Plockar upp en gammal tråd istället för att starta en ny, då jag tycker det handlar om i stort sett samma sak.
Har tänkt ut och börjat pröva en Swingtrading strategi med bra resultat hittills.
Bara aktier från lönsamma large cap företag kommer på fråga. Vare sig jag går kort eller lång. Rimlig värdering, speciellt om jag ska gå långt. Om jag ska gå kort, så är hög värdering mer ok. Sen tittar jag även på Index. Handlar med indextrenden. Jag vill ha minst ett par saker som pekar åt samma håll för att ta position. Slutligen ska aktiekursen i fråga i varje fall inte trenda åt motsatt håll. Slutligen använder jag momentum indikator på det, för det mesta stochastic, för att tajma entré och avslut mer exakt.
Sammanfattning:
- Lönsamt large Cap företag
- Rimlig värdering. Hellre lite låg för att gå lång och lite hög för att gå kort
- Index ska vara neutralt eller ännu hellre trenda upp, för att gå lång och tvärtom för att gå kort.
- Momentumindikator ska börja stiga från låg nivå för att gå långt och tvärtom för att gå kort
- Slutligen stopp loss. Ca tre procent lägre än entré och en exit till att börja med på ca 5 procent. Om och när det bär, så får momentum avgöra när jag kliver av. Om jag går långt, så ska momentum börja minska från en hög nivå och tvärtom om jag går kort
Jag kan utveckla ännu mer i detalj om någon är intresserad.
Alla Swingtradingstrategier jag ser går helt och hållet på teknisk analys och bara på teknisk analys av aktien du tänker ta position på. Inget om marknaden runt företaget. Inga krav på företaget. När det visas, så fungerar det perfekt. Det är klart de inte visar alla misslyckade affärer. Gå i stället in i en graf för något slumpmässigt utvalt företag, så ser du något annat oftast. Om du följer deras strategi, så misslyckas du ungefär hälften av dina fiktiva försök. Det är för dåligt. Jag är övertygad, jag har kollat innan och jag har märkt efter några affärer att det behövs mer som samspelar än bara teknisk analys. Får du 60 % rätt, så är det mycket bättre än 50 %.