2026-08-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Om vi pratar den "äkta" raggarkulturen hade de vinylsvarvar kopplade till originalradion..kanske 5W effekt..
Jag har inget emot om det spelas högt i en bil.
MEN den ljudstyrka idag när du kan höra raplåten över halva Rättvik är något helt annat.
Än värre när det spelas i princip hela natten. Till det tillkommer ett djävla skrikande och gapande, gasande och försök till burnande med dessa insparkade pilsnerhäckar!
DÅ är det inte raggarkultur längre.
Jag har också varit ung, har festat mycket, gillar trots min ålder black metal, gärna symfonisk typ Dimmu Borgir, eller Primordial mm. även om jag sällan spelar den i mina USA bilar. där vill jag ha genuin rock'n roll.

Men det dessa yngre sysslar med är varken raggarkultur eller gagnar hobbyn.
Dom ska bort nu!!
Jag hade Philips Mignon ansluten till min Blaupunkt i mitten på 50-talet!
Ingen värsting direkt.
Men man kunde spela EP-skivor(45 rpm).
Citera
2026-08-14, 16:40
Medlem
Citat:
Raggarfest kan nog vara kul om den är som det alltid varit.
Jag kan nog fortfarande festa som när jag var yngre om det är det du anser viktigt?
Om jag blivit "småborgerlig" vet i faan..

Tycker dessutom det är rätt ointressant i ämnet.
Om raggarkulturen var som den varit hade det inte varit något problem och jag hade aldrig startat tråden.

Jag är ytterst tveksam om dessa personer ens har ett usa bilsintresse?

Tror det mer speglar tidsandan där det endast gäller att föra så mycket liv som möjligt, djävlas med vanligt folk vilket kommer betyda att detta och flera andra av denna typ av event försvinner.

De är dessutom så djävla lata och bekväma så de har inte ens förmåga att starta ett eget event, kanske långt ute i skogen där de inte stör någon..
På min tid dög det med Opel Kapitän, Volvo Duett, Ford Vedette och Pelle svanslös(Standard Vanguard).
Citera
2026-08-14, 16:55
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo

Å andra sidan är medelåldern bland raggarna runt 60-65 så intresset för gamla jänkare kommer att dö ut i takt med att raggarna själva dör ut.
Nä, intresset för att ta sig ett järn med kompisarna och förflytta sig kommer alltid att finnas. Eftersom rymliga sedaner har försvunnit, så kommer andra rymliga bilar bli populära bland det uppväxande släktet. Tänker på minivans och stora suvar.
Citera
2026-08-14, 17:00
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Positivt att sån här skit försvinner. USA-bilsdårarna är ett jävla patrask.
Nej inte det, de är samhällets ryggrad.

Citat:
Raggare och jänkenostalgiker skulle slås i järn och skickas till Bodens fästning.

Vad skall de göre här, utbilda sig till fästnings-guider ?
Citera
2026-08-14, 18:30
Medlem
PeterNosters avatar
Lugn och fin bilträff:

Nästan fullsatt på Frukostklubben nr 2 i Växjö. Blir det fördubbling även nästa gång?
https://www.youtube.com/watch?v=M8fKQ4kH07A
Citera
2026-08-14, 20:43
Medlem
lysande-pistols avatar
Raggar kulturen dog ut redan på 70 talet, på min tid hängde vi i det som kallades sjurummaren på Sveavägen, körde i karavan till Grönan och stormade in och tog över ett disco som jag inte minns namnet på, eller så jävlades vi med modsen på gärdet, jo åkte in i gamla stan och bråkade med bordeller rent ut sagt vi var förjävliga.

Efter stängningstid lånade vi alkohol från Systembolaget på fältöversten(hmm) om jag minns rätt, sedan åkte vi till slottet "Tegelhagens slott" handlade groggvirket i morsans kiosk på Sveavägen, körde varvet ett par gånger först.

Då fanns det inte många finbilar eller så kallade pilsnerbilar, det var allt från hyfsade Chrysler New Yorker till vauxhall victor och Toyota Crown och Dodge Darter, Kapitäner.
Namnet på raggarkungen har jag glömt men det fanns en och han åkte/körde ingen märkvärdig bil.

I dag är det inga raggare, fin bilarna ägs av banken likaså pilsner häckarna för värdet på en ramknäckt Impala är rätt så högt, Cheva Bel Air 57 kryllar det av men få av oss gubbar har renoverat dom själva.

Nu till ämnet, dessa så kallade raggare som svinar och åker runt med folk utanpå bilen och spelar musik högt som fan kommer göra så att inom de närmaste åren kommer cruising försvinna då inga tillstånd kommer godkännas, och det är vad som händer.

Vi var inte guds bästa barn på min tid, och nu är det en ny generation idioter som förstör för folk som gillar att kolla in bilar och höra V8 muller men istället riskerar att få hörselnedsättning om dom besöker en cruising.

På min tid drabbade våra tilltag inte allmänheten på samma sätt som dessa pilsner häckar gör i dag.

Jo jag jag gillar att se ungdomar ha roligt i pilsner häckarna och skulle gärna vart så ung så jag ägt en själv, men utrustat med skivspelare som spelar musik förknippad med jänke bils kulturen inte spela fröken snusk så det hörs över halva staden.

Crusingen är på utdöende.
Citera
2026-08-15, 09:58
Medlem
Bidrog "Ung Rebell" med James Dean till raggarkulturens utbredning?
Själv var jag vid den tiden delägare i en US Ford Tudor Special(85 hk) 1938.
Ingen av oss hade körkort för vi var i moppeåldern - men det gick bra ändå.
Vi buskörde inte eller utmärkte oss med överdrivet alkoholintag.
Den som körde fick ha en studentmössa - för då förutsattes att man hade åldern inne och var skötsam.
Vi hade bilen för att ragga brudar och trålade mest/bäst när biosalongerna tömdes efter första förställningen = 20.30 till 21.00.
Citera
2026-08-15, 14:04
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lysande-pistol
Raggar kulturen dog ut redan på 70 talet, på min tid hängde vi i det som kallades sjurummaren på Sveavägen, körde i karavan till Grönan och stormade in och tog över ett disco som jag inte minns namnet på, eller så jävlades vi med modsen på gärdet, jo åkte in i gamla stan och bråkade med bordeller rent ut sagt vi var förjävliga.

Efter stängningstid lånade vi alkohol från Systembolaget på fältöversten(hmm) om jag minns rätt, sedan åkte vi till slottet "Tegelhagens slott" handlade groggvirket i morsans kiosk på Sveavägen, körde varvet ett par gånger först.

Då fanns det inte många finbilar eller så kallade pilsnerbilar, det var allt från hyfsade Chrysler New Yorker till vauxhall victor och Toyota Crown och Dodge Darter, Kapitäner.
Namnet på raggarkungen har jag glömt men det fanns en och han åkte/körde ingen märkvärdig bil.

I dag är det inga raggare, fin bilarna ägs av banken likaså pilsner häckarna för värdet på en ramknäckt Impala är rätt så högt, Cheva Bel Air 57 kryllar det av men få av oss gubbar har renoverat dom själva.

Nu till ämnet, dessa så kallade raggare som svinar och åker runt med folk utanpå bilen och spelar musik högt som fan kommer göra så att inom de närmaste åren kommer cruising försvinna då inga tillstånd kommer godkännas, och det är vad som händer.

Vi var inte guds bästa barn på min tid, och nu är det en ny generation idioter som förstör för folk som gillar att kolla in bilar och höra V8 muller men istället riskerar att få hörselnedsättning om dom besöker en cruising.

På min tid drabbade våra tilltag inte allmänheten på samma sätt som dessa pilsner häckar gör i dag.

Jo jag jag gillar att se ungdomar ha roligt i pilsner häckarna och skulle gärna vart så ung så jag ägt en själv, men utrustat med skivspelare som spelar musik förknippad med jänke bils kulturen inte spela fröken snusk så det hörs över halva staden.

Crusingen är på utdöende.

Anser nog inte att dåtidens raggare var ett dugg bättre än dagens ynglingar, men alla tycker naturligtvis olika som tur är.

Är Bel Air - 57 för övrigt så vanliga? Impala/Bel Air - 63 verkar det däremot vimla av.
Citera
2026-08-15, 15:45
Medlem
lysande-pistols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Anser nog inte att dåtidens raggare var ett dugg bättre än dagens ynglingar, men alla tycker naturligtvis olika som tur är.

Är Bel Air - 57 för övrigt så vanliga? Impala/Bel Air - 63 verkar det däremot vimla av.
Du verkar ha dålig läsförståelse jag skriver ju för fan att vi uppförde oss som svin, men inte på samma sätt som idioterna i pilsnerbilarna på cruising.
Men jag kan skriva en novell och formulera om mig så du begriper.

Cruisingen är döende.
Citera
2026-08-15, 17:07
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lysande-pistol
Du verkar ha dålig läsförståelse jag skriver ju för fan att vi uppförde oss som svin, men inte på samma sätt som idioterna i pilsnerbilarna på cruising.
Men jag kan skriva en novell och formulera om mig så du begriper.

Cruisingen är döende.

Även din läsförståelse verkar vara sisådär. Håller inte med dig på någon av punkterna. Men som sagt, alla tycker olika.
Citera
2026-08-18, 06:52
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Mod får ändra om det ligger fel, men det är en bilträff.

Har varit på CCW i 23 år.
I början var det en fantastisk trevlig vecka. Massor med evenemang.
Vi campade på Enåns camping och det fanns djur, en pub på området där det ofta satt en trubadur på kvällarna.
Priserna var överkomliga.
För oss som gillar bilar och i synnerhet USA bilar var denna vecka ett mecka.
Som att cruisa runt i en håla i USA på 60-talet..

Men träffen har förändrats.
Enåns camping ser idag ut som en enorm skogsskövling där man fullständigt tagit bort vegetationen. Borta är den trevliga puben, alla djur.
Det ser värre ut än en storbilsparkering i ett köpcentra!
Priserna är rena ockern och du måste boka minst 7 dagar vecka 31..
Jag har förståelse om man vill tjäna "lite extra" dessa veckor men nu har det fullständigt spårat ur!

Sen har vi alla dessa raggarpråmar som fullständigt invaderat träffen de senaste ~5 åren.. Med enorma ljudanläggningar som garanterat håller dig vaken hela natten! Det är rent utsagt ett djävla liv.
Det burnas och skriks i ett!
"Nytt för i år" var när vi hörde "böneutrops rap" halv tre på morgonen...
Dessutom har de en djävla attityd vilket får en att vilja ge dem en uppercut hela högen!
Den trevliga spontancruisingen på kvällarna har förvandlats till en fyllefest för skrotbilar. De med fina bilar är snudd på ett minne blott.
Avspärrningar och en organisation som fullständigt tappat kontrollen är facit av detta.

Det är garanterat sista gången jag besöker denna träff. Rent tragiskt hur det kunnat bli så här.

Blev ett långt inlägg men är det fler som delar min uppfattning?
Finns det något som kunde få denna träff att bli vad den en gång var?

Skulle det gå att ordna någon träff långt ute i skogen för dessa skrotbilar samma vecka? (men då fick de väl inte den uppmärksamhet de vill ha..?)
Håller med dig till 100%, själv har jag inte besökt ccw dom två senaste åren, jag åker hellre på småträffar typ cars and coffee som börjat poppa upp lite överallt.
Citera
2026-08-22, 11:42
Medlem
BombaySaphires avatar
Rekordmånga böter för dånande musik – polisen: ”Våra verktyg räcker inte till”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/rekordmanga-boter-for-danande-musik-polisen-vara-verktyg-racker-inte-till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in