2024-08-14, 22:06
Moderator
fredrik686s avatar
OS Paris 2024 --> Övrig sport
/Moderator
Citera
2025-10-20, 16:49
Avslutad
Vanessa Kamga kan ju enbart afrikaner vara sugna på.
Citera
2025-11-05, 07:20
Medlem
I väldigt många sporter är det en fördel att vara lätt och man får ständigt tänka på vad man stoppar i sig. Jag minns mina dagar som "sub elit-löpare". Det var ett ständigt vägande och kaloriräknande. I kastgrenar behöver man inte tänka på det, och vissa utnyttjar väl det till att äta annat än stekt kykling och broccoli. Jag minns en intervju med Ståhl för ett antal år sedan, Han gick in på ett gatukök och köpte 5 chorizo med bröd. Det skulle knappast Andreas Almgren göra...
Citera
2025-11-05, 07:27
Medlem
Har också funderat lite på det. Mycket muskler innebär råstyrka men dålig uthållighet. En kroppsbyggare ser man sällan springa ett maraton.

Men just kula, slägga och diskus innehåller noll behov av uthållighet så utifrån det tänkte jag också det är en sport som borde passa kroppsbyggare.

Det som jag tror hindrar kroppsbyggare från att bli riktigt bra i sporten är att det behövs även explosivitet.

När man kroppsbygger så är det oftast ganska tunga moment, men långsamma rörelser.

Det gissar jag gör att kroppsbyggare inte får explosiviteten i musklerna, de skadar sig om de försöker.
Citera
2025-12-12, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Är det fördel att vara knubbig/ kurvig i Kula, Slägga, Diskus? De flesta i dessa grenar har en del extravikt ju? Ger lite extra tyngd mer kraft i utfötrandet, kastet eller stöten?

Jag fattar att det är massa muskler under men skulle de förlora på att ha mindre fett?

Tränar de på ett sånt vis att de lägger på sig fet muskelmassa? De måste ju sträva efter det varför skulle annars 95% se ut så? Vad är orsaken?

Jag tänker på Daniel Ståhl, Kristian Chech, Vanessa Kamga och de flesta andra elitutövare i dessa grenar.

Det är faktiskt en fördel för kastare att bära mer kroppsvikt, men inte för fettets egen skull. Det är framför allt en bieffekt av hur extrem träningen är samt hur fysiken ser ut hos dem som når världsnivå. Extra kroppsvikt är en fördel, men nej, fettet i sig är inte det som skapar resultat, dock är det inte heller nödvändigtvis en nackdel. Den perfekta kastkroppen är stor, massiv, extremt stark, explosiv och något fettbelagd. Det är en naturlig produkt av träningen, att man måste käka enorma mängder kalorier med så stora kroppar och sportens krav, inte ett mål i sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in