2024-07-25, 21:48
Medlem
Taufatts avatar
Är väl bara att skriva firar min födelsedag med öppet hus mellan 14-18 och duka fram smörgåstårta och kaffe. Ställa fram alkoholfri cider och landande.
Citera
2024-07-25, 22:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Finns väl inget krav på att det ska finnas alkohol, och även om det finns, så behöver väl inte du dricka.

Man undviker nog helst att vara på fest eller handla hem alkohol om man har haft (har...) problem med alkoholen?

Frågan är väl snarare varför det MÅSTE finnas alkohol. Något man bör kunna klara sig utan i de flesta fall, inte sant? Deltagarna får väl ta ett glas vin hemma på aftonen istället, om det nu är superviktigt
Citera
2024-07-26, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Vet inte riktigt vart jag skall skriva men flashback får flytta om det är fel forum

Jag fyller 50 om drygt 3 v och nu får jag höra av nära vänner och även min 86 åriga mor om det blir någons slags fest, jag vet inte hur man skriver en inbjudan, jag dricker inte längre pga tidigare problem och vill därför ha en fest på eftermiddagen för de närmaste som vill typ ha kaffe och tårta ex, jag har inte berättat för alla som jag känner bra att jag slutat dricka för att de skulle ändå inte tro att jag hade sådana problem som jag haft om jag berättat utan denna är festen är för de närmaste

Min fråga är nu hur man skriver en fin inbjudan till de närmaste där man endast ses och dricker kaffe och äter typ smörgåstårta och dricker alkoholfritt

Tacksam för svar

Tänkte lägga den på FB där många ser

Mycket bra idé att organisera en fest på dagen, snarare än på kvällen. Vanligt förekommande förr. Du behöver inte förklara dig för någon att du inte serverar alkohol. Beställ ett par rejäla tårtor på bageri, ev också fina smörgåsar. Ha gott om dryck, kaffe, té, juicer. Sätt en startblock sluttid för festen. Skicka en kort inbjudan per mejl till berörda. Tid, plats, syfte (födelsedag), dress code, OSA-adress, och berätta vad som serveras så folk vet.
Citera
2024-07-26, 00:53
Medlem
Alla förslag bra. Mitt tillägg är var TYDLIG med det är "vit" fest med noll alkohol (pga hälsoskäl kanske om det ska motiveras), så ingen tar med eller ger alkohol i present. Grattis i förskott på dagen!
Citera
2024-07-26, 14:35
Medlem
a-mortals avatar
Ambitionen ska speglas i inbjudan. Ska du ha en fin fest, dvs uppklätt, då rekommenderar jag att utforma brevet vitt och utsmyckat med dekorer och skrivstil, eventuellt ett på dig själv uppklädd eller en bild från en fest. Vill du ha mer kom som du är kan du skicka ett godtyckligt vykort eller en inbjudan när du ser lite somrig men inte uppklädd. Ha då en bild på alkoholfri flaska cider och en bild på en smörgåstårta med på inbjudan om du vill vara tydlig. Bilder beskriver mer än ord, vissa personer tar inte in ord ens.

Sedan tycker jag att du bör formulera texten själv så det känns genuint. Man får svårare att tolka om någon börjar tala på ett sätt de inte brukar. Är det för långt ifrån ens personliga språkstil kan man tro att det är ett skämt. Om du ändrat stil så skriver du förstås med din nya stil.

Vill du slippa allt sånt arbete kan du ringa och bjuda in utan att skriva något.
Citera
2024-07-26, 15:03
Medlem
Kungalfonzo fyller 50 år ochhar öppet hus mellan kl 14 till 15. 30 den 25.7.24 ,jag bjuder på varm korv med bröd, kaffe och cider. Medtag presenter och glatt humör, jag tar öven swisch gåvor.Adressen är Gåvovägen 5 i Ångestberga.
Senast redigerad av Pröpper 2024-07-26 kl. 15:06.
Citera
2024-07-26, 15:16
Moderator
Popesizes avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Relationsakuten
/Moderator
Citera
2026-03-05, 17:19
Medlem
Man kan även motivera det alkoholfria med att efter kaffe och tårta så gör man en gemensam aktivitet typ gokart eller ett escaperoom äventyr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in