2024-07-31, 12:26
Avslutad
Har tagit tidig pension då jag har tillräckligt med pengar för att klara av mina dagliga utgifter fram till riktiga pensionen börjar trilla in. Dessa pengar kommer från fonder som jag jobbat med under ca 20 år.
Så nu tänkte jag förutom bara njuta av att slippa jobba och göra det jag gillar, vara ute i naturen, trading. Har bara kört långsiktiga investeringar men tänkte att jag nu kanske kan dra in lite extra stålar och samtidigt ha något att göra.
1. Tänkte bara göra detta kortare perioder.
2. Inga stora klipp är jag ute efter. Får jag in ett par 1000 i månaden vore kanon.
3. Kan väl "offra" 100000 i starkapital.

Så mina funderingar till någon som vet betydligt mer än mig.

Finns det några bättre forum än detta att diskutera tradig?

Kan jag köra det på ett vanligt ISK konto på Avanza eller måste man in på en ny plattform?

Är jag ute och cyklar med mina planer?

Någon klok jävel här?
Citera
2024-07-31, 12:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av james b
Har tagit tidig pension då jag har tillräckligt med pengar för att klara av mina dagliga utgifter fram till riktiga pensionen börjar trilla in. Dessa pengar kommer från fonder som jag jobbat med under ca 20 år.
Så nu tänkte jag förutom bara njuta av att slippa jobba och göra det jag gillar, vara ute i naturen, trading. Har bara kört långsiktiga investeringar men tänkte att jag nu kanske kan dra in lite extra stålar och samtidigt ha något att göra.
2. Inga stora klipp är jag ute efter. Får jag in ett par 1000 i månaden vore kanon.

Kan jag köra det på ett vanligt ISK konto på Avanza eller måste man in på en ny plattform?

Någon klok jävel här?

Avanza är det bästa i Sverige.
Citera
2024-07-31, 13:01
Medlem
Ja, det är bara att handla på ISK och det är en klok strategi att få kapitalet att växa långsamt genom att försöka göra små regelbundna vinster till en begränsad risk.

De som enbart gamblar och söker snabba klipp blir sällan särskilt långvariga i gemet. Även om du råkar ha tur en gång och lyckas göra en enorm vinst så är sannolikheten skyhög att du förr eller senare förlorar alltihop om du fortsätter trejda på samma sätt.

Det svåra med trading är inte att tjäna pengar utan att begränsa din nedsida så att du kan förbli lönsam på sikt även när du har fel.

Det förekommer en del bra diskussioner på Reddit även fast det mesta där också är skit.
Citera
2024-07-31, 13:05
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
jag är i samma sits, men kör ES/NQ cme e-mini samt turboi warrants på avanza.

Om man är försöktig går det ju faktiskt swing trada ganska bra med avanza wurrarna som ju ej har courtage, så går att skala in smått och näja sig med lite småvinster här och där.

Har egen discord men är även med i ett par andra med bättre day traders samt bra orderflow bot. Inte lättaste klimatet direkt nu dock numera efter covis scamdemic och ständiga räntemanipulationer.
Citera
2024-07-31, 13:08
Medlem
Citat:

Någon klok jävel här?

Jag tror inte på idén och speciellt inte med ditt upplägg "bara göra detta kortare perioder"
Försök att bli bättre på långsiktiga investeringar istället. Om du höjer avkastningen några procent per år har du säkert de där extra tusenlapparna per år. Det där med kortare perioder tror jag fungerar rätt dåligt.

Först måste du lära dig hantverket ordentligt, så det funkar. Det kräver en längre sammanhängande period. Om du når en bra nivå på din trading, så blir det ganska upphackat om du ska avbryta och sen uppdatera dig igen på allt som hänt, bara för att avbryta om någon eller ett par veckor. I swingtrading håller du positionerna flera dagar eller kanske ett par veckor. Du måste vänta ut alla positioner annars blir det bara paj och pannkaka av alltihop. Du vet inte exakt vilken dag det blir och har du bokat en resa exempelvis, så har du det delikata valet att antingen vänta ut din position och skippa resan och kanske inte få pengarna tillbaka eller åka ändå och inte veta vad det blir av positionen du håller.

Om du inte redan kan grundläggande bokföring eller företagsekonomi, så lär dig det. Gå sen vidare och lär dig om hur företag värderas. Då kan du bättre förstå vilka investeringar, som är bra. När det är ett bra pris och kanske också ha framgång med att köpa i tillväxtbolag och små bolag. Det kan öka din avkastning och är mindre riskabelt än trading.
Citera
2024-07-31, 14:17
Medlem
Få in några tusen mer per månad menar jag förstås.
Citera
2024-07-31, 16:21
Avslutad
Jag kör just nu enbart långa investeringar och det tuggar på fint. Men nu när jag skall börja nalla av dessa pengar för lön, så kommer de ju stadigt minska. Så därav vill jag testa, att köra trading som en liten aktiv hobby som samtidigt ger mig lite mer avkastning. Tänkte försöka hålla mig från att skena iväg i tid jag lägger ner. (Har en erfarenhet av mig själv sedan dryga 50 år där det är ett kännetecken).
Därav inte all in tanken. Förstår att det inte är optimalt, men jag är inte ute efter det optimala.
Vill få lite sidopengar från min budget. Och fonderna är inte så feta att jag kan leva på avkastningen utan kommer tugga på dem.

Så planen var att sätta 100 papp och sen vill jag inte låsa mig fullt ut. Utan kliver hellre in all in under en begränsad period och kör trading för att sedan kunna släppa det. Syftet var ju att kliva av och bli fri. Inte vill jag knyta upp mig och bli manisk på trading. Så tänker testa försiktigt och se om jag kommer upp I högre avkastning än vad fonderna ger. Två papp extra i månaden hade inte varit fel
Låta de 100 förbli 100. Och plocka ut avkastningen till livet! Funderingen är funkar 100 för det eller måste jag ta 200?
Citera
2024-07-31, 16:40
Medlem
Citat:
Jag kör just nu enbart långa investeringar och det tuggar på fint. Men nu när jag skall börja nalla av dessa pengar för lön, så kommer de ju stadigt minska. Så därav vill jag testa, att köra trading som en liten aktiv hobby som samtidigt ger mig lite mer avkastning. Tänkte försöka hålla mig från att skena iväg i tid jag lägger ner. (Har en erfarenhet av mig själv sedan dryga 50 år där det är ett kännetecken).
Därav inte all in tanken. Förstår att det inte är optimalt, men jag är inte ute efter det optimala.
Vill få lite sidopengar från min budget. Och fonderna är inte så feta att jag kan leva på avkastningen utan kommer tugga på dem.

Så planen var att sätta 100 papp och sen vill jag inte låsa mig fullt ut. Utan kliver hellre in all in under en begränsad period och kör trading för att sedan kunna släppa det. Syftet var ju att kliva av och bli fri. Inte vill jag knyta upp mig och bli manisk på trading. Så tänker testa försiktigt och se om jag kommer upp I högre avkastning än vad fonderna ger. Två papp extra i månaden hade inte varit fel
Låta de 100 förbli 100. Och plocka ut avkastningen till livet! Funderingen är funkar 100 för det eller måste jag ta 200?

Om inte jobbet är för jävligt, så skulle jag jobba halvtid eller liknande. Om du vill experimentera med swingtrading eller nåt, så kan du ju göra det, utan att ha kniven på strupen. Jag tycker det verkar framgå mellan raderna att egentligen är det inte riktigt läge än att leva på kapitalet och om och när trading går + är också svårt att veta.
Citera
2024-07-31, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Om inte jobbet är för jävligt, så skulle jag jobba halvtid eller liknande. Om du vill experimentera med swingtrading eller nåt, så kan du ju göra det, utan att ha kniven på strupen. Jag tycker det verkar framgå mellan raderna att egentligen är det inte riktigt läge än att leva på kapitalet och om och när trading går + är också svårt att veta.
Näe nog klarar jag mig ekonomiskt. Det är mer demonerna att bli rastlös jag försöker lösa. Så att ha ett " låtsas" jobb som trading tycker jag är ett bra sätt att lura mig själv att jag gör något vettigt som ger lite extra klirr, men syftet är mest att hålla igång huvudet så jag inte börjar vanka runt......
Citera
2024-07-31, 17:15
Medlem
Citat:
Näe nog klarar jag mig ekonomiskt. Det är mer demonerna att bli rastlös jag försöker lösa. Så att ha ett " låtsas" jobb som trading tycker jag är ett bra sätt att lura mig själv att jag gör något vettigt som ger lite extra klirr, men syftet är mest att hålla igång huvudet så jag inte börjar vanka runt......
Tja då är det väl perfekt att gå ner till halvtid. Du blir varken sysslolös eller utarbetad och får ganska gott om tid att undersöka trading.
Citera
2024-07-31, 21:46
Medlem
Citat:

Någon klok jävel här?
Gör det endast med largecap i så fall som ändå till slut går upp trots små dippar och sälj aldrig till förlust? Att ligga långt är typ detsamma och dipp köpa. Men om du nödvändigtvis måste trada. Jag tradar ibland i högrisk aktier men det är mer day trading igentligen. Det kan jag inte rekommendera till dig.
Citera
2026-02-07, 11:05
Medlem
Plockar upp en gammal tråd istället för att starta en ny, då jag tycker det handlar om i stort sett samma sak.

Har tänkt ut och börjat pröva en Swingtrading strategi med bra resultat hittills.
Bara aktier från lönsamma large cap företag kommer på fråga. Vare sig jag går kort eller lång. Rimlig värdering, speciellt om jag ska gå långt. Om jag ska gå kort, så är hög värdering mer ok. Sen tittar jag även på Index. Handlar med indextrenden. Jag vill ha minst ett par saker som pekar åt samma håll för att ta position. Slutligen ska aktiekursen i fråga i varje fall inte trenda åt motsatt håll. Slutligen använder jag momentum indikator på det, för det mesta stochastic, för att tajma entré och avslut mer exakt.
Sammanfattning:
  • Lönsamt large Cap företag
  • Rimlig värdering. Hellre lite låg för att gå lång och lite hög för att gå kort
  • Index ska vara neutralt eller ännu hellre trenda upp, för att gå lång och tvärtom för att gå kort.
  • Momentumindikator ska börja stiga från låg nivå för att gå långt och tvärtom för att gå kort
  • Slutligen stopp loss. Ca tre procent lägre än entré och en exit till att börja med på ca 5 procent. Om och när det bär, så får momentum avgöra när jag kliver av. Om jag går långt, så ska momentum börja minska från en hög nivå och tvärtom om jag går kort
Jag kan utveckla ännu mer i detalj om någon är intresserad.

Alla Swingtradingstrategier jag ser går helt och hållet på teknisk analys och bara på teknisk analys av aktien du tänker ta position på. Inget om marknaden runt företaget. Inga krav på företaget. När det visas, så fungerar det perfekt. Det är klart de inte visar alla misslyckade affärer. Gå i stället in i en graf för något slumpmässigt utvalt företag, så ser du något annat oftast. Om du följer deras strategi, så misslyckas du ungefär hälften av dina fiktiva försök. Det är för dåligt. Jag är övertygad, jag har kollat innan och jag har märkt efter några affärer att det behövs mer som samspelar än bara teknisk analys. Får du 60 % rätt, så är det mycket bättre än 50 %.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in