Citat:
Korta svaret är att fastighetsaktier är upp rejält i år, själv ligger jag 70% plus i år. Dåliga tider gör att inflationen och räntan går ner, då stiger fastigheter i pris snabbare än inflationen. Fastighetssektorn är otroligt räntekänslig, och nu ser vi nedgången i räntan vi länge väntat på. Libertysilver registrerar alla guldköp över en viss summa tror det är ca 10.000kr. Men det är ingen skatt på guldvinster och ingen vet vem jag sålt guldet till, och till vilket pris.
Kommer det nya skuld-och-tillgångsregistret att exponera ditt guldinnehav? För om så blir fallet så ser jag inte meningen med fysiskt guld som svensk medborgare bosatt i Sverige. Förr kunde man hamna i "stealth-läge" efter 7 år i Tavex register men jag tvivlar på att någon sådan anonymitet kommer att bli fortsatt möjlig efter införandet av det nya skuld-och-tillgångsregistret.
Du spelar rysk roulette när du rekommenderar fastighetsaktier! Vi är mitt i inflektionspunkten där vi inte riktigt vet huruvida det blir en hårdlandning eller en mjuklandning. Om golvet rasar så kommer vi att se mer kvantitativa lättnader som bara kan få effekt om de överstiger tidigare stimulanser! Hur klokt blir fastighetsinnehav och fastighetsaktier då när inflationsmekanismen triggas igång, som vid den tidpunkten i sådana fall initierar en rejäl inflationscykel? Obligationsräntorna kommer att diskontera förväntad inflation och fastighetspriserna kommer att falla i takt med att inflationen stiger. Jag skulle säga att fastigheter är det absolut sämsta du kan investera i just nu och att vara viktad 75 % mot fastighetssektorn är ett finansiellt självmord.
Du spelar rysk roulette när du rekommenderar fastighetsaktier! Vi är mitt i inflektionspunkten där vi inte riktigt vet huruvida det blir en hårdlandning eller en mjuklandning. Om golvet rasar så kommer vi att se mer kvantitativa lättnader som bara kan få effekt om de överstiger tidigare stimulanser! Hur klokt blir fastighetsinnehav och fastighetsaktier då när inflationsmekanismen triggas igång, som vid den tidpunkten i sådana fall initierar en rejäl inflationscykel? Obligationsräntorna kommer att diskontera förväntad inflation och fastighetspriserna kommer att falla i takt med att inflationen stiger. Jag skulle säga att fastigheter är det absolut sämsta du kan investera i just nu och att vara viktad 75 % mot fastighetssektorn är ett finansiellt självmord.