2006-08-18, 01:36
Medlem
SvaMp_s avatar
*host* nörd *host*
Citera
2006-08-18, 02:05
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
*host* nörd *host*

Jag säger som Atmosphere och Dyslektiker
I wear my scars like the rings on a pimp.
I live my life like a captain of a sinking ship.

eller som Ras Kass
Even when I'm maggots, I'ma still be fly

eller som MC Hawking
There ain't another motherfucker hard like me,
I'm a universal constant, I'm a singularity.

Stay gay!
Citera
2006-08-18, 02:13
Medlem
Mindbullets avatar
jag har mycket respekt för det evolute skriver men den här tråden tyckte jag skrek:
"titta på mig, jag förstår vad alla dessa konstiga symboler och meningar betyder, därför är jag viktigare än sådana som Mindbullet som inte förstår ett jota av något alls i tråden"
Citera
2006-08-18, 06:01
Medlem
St. Pinocchios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute

Stay gay!

Constant and singularity simaltaneously ? Some motherfuckers obviously got there own universe. Indeed evolute evolutes math into physics.
Citera
2006-08-18, 07:14
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbullet
jag har mycket respekt för det evolute skriver men den här tråden tyckte jag skrek:
"titta på mig, jag förstår vad alla dessa konstiga symboler och meningar betyder, därför är jag viktigare än sådana som Mindbullet som inte förstår ett jota av något alls i tråden"

Fuck you nigga!
Wreckin the deck, you'll regret if you cross punk
Rollin like a Mack truck, waxin those who talk junk
Citera
2006-08-18, 07:25
Medlem
Citat:
Jag säger som Atmosphere och Dyslektiker
I wear my scars like the rings on a pimp.
I live my life like a captain of a sinking ship.

eller som Ras Kass
Even when I'm maggots, I'ma still be fly

eller som MC Hawking

Stay gay!
gah!
Skrattar så jag grinar!

Äh, nu ska jag samla mig, och åka till universitetet och lyssna på Alan Heeger och Alan MacDiarmid
Citera
2006-08-18, 08:21
Medlem

*skrattar så plomberna syns*

det här är den absolut porrigaste tråden på FB på länge,
mera tecken.. mera tecken.. tack
Citera
2006-08-18, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wurraluk
Det som störde dem var nog att fysikerna kallade den för just en funktion, vilket den inte är. Det är en distribution.
Vad skulle de kalla den? Begreppet distribution fanns inte. Och oavsett namnet hade man ingen bra modell för vad det var.
Citera
2006-08-18, 08:53
Medlem
Så distributioner uppfanns för att göra deltafunktionen matematisk rigorös?
Citera
2006-08-18, 10:04
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurraluk
Så distributioner uppfanns för att göra deltafunktionen matematisk rigorös?

Ja, något åt det hållet var det väl. Jag citerar wikipedia:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
"Generalized functions" were introduced by Sergei Sobolev in 1935. They were independently introduced in late 1940s by Laurent Schwartz, who developed a comprehensive theory of distributions.

Dirac införde deltafunktionen "redan" 1930 i hans kvantmekanikbok där han även införde bra-ket-notationen. Sen har vi ju andra distributioner som infördes av andra innan Dirac, exempelvis Heavisides stegfunktion som måste kommit i slutet av 1800-talet.

När jag letade efter lite info om Heaviside hittade jag följande information om Heavisides eccentricitet på äldre dar som jag tyckte var intressant:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
During this time Heaviside would sign correspondences with the initials "W.O.R.M." after his name though the letters did not stand for anything. Heaviside also started painting his fingernails pink and had granite blocks moved into his house for furniture.

Helt klart en man före sin tid.
Citera
2006-08-18, 15:28
Medlem
Citat:
Sen har vi ju andra distributioner som infördes av andra innan Dirac, exempelvis Heavisides stegfunktion som måste kommit i slutet av 1800-talet.
Stegfunktionen är en vanlig funktion och var nog inget större problem för matematikerna före distributionsteorins intåg.
Citera
2006-08-18, 15:34
Medlem
Konstiga symboler

Citat:
Ursprungligen postat av Mindbullet

Bokstäver är också "konstiga symboler". Och finns det något mer abstrakt än en "mening" (i språklig betydelse)?

Att vi kan begripa dessa underliga (och ofta snarlika) symboler, sätta ihop dem till "ord" (vad nu det är), bygga meningar och t.o.m. framföra budskap med dem, det om något är väl underligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in