2024-08-04, 17:59
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Kommer det nya skuld-och-tillgångsregistret att exponera ditt guldinnehav? För om så blir fallet så ser jag inte meningen med fysiskt guld som svensk medborgare bosatt i Sverige. Förr kunde man hamna i "stealth-läge" efter 7 år i Tavex register men jag tvivlar på att någon sådan anonymitet kommer att bli fortsatt möjlig efter införandet av det nya skuld-och-tillgångsregistret.

Du spelar rysk roulette när du rekommenderar fastighetsaktier! Vi är mitt i inflektionspunkten där vi inte riktigt vet huruvida det blir en hårdlandning eller en mjuklandning. Om golvet rasar så kommer vi att se mer kvantitativa lättnader som bara kan få effekt om de överstiger tidigare stimulanser! Hur klokt blir fastighetsinnehav och fastighetsaktier då när inflationsmekanismen triggas igång, som vid den tidpunkten i sådana fall initierar en rejäl inflationscykel? Obligationsräntorna kommer att diskontera förväntad inflation och fastighetspriserna kommer att falla i takt med att inflationen stiger. Jag skulle säga att fastigheter är det absolut sämsta du kan investera i just nu och att vara viktad 75 % mot fastighetssektorn är ett finansiellt självmord.
Korta svaret är att fastighetsaktier är upp rejält i år, själv ligger jag 70% plus i år. Dåliga tider gör att inflationen och räntan går ner, då stiger fastigheter i pris snabbare än inflationen. Fastighetssektorn är otroligt räntekänslig, och nu ser vi nedgången i räntan vi länge väntat på. Libertysilver registrerar alla guldköp över en viss summa tror det är ca 10.000kr. Men det är ingen skatt på guldvinster och ingen vet vem jag sålt guldet till, och till vilket pris.
Citera
2024-08-04, 18:48
Du missade min poäng helt!

Du argumenterar utifrån situationen att disinflationen fortfarande är fallande, men vi är ju i slutet av disinflationscykeln som varat sedan 70-talet. Risken som jag påtalade är att kvantitativa lättnader kommer att initiera en inflationscykel (hårdlandning) och därigenom bryta den disinflationstendens vi haft sedan decennier tillbaka.

Obligationsmarknaden kommer som sagt att diskontera inflationen och boräntorna kommer att stiga rejält på lång sikt. Det här är förödande för fastighetsaktier. Men visst, du har givetvis rätt på väldigt kort sikt men det är fortfarande bättre att exponera sig mot teknologisektorn som svarar bättre på räntejusteringar (just nu) än fastighetssektorn.

Det är visst skatt på investeringsguld. Du betalar kapitalvinstskatt på guldvinsterna. Det är momsen som är undantagen för investeringsguld.

Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Korta svaret är att fastighetsaktier är upp rejält i år, själv ligger jag 70% plus i år. Dåliga tider gör att inflationen och räntan går ner, då stiger fastigheter i pris snabbare än inflationen. Fastighetssektorn är otroligt räntekänslig, och nu ser vi nedgången i räntan vi länge väntat på. Libertysilver registrerar alla guldköp över en viss summa tror det är ca 10.000kr. Men det är ingen skatt på guldvinster och ingen vet vem jag sålt guldet till, och till vilket pris.
Citera
2024-08-06, 19:43
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
Jag har fått få in 150.000:- efter en försäljning av ett fordon som jag inte kommer att behöva förrän i november 2025.
Hur får jag dom pengarna att öka maximalt under den här tiden?
Sparkonto? Aktier? Fonder? Investera i guld?
Jag är totalt okunnig i att förvalta pengar, så alla tips tas tacksamt emot.

Inflation innebär att fysiska saker kommer få högre värde än pengar.
Så Du kommer se värdeökningar i Land, konst och ädelmetaller helt automatiskt.
Guld har tex värdeökning på ca 20% varje år.
Anledningen till att jag inte skrev bostäder är för att bostäder kräver rullande kostnader.

För guld: Bullionvault.com
För konst: masterworks.com

Angående aktier:

https://www.youtube.com/watch?v=uWf-KmHcUqY
Det finns två olika tycker av aktier:
Dividend vs Growth Stocks

Det finns mixade men det är de vanligaste.
Om du ska gå på utdelningar måste bolaget ha minst samma aktievärde i 10 år för att du ska få tillbaka pengarna du investerade om avkastningen är 10%.

Growth stocks ökar fort. 20-30% varje år i värde.
Så om man är smart så går man till en bank och lägger in de aktierna som säkerhet för ett mindre B&B eller något som kan ge dig en passiv inkomst.
Citera
2024-08-07, 10:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Bitcoin!
Om du köper ska du sätta en gräns där du SKA sälja, sedan ligga likvid.
Bitcoin går upp och ner men alltid upp över tid, så är egentligen en långsiktig investering. 1,5 år är ändå tillräckligt långt i ditt fall.

Bitcoin är väl runt lägsta nivån på runt ett halvår nu? Hade du gett samma tips för ett halvår sedan?
Citera
2024-08-07, 11:37
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Bitcoin är väl runt lägsta nivån på runt ett halvår nu? Hade du gett samma tips för ett halvår sedan?

Köpläge!!!!
Citera
2024-08-07, 11:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Köpläge!!!!

Ah....
Det är det ju i och försig alltid i BTC...
Citera
2024-08-18, 08:41
Medlem
Epimetheuss avatar
Jag tog den tråkiga, men säkra, vägen så nu sitter pengarna tryggt på ett sparkonto med 4,35% ränta.
Jag är helt enkelt för feg och okunnig för att riskera något annat.
Tack för alla tips!
Citera
2024-08-18, 17:20
Medlem
Citat:
Jag tog den tråkiga, men säkra, vägen så nu sitter pengarna tryggt på ett sparkonto med 4,35% ränta.
Jag är helt enkelt för feg och okunnig för att riskera något annat.
Tack för alla tips!

Det finns ju väldigt många andra sätt att tjäna ”mer” på, men inget som är idiotsäkert på 1års sikt.

Bra val!
Citera
2024-11-18, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann
Köp Solana Valour på Avanza genom ett ISK och sälj när bitcoin står i 110k usd
TS tog du detta råd? Tror solana står i 400 innan året är över.
Citera
2024-11-19, 12:10
Medlem
För att få dem att växa så mycket som möjligt så får du börja spela. Betta på fotbollsmatcher och dylikt. Finns väl igentligen inget som kan slå den avkastning.

Ett säkrare val är aktier och fondkonto.
Ett ännu säkrare val är sparkonto med ränta.
Citera
2024-11-19, 22:31
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Jag har fått få in 150.000:- efter en försäljning av ett fordon som jag inte kommer att behöva förrän i november 2025.
Hur får jag dom pengarna att öka maximalt under den här tiden?
Sparkonto? Aktier? Fonder? Investera i guld?
Jag är totalt okunnig i att förvalta pengar, så alla tips tas tacksamt emot.

Ska du ha pengarna inom 1 år så är det sparkonto som gäller om du inte vill riskera att förlora pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in