2024-07-29, 16:16
Medlem
Jag köpte en begagnad Mercedes CLA200 för en vecka sedan från en MRF ansluten bilhandlare, bilen i fråga hade haft en ägare och rullat 2051 mil på 2 år så nybilsgaranti finns fortfarande kvar. Jag har efter den gångna veckan hittat betydande fel på bilen som gör att jag ångrar mitt köp och dessutom fick jag inte heller en varudeklaration på bilen så jag undrar kort och gott om jag kan reklamera bilen till firman och begära ett återköp? Tolkar jag lagen rätt så har inte firman informerat mig om felen på bilen som förvisso är subjektiva, men som ändå påverkar mitt beslut...
Citera
2024-07-29, 16:24
Medlem
Svårt att ge några konkreta besked utan att veta följande information:

- Har du köpt bilen i egenskap av privatperson eller företag?
- Vad för typ av fel handlar det om?
Citera
2024-07-29, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Svårt att ge några konkreta besked utan att veta följande information:

- Har du köpt bilen i egenskap av privatperson eller företag?
- Vad för typ av fel handlar det om?
Privatperson, jag vet sen innan att garantier inte gäller för enskilda näringsidkare.

Felen är b l a ett missljud från motorn, missljud från fjädring vid fartgupp och ett hopp i växellådan mellan 5-6 växel samt hård nedväxling vid inbromsning.
Citera
2024-07-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Privatperson, jag vet sen innan att garantier inte gäller för enskilda näringsidkare.

Felen är b l a ett missljud från motorn, missljud från fjädring vid fartgupp och ett hopp i växellådan mellan 5-6 växel samt hård nedväxling vid inbromsning.

Inte garantin jag fiskar efter utan vilken lagstiftning som är aktuell. Är det två aktörer på ”samma nivå”, exempelvis vid köp mellan två näringsidkare, så är det Köplagen. Är förhållandet däremot privatperson - näringsidkare så är det konsumentköplagen.

Detta är av vikt då konsumentköplagen har betydligt bättre villkor för köparen.

Utifrån vad du beskriver skulle jag på rak arm säga att förutsättningarna för att häva köpet inte är uppfyllda.
Citera
2024-07-29, 18:06
Medlem
Det enda du kan göra just nu är att kontakta bilfirman och anmäla dessa fel. De har rätt att försöka åtgärda felen i första hand. Det är även bilfirman själva som bestämmer vilken verkstad som ska stå för felsökning och lagning. De behöver misslyckas med att åtgärda samma fel två gånger innan det är aktuellt med en hävning av köpet. Är det olika fel varje gång så har de totalt sett ännu fler chanser på sig att åtgärda felen. Undantaget är väl om felet är så betydande att du kan kringgå detta och ändå häva köpet. Tror däremot inte missljud och dålig växling är tillräckligt starka argument på förhand.
Citera
2024-07-29, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Inte garantin jag fiskar efter utan vilken lagstiftning som är aktuell. Är det två aktörer på ”samma nivå”, exempelvis vid köp mellan två näringsidkare, så är det Köplagen. Är förhållandet däremot privatperson - näringsidkare så är det konsumentköplagen.

Detta är av vikt då konsumentköplagen har betydligt bättre villkor för köparen.

Utifrån vad du beskriver skulle jag på rak arm säga att förutsättningarna för att häva köpet inte är uppfyllda.

Mja, tolkar jag TS rätt så har bilhandlaren i fråga undlåtit att uppvisa en varudeklaration på bilen vilket innebär att alla eventuella fel bör TS kunna reklamera och begära återköp på bilen om hen vill. Citerar från konsumentköplagen. Detta då felen kan vara av så betydande natur för TS att hen inte hade köpt bilen från första början om hen var medveten om det.

Citat:
Överenskommelsen träder i kraft den 1 maj 2022 och gäller tills vidare. Tidigare överenskommelse BÖ 2020:1 (dnr 2020/471) upphör i och med detta att gälla. När en begagnad personbil tillhandahålls av näringsidkare till konsument ska en varudeklaration för bilen upprättas. Bedömningen av bilens skick ska grunda sig på en fackmässig undersökning. På försäljningsstället ska varudeklarationen placeras på bilens vindruta eller förvaras inne i bilen, väl synlig och lättillgänglig för konsumenten. Deklarationen på försäljningsstället ska ha minst formatet A4. Om bilen tillhandahålls på annat sätt än på försäljningsstället, till exempel i en webbshop eller på annan webbplats där köpeavtal kan ingås, ska en varudeklaration finnas lätt tillgänglig och väl synlig för konsumenten i direkt anslutning till den annonserade bilen. För det fall bilen inte tillhandahålls, utan endast marknadsförs, kan hänsyn tas till kommunikationsmedlets begränsningar i utrymmet samt till de åtgärder som näringsidkaren på annat sätt vidtagit för att lämna informationen i varudeklarationen. Informationen som lämnas i varudeklarationen ska anses vara väsentlig information enligt 10 § tredje stycket marknadsföringslagen (2008:486). Motorbranschens Riksförbund åtar sig att informera sina medlemsföretag om överenskommelsen och dess innebörd samt att verka för att medlemsföretagen följer överenskommelsen. Konsumentverket kommer att publicera överenskommelsen på verkets webbplatser, vilket inkluderar sidor riktade till företag.
Citera
2024-07-30, 08:31
Moderator
Eftersom fabriksgaranti finns kvar så ska felen reklameras till märkes-ÅF. Men du säger också att felen är subjektiva?
Du tror inte att det är fel på riktigt alltså utan att du inte gillar bilen lika mycket som du gjorde. I så fall, tuff skit, är det fel på riktigt går det på garantin, är det egenskaper du inte gillar får du stå för det själv.

Du kan förstås be handlaren köpa tillbaka bilen av dig men då blir det nog enligt gällande rekommendationer, om de går med på det är det avdrag för körd sträcka, ålder och jag tror ett schablonavdrag för att bilen fått en ägare till osv. Du kommer förlora en hel del pengar på det.
Det finns ju ett färskt exempel angående en viss Hongqi som kommer kosta 700:-/mil om handlaren köper tillbaka den.
Citera
2024-07-30, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Eftersom fabriksgaranti finns kvar så ska felen reklameras till märkes-ÅF. Men du säger också att felen är subjektiva?
Du tror inte att det är fel på riktigt alltså utan att du inte gillar bilen lika mycket som du gjorde. I så fall, tuff skit, är det fel på riktigt går det på garantin, är det egenskaper du inte gillar får du stå för det själv.

Du kan förstås be handlaren köpa tillbaka bilen av dig men då blir det nog enligt gällande rekommendationer, om de går med på det är det avdrag för körd sträcka, ålder och jag tror ett schablonavdrag för att bilen fått en ägare till osv. Du kommer förlora en hel del pengar på det.
Det finns ju ett färskt exempel angående en viss Hongqi som kommer kosta 700:-/mil om handlaren köper tillbaka den.

Här verkar det vara ett liknande scenario som ts beskriver.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2023/arendereferat-2022-09243.pdf&ved=2ahUKEwjehsX_0M6HAxUNHBAIHW_RB-8QFnoECB0QAQ&usg=AOvVaw0HZMcEaLRTLwe8UZV0mWHE

Där ger ARN rätt till konsumenten med hänvisning till lagen som trädde i kraft 2022 där fel som anses vara subjektiva ska ta hänsyn till bilens ålder, körsträcka och därmed förväntade skick. Konsumenten kan alltså förvänta sig ett visst slitage på bilen men det ska följa riktlinjerna för normalt slitage vid bilens ålder.
Citera
2024-07-30, 13:45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Här verkar det vara ett liknande scenario som ts beskriver.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.arn.se/globalassets/extern/pdfer/referat-2023/arendereferat-2022-09243.pdf&ved=2ahUKEwjehsX_0M6HAxUNHBAIHW_RB-8QFnoECB0QAQ&usg=AOvVaw0HZMcEaLRTLwe8UZV0mWHE

Där ger ARN rätt till konsumenten med hänvisning till lagen som trädde i kraft 2022 där fel som anses vara subjektiva ska ta hänsyn till bilens ålder, körsträcka och därmed förväntade skick. Konsumenten kan alltså förvänta sig ett visst slitage på bilen men det ska följa riktlinjerna för normalt slitage vid bilens ålder.
Nej, det där är handlar helt klart om en äldre bil som är köpt på auktion och som inte lever upp till det som kan förväntas av den. I utlåtandet du länkar handlar det om subjektiva krav, alltså hur man kan förvänta sig att bilen med de milen och den åldern bör vara.

Bilen TS har köpt är nästintill "ny" och den har fortfarande fabriksgaranti vilket gör att eventuella fel ska tillverkaren (genom ÅF) stå för, klart TS kan vända sig till handlaren och få fel åtgäradade, fast det lär vara enklare att vända sig till auktoriserad ÅF (som kanske är handlaren).
Det förefaller dessutom inte vara några riktiga fel, om jag tolkar TS rätt så anser hen att det är egenskaper bilen har som är fel- subjektiv uppfattning - och att hen vill att köpet ska återgå för att hen inte tycker så bra om bilen som hen trodde. Det kan vara en misstolkning av mig men oavsett vilket så har bilverkstaden två försök på sig att åtgärda ett specifikt fel innan ett återköp kan bli aktuellt, handlar det om flera fel så är det två gånger per fel, inte totalt.
Är det fel på bilen så kommer garantin att täcka det, TS behöver inte betala det. Inte grund för återköp skulle jag säga.

Om en handlare gör ett återköp för att hen inte klarar av att fixa fel på tre försök så finns det klara riktlinjer för hur det ska gå till, med avdrag för brukande osv. Men jag tror inte det är aktuellt i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in