• 2
  • 3
2024-07-29, 10:41
Medlem
ValkPaddas avatar
Eller 10 miljoner på börsen, hyresrätt och sluta jobba.

Fattar inte varför du ska ha kvar skiten.
Citera
2024-07-29, 10:45
Medlem
Låter som du hanterat det här ganska uselt från början. Uppenbarligen var ju tillgångarna betydligt större än skulderna redan från början, ändå har du schabblat så kronkalle kommit in i bilden och slaktat din kreditvärdighet.

Varför sålde du inte av saker själv innan KFM började göra det åt dig? Eller belåna fastigheten i ett tidigare skede för att lösa skulder? Etc..
Citera
2024-07-29, 11:15
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misspurre
Hej vänner och ovänner.

Jag vet inte längre hur jag ska göra med mina skuldproblem, jag tycker att jag har gjort det jag kan och vad jag själv kommit på.

Lång historia kort: jag fick ett lantbruk via testamente. 2 nedgångna lantbruksfastigheter med djur och maskiner, maskinerna var fina max 10 år. Djur och byggnader var det sämre med. Jag hade själv inga pengar vid övertagandet och det fanns heller inget i dödsboet mer än 94kr. Vid övertagandet fick jag även ta över alla skulder såklart, 6.5 miljoner delat på 50/50 maskinlån och fastighetslån. Jag sålde av mycket maskiner och vart på så vis av med mycket men det fanns kvar så det räckte ändå. Jag kom tillslut till det stadiet att jag vart tvungen att sälja alla djur och resten av maskinerna, fick även hjälp av goda vännen Kronofogden. Vart även tvungen att sälja ena fastigheten för att lösa lån, i och med det så vart jag i princip skuldfri från banken det sista löste jag en kort tag efter.

Så nu har jag kvar en obelånad lantbruksfastighet med ett värde på ca 10-12 miljoner plus skulder hos kfm, skatteverket, inkasso och liknande på 800 000 kronor. Då har min plan varit att jag vill ta ett lån med fastigheten som säkerhet för att lösa allt och komma på fötter igen, MEN genom att jag har kfm och så många betalningsanmärkningar så blir jag ju inte beviljad hos någon bank eller liknande alls.

Har ni några ideer, tankar eller lösningar? Visst jag kan ju sälja allt och få 11 millar, men jag trivs så jävla bra där jag bor och det känns ju lite piss att sälja när skulden är på typ 8-10% av värdet. Jag kan såklart även sälja av mark men jag är emot att stycka sönder för att gynna storgubbarna. Men finns det ingen lösning så kommer jag ju att bli tvungen att sälja till slut.

Har ni några tips?

Det uppenbara här är ju att du säljer egendomen betalar av skulderna, med 9 miljoner över kan du köpa ett fint hus och samtidigt ha gott om pengar att leva på.
Citera
2024-07-29, 12:33
Medlem
Jag är förvånad att KF inte tvingar dig att sälja för att reglera den återstående skulden när du har egendom?

Har du alltså en fastighet värd ca 10-11 miljoner? Nu vet jag inte var i landet du bor men i mina trakter kostar en tomt med anslutning för el och VA vid gränsen flera hundra tusen. En ”dålig” tomt utan någon anslutning 200-250k. Jag hade övervägt att stycka av någon tomt om det finns efterfrågan i området eller sälja av skiftet du arrenderar ut. Har du åker som inte ligger precis vid ditt brukningscenter så sälj. Du verkar ju ändå inte intresserad av att driva lantbruk och efterfrågan på hästgårdar är större än på stora lantbruk.
Skog (om du har) ger ju långsiktig avkastning och kan vara bra att behålla.
Citera
2024-07-29, 12:39
Medlem
*Fråga KFM varför avbetalningsplanen slutade, det kanske är något som går att lösa så att du får en ny plan
*Arrendera ut ännu mer mark
*Hyr ut allt (dvs även bostaden) tills dess att du har betalat av skulderna. Bo hos en anhörig eller kompis under tiden
*Har du någon annan som kan gå in med ett privat lån? Om du gör det så att det bli väldigt fördelaktigt om du fallerar med din återbetalning så kanske någon kan tänka sig det
*Prata med en jurist, ibland ingår ett första samtal om du är medlem i ett fack eller något
Citera
2024-07-29, 13:32
Medlem
Så du har inga djur och inga maskiner och sitter på en lantbruksfastighet med skulder som ger dig huvudbry… vad vill du att vi ska säga? Du vet ju. Sälj!
Citera
2024-07-29, 14:20
Medlem
Gynna storgubbarna för det gynnar ju dig själv. Ibland får man frångå sina principer!
Citera
2024-07-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Så du har inga djur och inga maskiner och sitter på en lantbruksfastighet med skulder som ger dig huvudbry… vad vill du att vi ska säga? Du vet ju. Sälj!

Gården kan ju vara fin på alla sätt och vis, ha fint läge och hus osv. Dock är det ju kostsamt att underhålla hus och gård, så det är inte jättebra om precis alla pengar är bundna i fastigheten om nu TS inte har bra lön.
Citera
2024-07-29, 14:35
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Hej vänner och ovänner.

Jag vet inte längre hur jag ska göra med mina skuldproblem, jag tycker att jag har gjort det jag kan och vad jag själv kommit på.

Lång historia kort: jag fick ett lantbruk via testamente. 2 nedgångna lantbruksfastigheter med djur och maskiner, maskinerna var fina max 10 år. Djur och byggnader var det sämre med. Jag hade själv inga pengar vid övertagandet och det fanns heller inget i dödsboet mer än 94kr. Vid övertagandet fick jag även ta över alla skulder såklart, 6.5 miljoner delat på 50/50 maskinlån och fastighetslån. Jag sålde av mycket maskiner och vart på så vis av med mycket men det fanns kvar så det räckte ändå. Jag kom tillslut till det stadiet att jag vart tvungen att sälja alla djur och resten av maskinerna, fick även hjälp av goda vännen Kronofogden. Vart även tvungen att sälja ena fastigheten för att lösa lån, i och med det så vart jag i princip skuldfri från banken det sista löste jag en kort tag efter.

Så nu har jag kvar en obelånad lantbruksfastighet med ett värde på ca 10-12 miljoner plus skulder hos kfm, skatteverket, inkasso och liknande på 800 000 kronor. Då har min plan varit att jag vill ta ett lån med fastigheten som säkerhet för att lösa allt och komma på fötter igen, MEN genom att jag har kfm och så många betalningsanmärkningar så blir jag ju inte beviljad hos någon bank eller liknande alls.

Har ni några ideer, tankar eller lösningar? Visst jag kan ju sälja allt och få 11 millar, men jag trivs så jävla bra där jag bor och det känns ju lite piss att sälja när skulden är på typ 8-10% av värdet. Jag kan såklart även sälja av mark men jag är emot att stycka sönder för att gynna storgubbarna. Men finns det ingen lösning så kommer jag ju att bli tvungen att sälja till slut.

Har ni några tips?

Känner att detta var en otroligt konstig historia.

Sen: vill du ens ha hjälp? För du verkar ju inte vilja sälja.

Du verkar rätt och slätt inte kunna ha hand om ett jordbruk, och därför är det nog bäst att du säljer innan du själv blir utbränd och är på botten.
Citera
2024-07-29, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Gården kan ju vara fin på alla sätt och vis, ha fint läge och hus osv. Dock är det ju kostsamt att underhålla hus och gård, så det är inte jättebra om precis alla pengar är bundna i fastigheten om nu TS inte har bra lön.

Ja, visst kan säkert gården vara fin, men ibland måste man helt enkelt välja. Tråkigt nog.
Citera
2024-08-08, 19:49
Medlem
Citat:
Hej vänner och ovänner.

Har ni några tips?

Någon har byggt upp all det där som du nu slarvar bort på några år. Personen som testamenterade dig fastigheterna gjorde ett stort misstag och lär vända sig i sin grav. Sälj allt innan resten går åt pipan. Du klarar inte av att hantera en jordbruksrörelse. Det osar lättja och inkompetens.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in