Citat:
I grunden är det ett självförtroendeproblem. =Du kände det som att du MÅSTE passa in och blev stressad av det
(medan t ex jag dels hade tur med lagom stöttande föräldrar, men även TRÄNAT upp mentala styrkan. Alla mina klass- och festarkompisar söp för att de inte pallade med grupptrycket, medan jag struntade i samma grupptryck och sa bara "Äh! Jag behöver inte supa för jag är tokig ändå"
och ibland la jag till att jag gjorde något nytt för att visa att jag inte behövde vara full för att göra något, som t ex en discodansuppvisning på gatan eller dansade på ett bord 
Det finns mental träning även för att ta bort stress t ex yoga.
Citat:
Det finns mätningar (dopamin? ) som visar att summan av det eventuella lyftet av att dricka alkohol och återhämtningen efter är MINUS.Både psykmediciner och alhohol är ÅTERVÄNDSGRÄNDER som gör att man mår sämre.
Jag fixade till ganska snabbt två stycken, som psykvården hade misslyckats med under 6 år respektive 15+ år. Den senare även alkoholproblem.
1. "uppumpning". Svårt att förklara utan att visa, men en kombination av yoga bröstkorgsutbändning och sedan Y-position segergest samtidigt med hög musik med mycket bas - i högtalare så det KÄNNS - i lagom lyftande men inte stressande tempo.
2. Avslappning.
3. Fyll livet med BRA vanor istället för de dåliga. T ex ut och jogga. Det skapar endorfiner. Och GÖR andra positiva saker t ex gratisvolontärjobb.
INTE religion för det är en annan återvändsgränd.
Gällande att om det blir missbruksproblem MER än en ovana, KANSKE genetiskt, MEN det går fortfarande att ta sig ur.
Citat:
Om det är möjligt så försök komma igång med någon form av träning. Endorfiner av träning kan göra dig lite lugn.
ALKOHOL är absolut inte bra för någonting.
Att vara fullt aktiv på dagarna så du blir trött på kvällen är en bra start.. Matvanor och sömnvanor, rutiner är bra att lära in om livet kaosar.
ALKOHOL är absolut inte bra för någonting.
Att vara fullt aktiv på dagarna så du blir trött på kvällen är en bra start.. Matvanor och sömnvanor, rutiner är bra att lära in om livet kaosar.