• 5
  • 6
2024-10-23, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basmiq
Har problem med en förhöjd stress som ligger latent. Haft problem sedan väldigt unga år, då jag försökt passa in osv.
Vad är det som gör att vissa (som jag) har lättare för att ta till tabletter/alkohol än andra?
I grunden är det ett självförtroendeproblem.
=Du kände det som att du MÅSTE passa in och blev stressad av det
(medan t ex jag dels hade tur med lagom stöttande föräldrar, men även TRÄNAT upp mentala styrkan. Alla mina klass- och festarkompisar söp för att de inte pallade med grupptrycket, medan jag struntade i samma grupptryck och sa bara "Äh! Jag behöver inte supa för jag är tokig ändå" och ibland la jag till att jag gjorde något nytt för att visa att jag inte behövde vara full för att göra något, som t ex en discodansuppvisning på gatan eller dansade på ett bord

Det finns mental träning även för att ta bort stress t ex yoga.
Citat:
Ursprungligen postat av basmiq
Hade en period i livet med benzo på recept. Mådde toppen initialt men fruktansvärt i förlängningen. Nu sitter man fast i flaskan för att finna ro.
Det finns mätningar (dopamin? ) som visar att summan av det eventuella lyftet av att dricka alkohol och återhämtningen efter är MINUS.

Både psykmediciner och alhohol är ÅTERVÄNDSGRÄNDER som gör att man mår sämre.
Jag fixade till ganska snabbt två stycken, som psykvården hade misslyckats med under 6 år respektive 15+ år. Den senare även alkoholproblem.
1. "uppumpning". Svårt att förklara utan att visa, men en kombination av yoga bröstkorgsutbändning och sedan Y-position segergest samtidigt med hög musik med mycket bas - i högtalare så det KÄNNS - i lagom lyftande men inte stressande tempo.
2. Avslappning.
3. Fyll livet med BRA vanor istället för de dåliga. T ex ut och jogga. Det skapar endorfiner. Och GÖR andra positiva saker t ex gratisvolontärjobb.

INTE religion för det är en annan återvändsgränd.

Gällande att om det blir missbruksproblem MER än en ovana, KANSKE genetiskt, MEN det går fortfarande att ta sig ur.
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Om det är möjligt så försök komma igång med någon form av träning. Endorfiner av träning kan göra dig lite lugn.
ALKOHOL är absolut inte bra för någonting.
Att vara fullt aktiv på dagarna så du blir trött på kvällen är en bra start.. Matvanor och sömnvanor, rutiner är bra att lära in om livet kaosar.
Citera
2024-10-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erik.otuktsson
Alltså... att dra alla studenter över en sådan kam är fan vårdslöst. Där jag pluggar har jag grannar som dricker ons-tors-fre-lör och kanske tar sig en återställare på söndagen. Du skulle bli förvånad över hur många högskolestudenter som börjar som mammas lilla pojke eller flicka, bara för att ta examen med ett mer eller mindre högfungerande alkoholmissbruk (om de ens tar examen och inte bara hoppar av en efter en, vilket nog är det vanligaste för de som dricker mycket). Och då är det tio resor värre om man pluggar vid typ UU, LU eller LiU, för där finns det folk som dricker varje dag.

Men visst, de flesta blir inte alkoholister. Med det sagt är det ändå en rätt degenererad kultur som lockar till sig mycket mänskligt skräp. Har aldrig träffat någon som hat varit riktigt engagerad i en kår eller nation utan att vara något av en fitta som person. Beside the point.

Jag har aldrig dragit alla över nån kam. Jag konstaterade att i svensk studentkultur finns det en stark alkoholkultur. Med pubar, sittningar, nollning etc.

Du däremot är en generaliserare av rang, då du kallar alla kåraktiva för fittor.... Säger mer om din sociala förmåga än kåraktivas personlighetsdrag.

Inget fel med att vara lite "degenererad". Kliv ner från din höga häst din stela fan.
Citera
2024-10-23, 19:08
Citat:
Ursprungligen postat av snabbtag--X2000
Jag har aldrig dragit alla över nån kam. Jag konstaterade att i svensk studentkultur finns det en stark alkoholkultur. Med pubar, sittningar, nollning etc.

Du däremot är en generaliserare av rang, då du kallar alla kåraktiva för fittor.... Säger mer om din sociala förmåga än kåraktivas personlighetsdrag.

Inget fel med att vara lite "degenererad". Kliv ner från din höga häst din stela fan.

Overallbög upptäckt

Ja, jag bröstar den här varningen. Och ja, går studentlivet ut på att bli full 4/7 dagar så är det degenererat. Bara för att du känner ett behov av att försvara alkohol eller studentkulturen så förändras inget.
Citera
2024-10-23, 20:12
Medlem
Citat:
Overallbög upptäckt

Ja, jag bröstar den här varningen. Och ja, går studentlivet ut på att bli full 4/7 dagar så är det degenererat. Bara för att du känner ett behov av att försvara alkohol eller studentkulturen så förändras inget.

Yea, världen är svartvit. Antingen kröka 4/7 dagar. Eller vara en nykterist-moralist-kuk
Citera
2024-10-23, 22:16
Citat:
Yea, världen är svartvit. Antingen kröka 4/7 dagar. Eller vara en nykterist-moralist-kuk

För Gud och fosterland mot sponken! Nä, men jag dricker väl 2-3 helger i månaden. Känns rätt lagom, därutöver känns det hälsosammare att röka gräs om man vill festa till det.
Citera
2024-10-24, 01:29
Medlem
Citat:
För Gud och fosterland mot sponken! Nä, men jag dricker väl 2-3 helger i månaden. Känns rätt lagom, därutöver känns det hälsosammare att röka gräs om man vill festa till det.

Åfan det är mindre än mig. Eller iaf inte lika ofta😃. Cannabis har ju problemet att man tar mer hjärnskada tänker jag. Blir mer korkad och seg än vid alkohol. Speciellt om man är ung och röker massvis. Lungcancer dessutom
Citera
2024-10-24, 16:13
Citat:
Åfan det är mindre än mig. Eller iaf inte lika ofta😃. Cannabis har ju problemet att man tar mer hjärnskada tänker jag. Blir mer korkad och seg än vid alkohol. Speciellt om man är ung och röker massvis. Lungcancer dessutom

Nu vill jag inte kapa diskussionen, men cannabis är hundra gånger mer hälsosamt för kroppen än alkohol. Visst, röker du 3-4 gånger om dagen, som jag gjort i omgångar, så känner lungorna av det, för det blir rätt mycket cannabis/tobak man drar ned ofiltrerat, men jag har aldrig hört om någon som fått lungcancer av att uteslutande röka gräs. Är nog värre med KOL då, vilket iofs inte heller är någon dans på rosor. Att man blir seg är en halvsanning; du är seg när du är hög, och lite långsammare när du är nykter än om du inte hade rökt, men skillnaden mellan nykter-nykter och "cannabis-nykter" är inte så stor som vissa vill göra gällande.

Sen finns det studier på att det är sådär att röka cannabis innan hjärnan är färdigutvecklad, sant, men jag har vuxit upp med folk som började tidigare än jag gjorde, och bland dem ser man inget mönster på att det skulle vara så illa som många vill göra gällande. Brukar dock inte rekommendera cannabis till någon under 20, där tycker jag är en rimlig gränsdragning.

Men jag är ingen stordrickare och har aldrig varit, så om jag inte plötsligt sugs in i studentlivet (hah) och börjar dricka socialt oftare så lär jag t.o.m. skära bort alkohol i än större utsträckning. Ska jag inte gå ut så går jag heller inte till systemet, vilket är rätt skönt.

Fan, nu tror jag att jag kapade ämnet i alla fall. Nåja.
Citera
2024-10-24, 16:43
Medlem
Citat:
Nu vill jag inte kapa diskussionen, men cannabis är hundra gånger mer hälsosamt för kroppen än alkohol. Visst, röker du 3-4 gånger om dagen, som jag gjort i omgångar, så känner lungorna av det, för det blir rätt mycket cannabis/tobak man drar ned ofiltrerat, men jag har aldrig hört om någon som fått lungcancer av att uteslutande röka gräs. Är nog värre med KOL då, vilket iofs inte heller är någon dans på rosor. Att man blir seg är en halvsanning; du är seg när du är hög, och lite långsammare när du är nykter än om du inte hade rökt, men skillnaden mellan nykter-nykter och "cannabis-nykter" är inte så stor som vissa vill göra gällande.

Sen finns det studier på att det är sådär att röka cannabis innan hjärnan är färdigutvecklad, sant, men jag har vuxit upp med folk som började tidigare än jag gjorde, och bland dem ser man inget mönster på att det skulle vara så illa som många vill göra gällande. Brukar dock inte rekommendera cannabis till någon under 20, där tycker jag är en rimlig gränsdragning.

Men jag är ingen stordrickare och har aldrig varit, så om jag inte plötsligt sugs in i studentlivet (hah) och börjar dricka socialt oftare så lär jag t.o.m. skära bort alkohol i än större utsträckning. Ska jag inte gå ut så går jag heller inte till systemet, vilket är rätt skönt.

Fan, nu tror jag att jag kapade ämnet i alla fall. Nåja.

Vill ej heller gå in i diskussion om detta. Men det ökar risken för lungcancer. Även om man klarar sig undan. Man känner inte alltid det i lungorna. Det ökar risk ändå.

Sen kan du ju ej veta hur smarta de hade varit utan rökat.

Tror vi båda kan hålla med om att droger och alkohol är nice i lagom mängd. Godafton
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in