Citat:
Ursprungligen postat av
Limma skinkbit
Jag antar att man måste ha varit med på den tiden för att begripa hur det i alla situationer sattes likhetstecken mellan nytt och bra. Förr byggde vi trä, nu bygger vi i betong; alltså betong = bra. Förr cyklade vi, nu kör vi bil; alltså bil = bra.
Bilismen i Sverige ökade ju oerhört under 50/60-talet, bilen sågs verkligen som framtiden. Det byggdes bensinmackar och motell överallt, och så småningom byggdes även de nya motorvägarna som ersatte riksvägarna.
Men, som Anders Wahlgren säger, så borde man placerat de nya varuhusen i utkanten av städerna istället, som man gör idag, varför var det tvunget att varuhuslådor och parkeringshus skulle ligga mitt i centrum? Folk kunde ju tagit sina bilar och kört ut ur stan istället. Det blev helt galet.
Edit: Det finns ju de som hävdar att det var en medveten kulturförstörelse av sossarna också, att man skulle bryta med allt det gamla. Även i Stockholm revs och förändrades ju mycket, och då inte för att ge plats åt varuhus. Det var socialdemokraten och juden Hjalmar Mehr som ansvarade för detta. Anders Wahlgren har gjort en dokumentär om det med, Staden i mitt hjärta (1992), men tror inte den finns tillgänglig just nu.