2024-07-25, 12:57
Medlem
Född och uppvuxen i Lidköping men lämnade stan i mitten av 20-årsåldern för att testa mina vingar utomlands. Bodde i USA i ett par år men flyttade till Malmö näe det tog slut med kärleken. Sedan bott i ett par andra städer i Sverige innan jag och familjen flyttade till mina hemtrakter igen för ett gäng år sedan.
Jag har alltid älskat Lidköping som stad, läget och tryggheten. Valde att ta med min familj på grund av kärleken till stan! Men nu med ett par mer vuxna ögon och med barn i skolåldern har jag en känsla av att hele stan är korrupt. Närlingslivsidgare med status kan göra lite vad de vill och kommer undan precis allt, kommunen och lokaltidningen, precis alla skyddar varandra. De täcker upp, dunkar rygg, mörklägger och kör vidare.
Nu har mitt tålamod tagit slut då det finns en rektor i kommunen som jag aldrig hört någon nämna något gott om, utan raka motsatsen. Hon sköter inte sitt jobb, glömmer av (eller skiter i?) åtaganden, kör över både anställda, elever och föräldrar. Vi söker stöd högre upp i kommunen men får inget. Alla skyddar denna "drottning". Flera oberoende varandra källor säger att denne rektors makes ställning i kommunen gör henne orubblig.
Jag har hört föräldrar som krigat mot kommunen men istället får all skuld själva så de inte orkar kämpa mer för sina barn. En förälder jag pratade med nyligen berättade om att den varit i kontakt med NLT och olika journlister som först varit intresserade men sedan ghostat...

Lidköpingsbor, bortflyttade eller bara någon med insyn? Då inget forum tillåter diskussion och jag sökt igenom NLT och inte finner artiklar där tidningen skriver om kritiska saker mot kommunen, utan helst skriver om framgångar eller problem som stackars kommunen råkat ut för. Känner fler igen sig? Jag vet inte hur jag ska nå ut till fler i kommun, jag pratar med människor jag möter men är ingen skvallertyp och för inte vidare den enes ord till den andre. Jag undrar hur stort problemet är, för vad som känns när en pratar på stan me folk verkar det stort. Men kanske vågar fölk inte säga emot en bara?
2024-07-25, 13:01
Avslutad
Som vilken kommun som helst då.. är den sosse styrd?
2024-07-25, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Som vilken kommun som helst då.. är den sosse styrd?

Alltid varit, men vid senaste valet vann högern. Trodde det kanske skulle bli förändring, men icke! Samme skit ändå.
2024-07-25, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Denjae
Alltid varit, men vid senaste valet vann högern. Trodde det kanske skulle bli förändring, men icke! Samme skit ändå.
Ok, Sverige är så genomkorrupt. Och det märks ända ut i rättsväsendet. Tystnadskulturen är ett faktum. Trodde folk att vi är en rättsstat och alla lika inför lagen då tror dom fel.
2024-07-25, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Ok, Sverige är så genomkorrupt. Och det märks ända ut i rättsväsendet. Tystnadskulturen är ett faktum. Trodde folk att vi är en rättsstat och alla lika inför lagen då tror dom fel.

Så länge jag aldrig behövt någon "hjälp" för rättvisa så har jag varit en av dessa "folk". Jag är i chock över hur en del saker bara stryks över, blindas för och körs vidare. Jag trodde nog att lagar och rätt styrde.
2024-07-25, 15:47
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Anmäl till skolinspektuonen? Förvisso en ganska tandlös myndighet.
Visselblåsa går väl endast att göra som anställd. Finns det något sätt att visselblåsa? Kommunen är tvingad att ha en sådan funktion.
Media är ofta intresserade av snask. Faller inte lokalblaskan för det kan man alltid kontakta grannkommunens dito.
2024-07-25, 19:44
Medlem
Har svårt att tänka mig att ts är från lidköping, han använde ju inte det klassiska lidköping ordet "elle" en enda gång i sin trådstart???

On topic: du borde ta hämnd genom att ta reda på var dom bor och tända eld på deras hus. Fight fire with fire!
2024-07-26, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemi0052
Har svårt att tänka mig att ts är från lidköping, han använde ju inte det klassiska lidköping ordet "elle" en enda gång i sin trådstart???

On topic: du borde ta hämnd genom att ta reda på var dom bor och tända eld på deras hus. Fight fire with fire!

Eller så är det så enkelt att jag har tappat mycket av min dialekt med tanke på 20+ år härifrån😉

Jag önskar visserligen hämnd, en enormt stor hämnd. Men tror mer på uthängning inför allmän beskådan där personen får känna sig lika förödmjukad som mänga föräldrar gör av henne än att ge bränsle till något enormt "tycksyndommig"-kalas där hele kommun skulle gå samman som en stor snuttefilt🤢
2024-07-26, 23:24
Medlem
Vilken skola handlar det om elle?
2024-07-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SputnikMan
Vilken skola handlar det om elle?

Den mest centralt belägna (kommunala) högstadieskolan...
2024-07-27, 22:15
Medlem
Okej, så det handlar om Ruden.

https://www.utbildningskaraborg.se/sv/Kontakt/rektorer-grundskolan/

Vet inget om människan men vi får ta det från början och skapa oss en bättre bild. Misstänker att din olycksfågel till kid på något sätt ställt till det för sig, där du som föräldrer försökt leka rambo när rektorn på nåt sätt ställt sig i vägen för dig.

Så varför ska denna maktmissbrukande rektorn enligt dig ha en spark i arslet och inte du själv?

Klart dom håller varandra om ryggen hela bunten. Trodde det skulle bli bättre med blått styre i Lidköping efter många röda år, men allt har blivit sämre. Det har blivit dårarnas paradis med många dårfinkar inom politiken.

Förresten vad fan gjorde i Usa när du bodde där elle?
2024-07-30, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SputnikMan
Okej, så det handlar om Ruden.

https://www.utbildningskaraborg.se/sv/Kontakt/rektorer-grundskolan/

Vet inget om människan men vi får ta det från början och skapa oss en bättre bild. Misstänker att din olycksfågel till kid på något sätt ställt till det för sig, där du som föräldrer försökt leka rambo när rektorn på nåt sätt ställt sig i vägen för dig.

Så varför ska denna maktmissbrukande rektorn enligt dig ha en spark i arslet och inte du själv?

Klart dom håller varandra om ryggen hela bunten. Trodde det skulle bli bättre med blått styre i Lidköping efter många röda år, men allt har blivit sämre. Det har blivit dårarnas paradis med många dårfinkar inom politiken.

Förresten vad fan gjorde i Usa när du bodde där elle?

Om han nu ändå gjort någonting så hade ingen varit mer nöjd än jag. Han har ADD och vår kontakt med skolan handlar om att han behöver hjälp. Han har ett ytterst litet umgänge av vänner och står inte upp för sig själv varken mot lärare eller elever. Och rektor gör ingenting för att han ska få hjälp. Han har flera icke godkända betyg och känner sig utsatt av andra elever. Hon ljuger och förhalar sanningar hon tar på sig saker att göra men genomför de inte och skyller sedan precis allt på sina anställda. Jag brukar vara återhållsam med att kalla människor nedvärderande ting men denna rektor skulle jag utan minsta tveksamhet säga är galen.

Jag pluggade på collage, träffade kärleken och blev kvar lite längre än tänkt. Men kärleken dog ut och jag drog tillbaka till Sverige.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in