden stängde affärerna kl 18 så inköpsmönstret såg helt annorlunda ut jämfört med idag. Mataffärerna var tvungna att ligga i centrum eller där folk bodde. Det fanns gott om kvartersbutiker förr, även i mindre städer.
Citera
2025-10-31, 16:00
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Även om bilismen växte var det långt ifrån alla som hade bil på 60-talet. Dessutom sköttes matinköp av hemmafruar och äldre. Skulle dessa ha knatat en halvmil till affären och lika långt tillbaka med fulla matkassar? På den tiden stängde affärerna kl 18 så inköpsmönstret såg helt annorlunda ut jämfört med idag. Mataffärerna var tvungna att ligga i centrum eller där folk bodde. Det fanns gott om kvartersbutiker förr, även i mindre städer.

Men om man låtit centrumen med sina småaffärer få finnas kvar, istället för att ersätta dessa med Domus och EPA, så hade inga hemmafruar behövt knata långt med fulla kassar, eller hur?

Man byggde också parkeringshus i anslutning till varuhusen, så bilismen ökade även om inte alla hade bil.

Förresten fanns det väl kvartersbutiker förr också, alla affärer låg inte i centrum. Det fanns mataffärer i anslutning till bostadskvarter. Det är mer idag att det mesta inhandlas på stormarknader. (Sen finns idag mindre "servicebutiker", som ofta drivs av invandrare).

Edit: Du skrev själv att det fanns kvartersbutiker, missade det först. Men då fattar du väl själv att det bara var negativt att man smällde upp stora varuhus mitt i centrumen?
Senast redigerad av Dornier 2025-10-31 kl. 16:10.
Citera
2025-11-07, 22:11
Medlem
Citat:

Lite trist också att det oftast är samma butikskedjor överallt idag, både i före detta Domus-varhus och på handelsplatser utanför städerna. (Eller tomma lokaler då ibland).

Sånt är ju mindre bra, men annars är väl inte så konstigt att det är liknande arkitektur på bostadshus i svenska städer.

https://www.svtplay.se/video/jbDAzPE...-kom-till-stan
Ska man beskylla Domus som gjorde att alla småstäder ser lika ut idag?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in