2006-08-18, 15:35
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Stegfunktionen är en vanlig funktion och var nog inget större problem för matematikerna före distributionsteorins intåg.

Ja, men Heaviside använde denna funktion inom elektromagnetismen och arbetade därför med bl a dess "derivata".

Jag kan dock ta andra exempel. Greenfunktioner "uppfanns" 1830 och om du ska använda en sådan för att lösa partiella differentialekvationer så arbetar du explicit eller implicit med deltafunktionen.
Citera
2006-08-18, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Ja, men Heaviside använde denna funktion inom elektromagnetismen och arbetade därför med bl a dess "derivata".
"derivatan" är deltafunktionen
Citera
2006-08-18, 15:54
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurraluk
"derivatan" är deltafunktionen

Det var det som var min poäng...
Citera
2006-08-18, 16:00
Medlem
evolutes avatar
Den här tråden har urartat i käbbel mellan matematiker och fysiker känner jag. GaussBonnet försöker agera medlare som matematikintresserad kemist vilket är en motsägelse i sig. Att vara kemist med matematikintresse är som att vara vara vara nationaldemokrat och ordförande i somaliska kulturföreningen. Det funkar inte!

Tillbaka till topic för i helvete.

Jag undrar om det finns någon annan talteoretisk hypotes, ex. Goldbachs förmodan eller tvillingprimtalsförmodan, som kan kopplas till fysik på något sätt?
Citera
2006-08-18, 17:36
Medlem
Lite off topic...

Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Den här tråden har urartat i käbbel mellan matematiker och fysiker känner jag. GaussBonnet försöker agera medlare som matematikintresserad kemist vilket är en motsägelse i sig. Att vara kemist med matematikintresse är som att vara nationaldemokrat och ordförande i somaliska kulturföreningen. Det funkar inte!

Tillbaka till topic för i helvete.

Jag undrar om det finns någon annan talteoretisk hypotes, ex. Goldbachs förmodan eller tvillingprimtalsförmodan, som kan kopplas till fysik på något sätt?

Ja, människor är allt bra underliga! Den markerade meningen ovan ska nog också skickas till inramning
Citera
2006-08-18, 23:00
Medlem
Cyranos avatar
Eh, denna tråd på flashback?
Är det verkligen rätt forum?
Men, då handsken är kastad..
Som bekant (för icke invigda: detta är kod för att "om det inte är bekant för dig så får du inte vara med och leka") är matematiker inte helt bekväma med fysikers behandling av singulariteter mha renormalisering (ett hjälpmedel inom bl.a. kvantelektrodynamik och termodynamik).
Citera
2006-09-02, 16:28
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Blir lite orolig när man läser uttalande från evolute som stay gay, tur man har kraftig livrem som skydd!
Som kemist kan man ingen matte eftersom man aldrig behöver det.
Motsägelser är väl allt om teoretisk sönderfalls potential mot ngt man hittat på som heter överspänning. Begreppet aktivitet är hårdflum också.
Tag tex vatten det räcker med en spänning av 1.23 volt i teorin för att sönderdela vatten vid rumstemp, i praktiken 1.73 volt.
Sedan hela termodynamiken när sker en reaktion o när sker den inte. Där står de sig bra slätt gubbarna grus !
Citera
2006-09-02, 20:20
Medlem
Jaså...?!

Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Som kemist kan man ingen matte eftersom man aldrig behöver det.

Uh??! Well well, surprise...!

Så som varandes f.d. kemist, och därtill helt otrogen mot precis allt i den här jordiska tillvaron, så har jag valt att slakta såväl kemisters som fysikers heliga kor.

Om det är något enda ämne i världen jag idag högaktar så är det matematik. Däremot inte kemi resp fysik. De ämnena är lite för... eh, flummiga för min smak.

Det hindrar dock inte att det ändå är väldigt kul att lära sig en massa nördiga fakta om kemi.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in