Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Varför ställer vi inte högre krav på "experterna" som syns i rutan på YouTube eller i tidningar som Aftonbladet och Expressen, och även på Aktuellt, när de pratar om aktier?
Vet de ens vad de pratar om? De levererar ju bara de mest grundläggande råden som en 15-åring lär sig när de börjar med aktiehandel.
Chefsekonomen på SEB säger: "Ha inte en spetsig portfölj nu när det går ner." Tack för den insikten!
Jag vill ha konkreta svar. Det handlar ju om offentlig handel! Borde vi inte kräva exakt information om varför börserna sjunker? Som nu när det sägs att den globala nedgången beror på en rapport om amerikansk arbetslöshet och att Japan höjer sin ränta. Vet du det säkert, eller är det bara något du har hört någon annan säga?
Vi kan ju faktiskt följa alla större aktier och se vem eller vilka som säljer. Är det privatpersoner eller stora fonder? Vart tar pengarna vägen? Om samma personer sålde i Nvidia, vad köpte de sedan? Vi har tekniken för att spåra detta redan idag, så vad är problemet?
Om vi ser att det sker en övergång från Nvidia till fastighetsbolag för att gynnsamma räntor förväntas höja fastighetsaktier, då har vi plötsligt en tydlig förklaring! Wow! Men sånt här säger inga "Experter". För dom VET JU INTE DETTA EFTERSOM DOM ÄR ÖVERBETALDA KOSTYMER SOM DRICKER KAFFE OCH LÄSER TVÅ KVARTALSRAPPORTER I MÅNADEN. Vilket är helt meningslöst. FÖLJ marknaden bara. Vart går stimmet och varför. Vart går dom stora spelarna.
Det går ju att följa aktierna.
Varför får SEB chefsekonom 220 000 kronor i månaden när de inte kan besvara sådana frågor som jag, med min lilla portfölj, nästan kan lista ut på egen hand? Varför tänker de inte utanför boxen? Vad ger dom skäl till sina löner när dom jobbar med handel men inte kan fucking någonting utöver teoretiska begrepp? Dricker dom bara kaffe på sitt jobb? "Laffer kurvan ser bra ut" jaha? Säger mig ingenting. Jag betalar för DI för att få "Lafferkurvan ser bra ut?"
Det här kanske är en affärsidé? Att använda AI för att följa spåren och exakt förstå hur och varför marknaden rör sig. För varje nedgång är det alltid bara gissningar från dessa så kallade experter, och jag vill ha mer än så.
Va? Man kan ha vilken expertis som helst men trots detta kommer man inte undan från att det hittils inte finns något bevisat fall av någon som dag per dag kan se in i framtiden.
Därför handler det inte om det heller utan snarare om att ta mer och mindre risk.
Att prata om spörsmål av typen "risk" är dock enligt många så ofantligt tråkigt att det inte finns några pengar att tjäna på att prata om det varpå ... så pratar folk inte om det.
Om man faktiskt är intresserad finns det gott om källor, det är bara att börja läsa. Detta är även något som löser sig själv; de som inte är intresserade skriver gnälliga forumtrådar medan de som defakto har ett genuint intresse helt enkelt kommer att läsa på.