2024-08-03, 09:34
Medlem
mongocentralens avatar
Hej, undrar över vad påföljden skulle bli av att importera ej godkända medel från Usa?
Har hittat en hemsida som säger sig leverera till Sverige, men insekticiderna dom säljer är inte länge godkända i Sverige.
Tänkte börja med en flaska ”alldödare” med 1% pyretiner, svenskt myrmedel har bara 0.17%.

Skulle det bli så att det bara blir beslagtaget eller blir det något brottsligt?
Citera
2024-08-03, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongocentralen
Hej, undrar över vad påföljden skulle bli av att importera ej godkända medel från Usa?
Har hittat en hemsida som säger sig leverera till Sverige, men insekticiderna dom säljer är inte länge godkända i Sverige.
Tänkte börja med en flaska ”alldödare” med 1% pyretiner, svenskt myrmedel har bara 0.17%.

Skulle det bli så att det bara blir beslagtaget eller blir det något brottsligt?
Påföljd? Hur många ton har du tänkt att köpa?

Är priset skäligt så dra hem ett par liter, annars kostar dieseln ca 20kr/l och är väl känd för att döda det mesta. Bara man inte tänker äta det sen.
Citera
2024-08-03, 13:05
Medlem
Varför skall du köpa väldigt giftiga produkter när det finns mer skonsamma produkter som klarar av jobbet lika bra?
Just myrmedel finns det en mängd olika produkter inom. Välj en skonsam sådan.

Som Tosstenpoposten redan påpekat så är diesel tämligen billigt om du nu ändå vill förgifta naturen.
Annars är vatten väldigt effektivt på att ta död på det mesta och leveransen hem är billig som fan.
Bara hälla ut kopiösa mängder vatten över tomten månad efter månad. Inte en myra kommer vara där, inget gräs, träd, lekande barn eller ens Jehovas vittnen. Ja om de inte har tillgång till en eka då.
Citera
2024-08-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongocentralen

Köp från Polen. Dom har av någon anledning riktiga grejer trots EU.
Citera
2024-08-03, 15:01
Medlem
mongocentralens avatar
Jag ser nu att jag var oklar i hur jag tänkt använda det, men bland annat ska det användas runt källarfönster/ garage för har väldiga problem med tvestjärtar. Blir ju hundra stycken runt varje fönster och inte så trevligt när de tar sig in i huset.

Vill ha nått som funkar, trött på att Sverige ska förbjuda allt som funkar så man får använda mer av sämre medel som inte direkt gör jobbet.

Tack för tipset, kanske kan använda dieseln till att elda upp huset så slipper jag all ohyra
Citera
2024-08-04, 18:48
Moderator
Tystnads avatar
Det är nog bara tullen som kan svara på dessa frågor.
Deras webb plats ger inte mycket svar på just kemikalier.

Gissar på det kommer fastna i tullen då det framkommer i Tulldeklarationen att det är ej CE märkt som ju är ett Krav i EU & då kommer dom granska Tulldeklarationen och ser att det ej är Godkänt , troligen returneras det då av Transportören tillbaka till USA på din bekostnad.
Citera
2024-08-04, 20:14
Medlem
mongocentralens avatar
Okej, tack för ett grundligt svar. Får ta och se över mina alternativ då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in