Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-08-02, 12:36
Medlem
Kan man fortfarande bli bannlyst för ohörsamhet?
Jag har för mig att ni ändrade reglerna att man inte blev bannlyst längre efter 6 månaders varning. Eller minns jag fel?
2024-08-02, 12:42
Avstängd
Jag blrv bannad för ohörsamhet för ett tag sen så de går, blicit de flera gånger o alltid lika tråkigt
2024-08-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Jag blrv bannad för ohörsamhet för ett tag sen så de går, blicit de flera gånger o alltid lika tråkigt

Jag menar bannlysning som i permanent avstängd. Inte att man blir avstängd en vecka eller 6 månader.
2024-08-02, 13:12
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Kan man fortfarande bli bannlyst för ohörsamhet?
Jag har för mig att ni ändrade reglerna att man inte blev bannlyst längre efter 6 månaders varning. Eller minns jag fel?
(FB) Användarkonto (2024-06-06)
Citat:
Q: Hur många avstängningar kan man dra på sig?
A: Det finns inte längre någon maxgräns. Första avstängningen resulterar i en veckas avstängning. Andra avstängningen resulterar i en månads avstängning. Tredje avstängningen resulterar i en avstängning på 6 månader. Därefter blir det sex månader till så länge inte preskription gör att äldre avstängningar inte längre räknas.
2024-08-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52

När ändrades dom reglerna?
2024-08-02, 13:28
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
När ändrades dom reglerna?
Verkar vara många år sedan, 2011-10-17:
(FB) Amnesti upphör!
Citat:
Vid tre avstängningar så blev man tidigare bannlyst från forumet. Man kunde efter sex månader ansöka om amnesti, men endast de som vi ansåg tillförde forumet något beviljades amnesti.

Vi tar nu långsamt bort amnesti, och ersätter detta med sex månaders avstängning. Istället för att som idag ansöka om amnesti efter sex månader så kommer ditt konto att automatiskt öppnas efter sex månader. Undantag är extrema fall där vi anser att man har förbrukat sina rättigheter. Dessa blir bannlysta på livstid.

Det nya regelverket ser ut så här gällande avstängda användare:

---

"Den som bryter mot någon av reglerna riskerar varning, avstängning eller bannlysning. Vid första avstängningen blir man avstängd en vecka, vid andra en månad och vid tredje i sex månader. En avstängning preskriberas ett år efter att den började verkställas.

Användare som begår särskilt allvarliga regelbrott kan bli bannlysta från forumet."

---

Övergångsregler t.o.m. april 2012

De som redan är bannlysta kan under en övergångsperiod fortfarande ansöka om amnesti.

---

admin
2024-08-02, 13:33
Medlem
Tackar.
2024-08-02, 14:14
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52

Men det finns en (eller flera, vad vet jag) som ständigt spam-postar det där inlägget i alla forumets delar som börjar typ med att "eftersom bara spam bryter igenom..." och postar massa länkar till anti-ukrainska grejer.

De användarnamnen blir normalt snabbt avstängda och trådarna försvinner in i osynligheten. Jag har alltid trott att de blir avstängda för gott. Men menar du att de kontona kommer öppnas igen?
2024-08-02, 14:22
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men det finns en (eller flera, vad vet jag) som ständigt spam-postar det där inlägget i alla forumets delar som börjar typ med att "eftersom bara spam bryter igenom..." och postar massa länkar till anti-ukrainska grejer.

De användarnamnen blir normalt snabbt avstängda och trådarna försvinner in i osynligheten. Jag har alltid trott att de blir avstängda för gott. Men menar du att de kontona kommer öppnas igen?
Det finns ju fall/konton som hanteras enl.:
Citat:
Användare som begår särskilt allvarliga regelbrott kan bli bannlysta från forumet.
2024-08-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullwandstrasser
Jag tillåter inte att någon stänger av mig på Flashback.
Men på grund av att jag yttrar mig FEL.
Så stängs jag av.

Därav, min vän, så finns ingen yttrandefrihet.

Ifall vi ska ha ett fungerande diskussionsforum så fungerar inte total yttrandefrihet där du kan skriva exakt vad du vill/när du vill.
Då skulle man för skojs skull kunna dränka varenda tråd i spam så inte ens du lyckas få fram vad du vill säga i en diskussion.

Edit: Om jag nu tolkar dig rätt på vad yttrandefrihet är för dig
Senast redigerad av the-wanker 2024-08-02 kl. 22:42.
2024-08-03, 01:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av the-wanker
Ifall vi ska ha ett fungerande diskussionsforum så fungerar inte total yttrandefrihet där du kan skriva exakt vad du vill/när du vill.
Då skulle man för skojs skull kunna dränka varenda tråd i spam så inte ens du lyckas få fram vad du vill säga i en diskussion.

Edit: Om jag nu tolkar dig rätt på vad yttrandefrihet är för dig

Jag är helt med dig angående spam, sånt förstör ju bara trådar.
Jag har aldrig spammat en tråd, det är pga andra anledningar jag fått varningar och avstängningar.

Ett exempel nu som kan leda till en varning.

En tråd startas

”Afrikan världsmästare på matematik”

Hej jag är från Kongo och jag är bäst på matematik. Jag räkna idag ut att 1+1=7.

Jag svarar i tråden..

”Din dumma n**** lär dig räkna för fan”

Då får jag en solklar varning och det kallar inte jag yttrandefrihet.

Det var bara ett exempel, det finns massa andra anledningar.
Yttrandefrihet på låtsas.
2024-08-03, 09:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullwandstrasser
Jag är helt med dig angående spam, sånt förstör ju bara trådar.
Jag har aldrig spammat en tråd, det är pga andra anledningar jag fått varningar och avstängningar.

Ett exempel nu som kan leda till en varning.

En tråd startas

”Afrikan världsmästare på matematik”

Hej jag är från Kongo och jag är bäst på matematik. Jag räkna idag ut att 1+1=7.

Jag svarar i tråden..

”Din dumma n**** lär dig räkna för fan”

Då får jag en solklar varning och det kallar inte jag yttrandefrihet.

Det var bara ett exempel, det finns massa andra anledningar.
Yttrandefrihet på låtsas.

Det där är ju ett solklart exempel på att du inte förstått forumets devis "yttrandefrihet på riktigt".

Yttrandefrihet på riktigt har inget som helst med att göra att du ska få yttra vad som helst var som helst. Det handlar istället om att just sådana inlägg som ovan raderas för att de inskränker yttrandeffiheten för de som håller sig till ämnet.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in