Citat:
Ursprungligen postat av
Hor-Ulla
Fast nu är det ju helt och hållet din personliga åsikt att det inte är likt. DU tycker inte det. Men jag och många med mig associerade direkt till den sista måltiden när vi såg transorna bakom bordet.
Att den kristna högern vill hitta saker att vara upprörd över som i realiteten inte är något är väl knappast något nytt eller uppseendeväckande?
Att du tycker att bilden är lik den sista måltiden är naturligtvis lika mycket värt som att jag tycker att en bild från ett serietidningskonvent är lik. Dvs. totalt meningslöst. Det står dig naturligtvis fritt att tycka, men då du inte kan argumentera för din sak mer än att ”jag och många med mig tycker det är likt” så blir det bara trams i slutändan…
Citat:
Ursprungligen postat av
Hor-Ulla
För att du skulle kunna acceptera att det var en parodi av sista måltiden så skulle det alltså vara EXAKT lika många transor och dom skulle stå EXAKT likadant som i målningen?
Det har jag inte påstått och i stället för att försöka förvränga vad jag säger kanske du kan göra ett försök och hålla dig till saken? Faktum kvarstår att den enda likheten är att de står bakom ett bord, du har i vart fall inte kunnat peka på fler likheter än så.
Min inställning är att om de faktiskt ville göra en parodi så hade de nog ansträngt sig lite mer, i vart fall tagit rätt antal eller tagit korrekta kroppsställningar. Att de inte ens tagit de små enkla stegen talar mot att de försökt återskapa konstverket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hor-Ulla
Muslimerna blev ju fasligt upprörda för några år sedan när Muhammed avbildades med en bomb i sin turban. Han hade ju ingen bomb i sin turban i verkligheten alltså var det ju ingen parodi, eller?
Nu tycker jag väl inte den upprördheten var särskilt logisk heller, och jag skulle gissa att även du tycker att det var en något fingerad upprördhet. Men där kan man dock ganska snabbt konstatera att likheterna med Muhammed (som han beskrivits) var fler än en. Hade upprördheten varit över att en man, inga likheter i övrigt, målats och folk ansåg att det var profeten Muhammed tror jag nog inte du hade tagit det på allvar. Eller har jag fel?