2024-07-28, 19:56
Medlem
När jag tog ett truckkort hos ett truckutbildare så fick jag även behörighet att köra B1 motviktstruck trots jag aldrig satt min fot på en sådan.

Jag har bara kört truck där man står men inte sittande truck. Hur fan kör man egentligen en truck där man sitter ned?
Citera
2024-07-28, 20:06
Medlem
Vansterpartiets avatar
Du trycker med foten på en pedal och snurrar på en ratt, knappast raketforskning.
Citera
2024-07-28, 20:10
Medlem
franges avatar
Har du kört något annat fordon med ratt och pedaler tidigare så kommer du snabbt lära dig köra en vanlig motviktstruck. Det är inte direkt avancerat.
Citera
2024-07-28, 20:11
Medlem
sebastian66s avatar
Tänkt vad jobbigt det måste vara att kolla på Google eller Youtube. Kan du vara möjligt att det är första gången du använder internet?
Du kan klicka på denna linken så kanske du kan kolla läget
https://www.youtube.com/watch?v=mYVEImM9XwE
Citera
2024-07-28, 20:13
Medlem
Inte speciellt krångligt alls.
Påminner lite om valfri fordon.
Fick själv hoppa in och köra utan utbildning alls på jobbet(Sent 80tal) då vår truckförare var för full för att komma upp I trucken. Hade I och för sig kört traktor innan och hade körkort för bil. Men jag var väldigt försiktig och inte speciellt produktiv.
Men försök att få en genomgång med en erfaren förare innan du sätter dig och kör just den specifika trucken.
Citera
2024-07-28, 20:20
Medlem
Slumpgenerators avatar
Du lär dig nog snabbt, men det är lite annorlunda och du behöver nog öva några timmar med en trave tompallar först innan du går live, så att säga.
Citera
2024-07-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
När jag tog ett truckkort hos ett truckutbildare så fick jag även behörighet att köra B1 motviktstruck trots jag aldrig satt min fot på en sådan.

Jag har bara kört truck där man står men inte sittande truck. Hur fan kör man egentligen en truck där man sitter ned?
En sådan har väl styrning bak, om jag minns rätt. Kräver lite tillvänjning jämfört med en bil, men som nån sa, öva på lite tompall innan du kör nåt dyrt.
Citera
2024-07-28, 21:08
Medlem
Du har ju kört stående och nu sitter du ner. Lite längre men annars så fungerar allt precis lika. Inga stödben fram utan istället mer vikt bak. Så behöver inte ha möjlighet att köra under utan kan köra intill ändå om gafflarna går fria.
Citera
2024-07-28, 23:52
Medlem
Onanikrems avatar
Tysk instruktionsfilm på inte fullt 9 minuter. Ganska kul mot slutet... Staplerfahrer Klaus (als je het aankunt..) https://www.youtube.com/watch?v=yH6Rq7nIk6o
Citera
2024-07-29, 03:47
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Att köra den lär man sig snabbt, det är att inte tappa, skada eller välta det man har på gafflarna man behöver lära sig då en motviktstruck ofta även körs utomhus och på ytor som lutar. Dessutom lyfter dom ofta högt och ska inte köras med lasten upplyft i högt läge.

Läs teoriboken (som du antagligen fick) från truckutbildningen du redan gått. Alternativt be arbetsgivaren att få gå en kurs igen.

Du får ändå inte köra en B1 bara för att du råkar ha ett truckkort, arbetsgivaren måste skriva ett intyg att du är tillåten att köra truck på arbetsplatsen och vilka trucktyper du får köra och tar därmed ansvaret för det.
Intyget kan arbetsgivaren skriva ut oavsett om du har truckkort eller inte, om den anser att du är lämplig.
Citera
2024-07-29, 10:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Övriga fordon
/Moderator
Citera
2024-07-30, 15:58
Medlem
Citat:

Jag fick bara sätta mig i en truck och lyfta några tompallar och sedan hann jag jobba i tre månader innan det var dags för en utbildning.

15 år senare så tog jag ett annat tillfälligt jobb som skjutstativtruckförare och det var samma procedur där med utbildning i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in