Citat:
Ursprungligen postat av
Misspurre
Hej vänner och ovänner.
Jag vet inte längre hur jag ska göra med mina skuldproblem, jag tycker att jag har gjort det jag kan och vad jag själv kommit på.
Lång historia kort: jag fick ett lantbruk via testamente. 2 nedgångna lantbruksfastigheter med djur och maskiner, maskinerna var fina max 10 år. Djur och byggnader var det sämre med. Jag hade själv inga pengar vid övertagandet och det fanns heller inget i dödsboet mer än 94kr. Vid övertagandet fick jag även ta över alla skulder såklart, 6.5 miljoner delat på 50/50 maskinlån och fastighetslån. Jag sålde av mycket maskiner och vart på så vis av med mycket men det fanns kvar så det räckte ändå. Jag kom tillslut till det stadiet att jag vart tvungen att sälja alla djur och resten av maskinerna, fick även hjälp av goda vännen Kronofogden. Vart även tvungen att sälja ena fastigheten för att lösa lån, i och med det så vart jag i princip skuldfri från banken det sista löste jag en kort tag efter.
Så nu har jag kvar en obelånad lantbruksfastighet med ett värde på ca 10-12 miljoner plus skulder hos kfm, skatteverket, inkasso och liknande på 800 000 kronor. Då har min plan varit att jag vill ta ett lån med fastigheten som säkerhet för att lösa allt och komma på fötter igen, MEN genom att jag har kfm och så många betalningsanmärkningar så blir jag ju inte beviljad hos någon bank eller liknande alls.
Har ni några ideer, tankar eller lösningar? Visst jag kan ju sälja allt och få 11 millar, men jag trivs så jävla bra där jag bor och det känns ju lite piss att sälja när skulden är på typ 8-10% av värdet. Jag kan såklart även sälja av mark men jag är emot att stycka sönder för att gynna storgubbarna. Men finns det ingen lösning så kommer jag ju att bli tvungen att sälja till slut.
Har ni några tips?
Känner att detta var en otroligt konstig historia.
Sen: vill du ens ha hjälp? För du verkar ju inte vilja sälja.
Du verkar rätt och slätt inte kunna ha hand om ett jordbruk, och därför är det nog bäst att du säljer innan du själv blir utbränd och är på botten.