Citat:
Ursprungligen postat av
doxycontin
Här verkar det vara ett liknande scenario som ts beskriver.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2023/arendereferat-2022-09243.pdf&ved=2ahUKEwjehsX_0M6HAxUNHBAIHW_RB-8QFnoECB0QAQ&usg=AOvVaw0HZMcEaLRTLwe8UZV0mWHE
Där ger ARN rätt till konsumenten med hänvisning till lagen som trädde i kraft 2022 där fel som anses vara subjektiva ska ta hänsyn till bilens ålder, körsträcka och därmed förväntade skick. Konsumenten kan alltså förvänta sig ett visst slitage på bilen men det ska följa riktlinjerna för normalt slitage vid bilens ålder.
Nej, det där är handlar helt klart om en äldre bil som är köpt på auktion och som inte lever upp till det som kan förväntas av den. I utlåtandet du länkar handlar det om subjektiva krav, alltså hur man kan förvänta sig att bilen med de milen och den åldern bör vara.
Bilen TS har köpt är nästintill "ny" och den har fortfarande fabriksgaranti vilket gör att eventuella fel ska tillverkaren (genom ÅF) stå för, klart TS kan vända sig till handlaren och få fel åtgäradade, fast det lär vara enklare att vända sig till auktoriserad ÅF (som kanske är handlaren).
Det förefaller dessutom inte vara några riktiga fel, om jag tolkar TS rätt så anser hen att det är egenskaper bilen har som är fel- subjektiv uppfattning - och att hen vill att köpet ska återgå för att hen inte tycker så bra om bilen som hen trodde. Det kan vara en misstolkning av mig men oavsett vilket så har bilverkstaden två försök på sig att åtgärda ett specifikt fel innan ett återköp kan bli aktuellt, handlar det om flera fel så är det två gånger per fel, inte totalt.
Är det fel på bilen så kommer garantin att täcka det, TS behöver inte betala det. Inte grund för återköp skulle jag säga.
Om en handlare gör ett återköp för att hen inte klarar av att fixa fel på tre försök så finns det klara riktlinjer för hur det ska gå till, med avdrag för brukande osv. Men jag tror inte det är aktuellt i det här fallet.