2024-08-04, 10:36
Medlem
Lite som rubriken är inne på. Jag behöver få tag i gamla domar men känner ej till mål nummer. Jag behöver få tag i gamla domar från från förvaltningsrätterna där försäkringskassan har get avslag på sjukersättning. Jag känner varken till målnummer,tid,namn på parter eller liknande. Tyvärr så brukar det krävas att man känner till mer än "ämnet" på domen. Så hur gör jag nu?
Citera
2024-08-04, 11:05
Medlem
perpactums avatar
Lättast bör vara att söka i någon rättsfallsdatabas som t.ex. Juno.
Citera
2024-08-04, 11:19
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Lite som rubriken är inne på. Jag behöver få tag i gamla domar men känner ej till mål nummer. Jag behöver få tag i gamla domar från från förvaltningsrätterna där försäkringskassan har get avslag på sjukersättning. Jag känner varken till målnummer,tid,namn på parter eller liknande. Tyvärr så brukar det krävas att man känner till mer än "ämnet" på domen. Så hur gör jag nu?

Hur gamla?

Du kan ju begära ut med beskrivningen du givit här.
Citera
2024-08-04, 12:23
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Du borde kunna begära ut det från försäkringskassan
Citera
2024-08-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Hur gamla?

Du kan ju begära ut med beskrivningen du givit här.

När jag vill ha ut i brottsmål från tingsrätten så brukar de vara lite gnälliga, de vill ha målnummer eller personnummer på inblandade. Förmodligen så tycke de att det är jobbigt att anstränga sig mer.
Citera
2024-08-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Du borde kunna begära ut det från försäkringskassan

Det låter som en intressant ide.
Citera
2024-08-04, 14:28
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
När jag vill ha ut i brottsmål från tingsrätten så brukar de vara lite gnälliga, de vill ha målnummer eller personnummer på inblandade. Förmodligen så tycke de att det är jobbigt att anstränga sig mer.

Har du någon gång tagit ut ett beslut och överklagat?
Citera
2024-08-04, 14:31
Medlem
Citat:
Har du någon gång tagit ut ett beslut och överklagat?

Nej men jag tycker det är intressant att läsa domar från tingsrätten
Citera
2024-08-04, 14:33
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Nej men jag tycker det är intressant att läsa domar från tingsrätten

OK, men om du begär att de ska fatta ett beslut och inte bara knussla sig i korrespondens så får du en skrivning som du kan överklaga. Det är troligt att de kommer ge mig sig någonstans i den processen.
Citera
2024-08-04, 14:40
Medlem
Citat:
OK, men om du begär att de ska fatta ett beslut och inte bara knussla sig i korrespondens så får du en skrivning som du kan överklaga. Det är troligt att de kommer ge mig sig någonstans i den processen.

Jag är inte i någon pågående process. Jag behöver läsa andras överklagande för att lära mig inför en kommande sådan. Även om jag anlitar juridisk hjälp då är det en fördel att vara påläst.
Citera
2024-08-04, 16:29
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Jag är inte i någon pågående process. Jag behöver läsa andras överklagande för att lära mig inför en kommande sådan. Även om jag anlitar juridisk hjälp då är det en fördel att vara påläst.

Ja, så när de nekar att lämna ut så begär du att få ett överklagbart beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in