• 1
  • 2
2024-08-30, 16:55
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...for-mordforsok

Tragiskt på alla sätt. Hur kommer det nu gå för dottern?

Ser att de är skrivna på samma adress. Dottern slipper iallafall en mamma som vill döda henne. Hoppas hon får all hjälp hon behöver.
Citera
2024-08-30, 20:58
Medlem
flashmaners avatar
En hyfsat välskriven dom för att komma från en tingsrätt.

MEN, domstolen säger emot sig själva på ett tämligen sofistikerat sätt.

Till försvar hävdas frivilligt tillbakaträdande alternativt att det var ett otjänligt försökt.

Domstolen avfärdar det otjänliga försöket med att kvinnan vidtagit alla åtgärder för att fullborda brottet, och påstår att det därför förelegat fara för brottets fullbordan. Men här gör domstolen ett argumentationsfel, det senare följer inte automatiskt på det förra. Men oaktat domstolens argumentationsfel här så instämmer jag i att det förelegat fara för brottets fullbordan.

Citat:
Hon har alltså
vidtagit alla åtgärder för att fullborda brottet och det har därmed förelegat fara
för brottets fullbordan eller endast av tillfälliga omständigheter varit utesluten.
Mona Ivarsdotter Norberg har därmed objektivt sett gjort sig skyldig till ett
straffbart försök till mord på dottern. Det har inte varit fråga om ett otjänligt
försök.

Problemet uppstår när domstolen längre fram i sin dom med bestämdhet påstår att det var "omöjligt att stanna kvar i bilen", till följd av rök och värme.

Citat:
Tingsrätten ifrågasätter inte att Mona Ivarsdotter
Norberg så småningom kom till insikt att hennes handlande var orätt. Hon
avbröt inte handlingen i det första skedet, dvs. då hon inte lyckades tända på
bensintanken, utan först i det senare skedet då det blev alltför varmt och rökigt
inne i kupén, så att det av den anledningen blev omöjligt att stanna kvar.

Men om det var omöjligt att stanna kvar i bilen, så förelåg aldrig någon fara för brottets fullbordan.

Domstolen säger det själva, det var omöjligt att stanna kvar i bilen, vilket hade krävts för brottets fullbordan.

Därtill har vi frågan om det frivilliga tillbakaträdandet, och vad som är en yttre omständighet.

Det var onekligen kvinnans egna handlingar som ledde fram till situationen som fick henne att träda tillbaka från gärningen. Det är långt ifrån självklart, och nästan lite märkligt, att den brand som kvinnan själv startat i syfte att fullborda brottet, betraktas som en "yttre omständighet". Det köper inte jag.

Jag utgår ifrån att domen kommer att överklagas, och det är långt ifrån säkert att domen kommer att stå sig i hovrätten.

Initialt tyckte jag att det var självklart att kvinnan bör få någon form av straff, men fan vet. Jo, nåt, men inte fem års fängelse. Det är löjligt hårt i detta fall. Hon, om någon, behöver antagligen snarare hjälp och vård.
Senast redigerad av flashmaner 2024-08-30 kl. 21:09.
Citera
2024-09-01, 22:15
Medlem
Fy tusan så tragiskt. En kvinna som vårdat sin svårt funktionsnedsatta dotter i 25 år, varav de sista åren helt ensam. Hälsan börjar svikta och situationen blir ohållbar. Alltså jag förstår att man inte orkar längre, med tanke på hur samhället fungerar och hur svårt det kan vara att få rätt hjälp så förstår jag hur det kan bli så. Dessutom inser hon själv hur galet detta blev, 5 års fängelse är sjukt långt straff i denna situation, där allt mor och dotter behöver är HJÄLP. Sen finns det folk som är onda på riktigt, som får rena skitstraff fast de förstört massor av människors liv...
Citera
2024-09-01, 22:18
Medlem
5 år och 200 000i skadestånd, vilket hån
Varför så milt straff?
Citera
2024-09-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Ser att de är skrivna på samma adress. Dottern slipper iallafall en mamma som vill döda henne. Hoppas hon får all hjälp hon behöver.

Jag har inte läst domen, men jag misstänker att mamman gav upp och antagligen trodde att dotterns liv på ett vårdboende (?) skulle vara värre än döden. Om mamman hade rätt i det eller inte vet jag inte.
Citera
2024-09-02, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Jag har inte läst domen, men jag misstänker att mamman gav upp och antagligen trodde att dotterns liv på ett vårdboende (?) skulle vara värre än döden. Om mamman hade rätt i det eller inte vet jag inte.

Ja det är inte alls säkert att dottern mår bättre nu när hennes stora trygghet (mamman) är borta. Hon förstår ju inte alls vad som sker och varför.
Citera
2024-10-07, 23:11
Medlem
Lyssnat på rättegången och det är verkligen tragiskt. Hon hade behövt hjälp med sin dotter innan det gick såhär långt. Väldigt hårt straff med tanke på historien, och att de inte satt kvar länge i bilen. Bara hoppas att dottern har det bra nu.
Citera
2025-05-13, 11:15
Medlem
Nu är hon i farten igen!

https://www.sverigesradio.se/artikel...ikopter-pa-vag
Citera
2025-06-09, 08:07
Medlem
Från lokaltidningen.

Mamman försökte mörda sin dotter – anlade ny brand efter dom
Kvinnan fyller tanklocket med papper innan hon tänder på. Sedan häller hon ut motorolja mellan förarsätet och passagerarplatsen.
I bilen, som fylls av rök, sitter kvinnan och hennes dotter.
Hon döms till fem års fängelse för mordförsök. Ändå kan hon ett år senare anlägga en brand som ledde till förödelse.

Tio månader senare vaknar hennes grannar av skrik. Ljudet kommer från hennes bostad. Hennes hus står i lågor och hon själv har tagit sig ut på balkongen.

Händelsen är rubricerad som mordbrand och enligt polisen ska det inte ha funnits någon annan person än kvinnan i bostaden.

Hon släpptes efter avslutad huvudförhandling ifjol och blev dömd till 5 års fängelse för försök till mord nu är hon även misstänkt för mordbrand.

https://www.ht.se/2025-06-09/mamman-...iossharebutton
Citera
2025-06-09, 11:22
Medlem
Synd att kärringen inte lyckas fullborda sina planer med att ta livet av sig. Hur tragiskt än hennes historia är så hade det varit bättre för alla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in