2024-08-05, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Marknaden är väl på ungefär samma nivå som innan ai-hypen?

Men ja det kan bli ett dubbel w.

Japans kollaps känns extrem, i synnerhet då det följs av en minst sagt svag avslutning på förra veckan, så en återhämtning hade varit mer naturligt än en av de sämsta börsdagarna någonsin. Vilka nyheter mer än usa jobbrapport skulle förklara detta ras?

Kommer japans tvingas ta tillbaka sin historiska ränteökning?

Det är bara ett potentiellt ww3 som håller på att formas i Mellanöstern men annars är det lugnt tror jag.
Citera
2024-08-05, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Att sälja på varje dipp är nog ett ännu sämre råd.
Man köper på dipparna men säljer på topparna. Hemligheten är att inte äga nåt och vara med nedåt i dipparna.
Det löser man genom att ha en liten del av sitt kapital investerat med skyhög hävstång.
Jag förlorade allt jag hade investerat direkt i öppningen, men på grund av att jag har så liten del av mitt totala kapital utsatt för risk förlorade jag mycket mindre än de som har allt sitt kapital insatt i en indexfond.

Så jag sålde inte, utan blev av med allt när certifikatet blev värdelöst.
Köper en ny innan börsen stänger som antingen blir värdelöst i morgon igen eller avkastar mycket mer än vad en indexfond ger.
Världens bästa metod. Liten risk och stor avkastning.

Att vara all in i en indexfond och sitta still i båten är däremot riktigt kasst.
Citera
2024-08-05, 09:12
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
God morgon!

AI-bubblan har börjat kollapsa och USA är på väg in i recession.

Tokyobörsen är i fritt fall och har haft sin största tvådagarsnedgång NÅGONSIN. 6% i fredags och 12% idag.

Bitcoin rasar. I USA är fortsatta börsfall förväntade i eftermiddag.

Det enda som mår bra är (riktigt) guld som är på högsta nivån någonsin.

Så, hur agerar ni? Kortar marknaden? Köper dippen?

Är det här början på slutet? MSB kommer med nya krisråd och upplyser om att det finns mycket mat i skogen.

Vad ska man köpa och sälja?

Ligger lång i skog och ädelmetaller, har tankar på att trycka in ett par hundra lax på marknaden när den övervärderade marknaden korrigeras ner.
Senast redigerad av Christopher. 2024-08-05 kl. 09:17.
Citera
2024-08-05, 09:18
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
"Mommy, mommy - its the boogeyman out there..."

Alltid lika intressant att följa desperationen hos mången investerare vid börsnedgång - det är i slika tider jag är glad att jag inte behöver bry mig om någon portfölj, i alla fall - alltid något...
Citera
2024-08-05, 09:20
Medlem
YP4XQs avatar
Gäsp.. minns jag detta när jag går i pension om 20 år? fonderna ligger där de ligger, orkar inte röra runt...
Citera
2024-08-05, 09:21
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det var väl typ 115 byggbolag som konkade i Sverige bara senaste månaden.

Inget större byggbolag har konkat, bara Småbolag med ett fåtal anställda och kontoret på fickan.
Citera
2024-08-05, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det är bara ett potentiellt ww3 som håller på att formas i Mellanöstern men annars är det lugnt tror jag.

Detta är tveklöst en stor faktor som jag ser det. Ledarna därnere verkar agera som småbarn eller nåt, du hade sönder mitt cykeldäck då skär jag sönder ditt för att hämnas. Problemet är att de här småbarnen sitter på scud-missiler och mycket kraftiga kärnvapen och som jag ser det kan det gå utför väldigt fort. Det är en klar orosfaktor.

I övrigt, AI-hypen som lägger sig, visst det går att göra en massa fantastiska saker med det men vem tjänar det egentligen, hur håller det igång ekonomier, hur ger det upphov till penningflöden? Vanligt tjänstefolk behöver också cash för att betala hyran och mat, om dessa görs redundanta av AI och arbetslösa - vilket redan händer i Sverige i massor - behöver de ju sälja av tillgångar för att bekvämt hålla sig flytande ett tag eller lära sig sin plats i den nya ekonomin.
Citera
2024-08-05, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Man köper på dipparna men säljer på topparna. Hemligheten är att inte äga nåt och vara med nedåt i dipparna.
Det löser man genom att ha en liten del av sitt kapital investerat med skyhög hävstång.
Jag förlorade allt jag hade investerat direkt i öppningen, men på grund av att jag har så liten del av mitt totala kapital utsatt för risk förlorade jag mycket mindre än de som har allt sitt kapital insatt i en indexfond.

Köper en ny innan börsen stänger som antingen blir värdelöst i morgon igen eller avkastar mycket mer än vad en indexfond ger.

Att vara all in i en indexfond och sitta still i båten är däremot riktigt kasst.

Skillnaden är att du med den metoden dels gamblar på riktning och dessutom blir av med hela värdet. Indexfonden försvinner inte för stt det går dåligt en dag, tvärtom den blir billigare.

Du kan potentiellt bli av med hela ditt kapital om du landar en losing streak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politrukens
Har man inte sålt av för en vecka sedan så gör man bäst i att sitta still. Förstår inte folk som ska paniksälja i en dipp.

Precis, misstaget allt för många gör som gör att de flesta går back alltjämt, mina aktier ligger kvar och redan nu är paniken mildrad med återhämtning på OMX.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen

Jodå, jag har följt din tråd om hävstång.
Citera
2024-08-05, 09:26
Medlem
Imnshos avatar
Snart kommer vi att få se bankernas sparekonomer komma med sitt sedvanliga mantra i den här situationen:

"Ha is i magen", "Sitt still i båten", "På sikt går börsen alltid upp".

Och ta mej fan har dom inte rätt!

Men Svenne Banan kommer ändå att sälja på botten.

PS. När tror ni att det första förnumstiga rådet från en sparekonom/privatekonom kommer i säg Aftonbladet/Expressen?

Klockslag?
Bank/organisation?
One-liner?

Tänkte vi kunde ha ett litet bet!

PS2. Avgjort! Magnus Hjelmér på ICA-banken är nu på Aftonbladet. Även om det kanske inte är något direkt råd han kommer med.
Senast redigerad av Imnsho 2024-08-05 kl. 09:39. Anledning: Liten tävling!
Citera
2024-08-05, 09:26
Medlem
Börsen verkar ha stabiliserat sig runt -3%. Var nere under -4% under dom första 10mim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in