2024-07-31, 21:01
Medlem
deddds avatar
Ett initiativ att genom namninsamling få EU att stifta lag om att spelbolag måste lämna ett spel spelbart när de lägger ner.
Tex idag ganska vanligt att man måste logga in på utgivarens server för att kunna spela spelet, antingen spelservers, eller bara som kontrollmekanism. Så lönar det sig inte att driva spelet mer och de lägger ner, och alla som köpt spelet går miste om möjligheten att spela det. Målet är att då tvinga utgivarna att öppna upp för tex privata servers, så spelet man äger går att spela även efter nerläggning av support från utgivaren.

Snubben här förklarar det hela med lite mer detaljer:
https://www.youtube.com/watch?v=mkMe9MxxZiI

Det signeras här: https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2024/000007_en
Officiell EU-sida, alltså inte bara någon random privatägd namninsamlingssida ingen styrande kommer se på. Kräver runt en miljon signaturer, men minimum 4000-55000 från varje EU-land. Sverige ligger på minumum 10000.

Här är guide om hur man signerar: https://www.stopkillinggames.com/ecisecondoption

Spelar inte så mycket själv längre, men trots det lyckats snubbla över 1 eller 2 spel som inte går att spela längre på grund av ovan förvarande.
Ni som är lite mer aktiva, bra initiativ?
Senast redigerad av deddd 2024-07-31 kl. 21:06.
Citera
2024-07-31, 21:40
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Bra initiativ!

Även om jag inte längre spelar någonting själv längre så ska jag ändå signera listan.
Citera
2024-07-31, 21:43
Medlem
StektSkitkorvs avatar
Helt hjärndött förslag! Kommer inte leda någonvart, tur nog.
Citera
2024-07-31, 22:17
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Bra initiativ! Om nu bara Microsoft kunde göra gamla spel spelbara på Windows 11 utan att man ska hålla på och högerklicka på ikonen innan osv.. så hade det varit grymt!
Citera
2024-07-31, 22:31
Moderator
memymos avatar
Dator- och konsolspel --> Spelrelaterat
/Moderator
Citera
2024-07-31, 22:32
Medlem
kalkryggars avatar
kan du ge exempel på spel som gör att folk känner att det är viktigt att skriva under?

Citat:
Ursprungligen postat av StektSkitkorv
Helt hjärndött förslag! Kommer inte leda någonvart, tur nog.

Varför är det ett hjärndött förslag?
Citera
2024-07-31, 23:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Märkte av detta problem när jag fick sug att dra igång min gamla PS3:a och skulle spela Fight Night. Något godkännande för EA gick inte att få igång men som tur var hade jag även ett äldre Fifa som gick och starta och där godkänna avtalet och då funkade även Fight Night.
Jag hittade fixet på nätet, annars hade jag inte fått spela alls.

Har även en äldre mediaspelare av märker D-link Boxeebox, ruskigt smidig och gjorde precis allt jag ville tills D-link utan någon information stängde ner servern så spelaren slutade funka. Finns någon specialfix har jag läst att man kan tanka hem och pilla med men jag har givit upp och köpt annan spelare. Bättre på vissa funktioner men inte allt.

Sonos var på väg att släcka deras äldre serie av högtalare men kunderna skrek tillräckligt högt så man valde att dela upp appen, en som bara får säkerhetsuppdateringar och en som även får nya funktioner och finesser.

I dagsläget kan tillverkaren bestämma när kunden ska köpa en ny produkt mer eller mindre. Microsoft gör det hela tiden, apple gör det och många fler, de slutar uppdatera så folk helt enkelt blir tvungna att köpa den nya produkten.
Citera
2024-07-31, 23:18
Medlem
J.H.s avatar
Citat:
Det finns tusentals spel som har 0 spelare i månaden. Att IT-infrastruktur ska stå och rulla för all evighet bara för att någon någonsin kanske hittar en gammal CD med ett spel som har onlinefunktionalitet och vill spela det online, är hjärndött.

Statistik 31 Juli 2024:

Lol

Fast det är inte det som efterfrågas. Utan att möjligheten att driva en egen spelserver eller kunna spela lokalt. Dvs utan att spelföretaget har någon server som står och tuggar. Vissa spel dör ju helt när spelföretaget stänger ner.
Citera
2024-07-31, 23:39
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Det finns tusentals spel som har 0 spelare i månaden. Att IT-infrastruktur ska stå och rulla för all evighet bara för att någon någonsin kanske hittar en gammal CD med ett spel som har onlinefunktionalitet och vill spela det online, är hjärndött.

Statistik 31 Juli 2024:

Lol

Fast det uttrycks klart och tydligt att det inte är som du säger. Så det är nog du som är den hjärndöda i sammanhanget. Om du gör så att du läser en tråd åtminstone så pass att du förstår den innan du kommer med hjärndöda kommentarer så slipper du verka pantad.

Gör om, gör rätt! Återkom med ursäkt.
Citera
2024-08-01, 00:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jag ber härmed om ursäkt till samtliga i denna tråd för mitt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av 4skin
Hedervärt!

Ja, kan man anta att hen läste om och förstod att det inte var som hen hade antagit att det var när hen skrev hens första inlägg där hen spekulerade i något helt felaktigt.

Då kan man kanske trycka lite på att det inte handlar om att företagen ska tvingas driva spelen på servrar i en evighet. När företaget vill sluta stå för spelet så blir man tvungen att låta andra sätta upp spelet. Det kan innebära att någon kör en server någon gång i månaden och spelar med kompisar tex.

Så slipper andra hen's i tråden som inte orkar läsa ordentligt göra samma slarv.

Ett spel som jag vet att folk har satt upp igen är Need for Speed World. Istället för alla år av mer eller mindre bra spelservrar som folk körde med spelet så kunde spelföretaget släppa en programvara som den som vill köra spelet kan ladda ner och köra på servern.
Citera
2024-08-01, 09:46
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
kan du ge exempel på spel som gör att folk känner att det är viktigt att skriva under?
Nej, spelar som sagt inte så mycket mer, och de få jag inte kunnat spela har jag glömt vilka de är, då jag inte aktivt spelat när de lagt ner, utan något jag plockat fram många år senare och då inte gott å spela.
Lite därför jag vill höra från de mer inbitna.

Citat:
Poängen är ju at det inte ska behöva IT-infrastruktur som ska stå på i all evighet, det är det sättet många utgivare skapar spelen. När de tar ner servrarna slutar spelet fungera. Krav på en liten patch när spelet och infrastrukturen läggs ner som gör att spelet kommer gå att spela utan denna infrastruktur.
Du läste inte trådstarten va?

Citat:
Statistik 31 Juli 2024:

Lol
Lol. Nästan inga som skrivit under en timme efter den startat lol. Det är nästan som att 1 kommer före 500. Så tossigt.
Du läste inte något annat på sidan än den listan va?

Men svaras måste ändå göras va?

Citat:
Ursprungligen postat av J.H.
Ärligt talat har jag inte kollat på videon och bara skummat igenom tråden... men det är så jag tolkar det lilla jag läst.

Men att tvinga företag hålla servrar igång på ett övergivet spel blir nog svårt.
Ja hade varit svårt, och inget som bes om. Företagen har 0 ansvar över spelet efter de lagt ner det, bara att en spelbar funktion ska finnas när det läggs ni.
På samma sätt har denna eventuella lag 0 att säga till om över betalningsmodell, login-krav, eller några som helst andra aspekter av spelet medan spelet fortfarande supportas av företaget. Det är bara efter nerläggning, och det är bara gällande spelbarhet (behöver inte bli open source eller nåt sånt).

Blizzard till exempel, driftat WOW i 20 år nu, och kommer säkert göra det 20 år till. Lagen påverkar inte det på något vis. Men om de skulle få för sig att lägga ner WoW, för att hoppas att folk ska köpa WoW2 för att kräma lite pengar, så måste de med den här lagen göra WoW spelbart även efter om någon vill sätta upp en privat server, och/eller spela utan att logga in på blizzards servers.
Senast redigerad av deddd 2024-08-01 kl. 09:55.
Citera
2024-08-01, 10:08
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
När jag skrev ovan inlägg kom nu på en som jag tror skulle gå under denna lag.
Battlefield 2.

För att spela något BF-spel måste man logga in på EA och spela på EA-servers eller servers tillåtna av EA. EA släpper ett nytt battlefield vart annat år typ, absolut inte förbättrat varje gång, utan för att få ut mer pengar, och försöker döda förra versionen, och dödar förrförra versionen genom att stänga ner servers etc (i grova penseldrag).
Multilayerportalen GameSpy som BF2 använde blev nerlagd. När folk som ville fortsätta spela BF2 hackade en egen lösning, fick de ett "cease and desist letter by EA, due to distributing copyrighted content (the game client). The team opted to close their service, along with their discord and forums with tens of thousands of members."

Fans har lyckats hacka ännu en lösning som inte blivit tagen ner dock. Ingen aning hur mycket denna lagen hade påverkat behovet av den, eller skyddat den om EA velat fortsätta attackera, eller om den spelat noll roll, i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in