• 1
  • 2
2024-07-25, 10:22
Medlem
Hej, något irriterande då CAPS lock aktiveras när jag startar bankid, är den på blir den off, är den off blir den på.
Startar jag om datorn så fungerar allt som det ska en stund, sen börjar idiotin om.
Ngn annan som stött på detta problem, och eventuellt hur man löser det?
Citera
2024-07-25, 10:33
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumbo2022
Hej, något irriterande då CAPS lock aktiveras när jag startar bankid, är den på blir den off, är den off blir den på.
Startar jag om datorn så fungerar allt som det ska en stund, sen börjar idiotin om.
Går det inte att stänga av autostart för BankID?
Citera
2024-07-25, 10:37
Medlem
Citat:
Ditt inlogg består av siffror. Caps lock har inget med siffror på ditt tangentbord att göra.

Versallås kan man kalla det på svenska, och är till för att låsa bokstavstangenterna till versaler. Siffertangenterna har inget med den funktionen att göra.

Har du upplevt problem med att appen startar med "Caps lock"? Vilka då? Du får samma siffror oavsett om du har "Caps lock" aktiverat eller inte. Bank-ID skiter i vilket.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-07-25 kl. 10:49.
Citera
2024-07-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ditt inlogg består av siffror. Caps lock har inget med siffror på ditt tangentbord att göra.

Versallås kan man kalla det på svenska, och är till för att låsa bokstavstangenterna till versaler. Siffertangenterna har inget med den funktionen att göra.

Har du upplevt problem med att appen startar med "Caps lock"?

Fel, mitt BankID på datorn består av alfanumeriska tecken.
Så ja, det blir fel. På telefonen är det bara nummer.
Ja, den aktiverar eller avaktiverar caps lock när applikationen startas.
Citera
2024-07-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Går det inte att stänga av autostart för BankID?
Något är ju galet, men Chrome statar den automatiskt, kanske där felet ligger. Inte undersökt om det sker samma sak i tex Edge. Men vägrar byta
Citera
2024-07-25, 10:53
Medlem
Citat:
Fel, mitt BankID på datorn består av alfanumeriska tecken.
Så ja, det blir fel. På telefonen är det bara nummer.
Ja, den aktiverar eller avaktiverar caps lock när applikationen startas.
Om du har alfanumeriska tecken för att logga in på ditt Bank-ID så förstår jag att det kan bli problem.

Ett tips är att inte ha autostart. Och berätta gärna om ditt problem för Aftonbladet. De brukar nappa på problem som inte finns. Typ vad gör jag med pingvinerna som kommer in i min trädgård vid Nordpolen?

Not! Får väl ge mig. Man kan tydligen ha bokstäver på ett Bank-IT i datorn.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-07-25 kl. 10:56.
Citera
2024-07-25, 10:55
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Något är ju galet, men Chrome statar den automatiskt, kanske där felet ligger. Inte undersökt om det sker samma sak i tex Edge. Men vägrar byta
Kan du inte ha BankID på mobilen istället? Då slipper du problemet på datorn.
Citera
2024-07-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Kan du inte ha BankID på mobilen istället? Då slipper du problemet på datorn.
Japp, har ju även det. Men det finns ju en tanke med att ha det även på datorn för snabbare åtkomst istället för att första scanna QR kod, och sen ange lösenord. Eller ange personnummer och sen i appen ange koden.
Citera
2024-07-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Har du upplevt problem med att appen startar med "Caps lock"? Vilka då? Du får samma siffror oavsett om du har "Caps lock" aktiverat eller inte. Bank-ID skiter i vilket.

Nu är det ju så att man kan ha alfanumeriska lösenord (vilket TS har) men även om det inte gick att ha det vill man inte att ett program ska slå på/av ens caps lock varje gång det startas. Det är ju ett problem oavsett vad du gör med programmet. Det enda program som ska slå på/av caps lock är ett program designat för att slå på/av caps lock. Så simpelt är det.

TS: Du får nog höra av dig till bankids support och delge din specifika uppsättning för detta verkar som ett unikt problem.

Om inget annat; prova med ett annat tangentbord, stänga av tangentbordets mjukvara (om sådan finnes), testa andra USB-portar eller helt enkelt slå av alla andra program för om det inte händer direkt vid uppstart utan "efter en stund" så är det eventuellt någon drivrutinskrock när annat är igång. Inte mycket till hjälp men värt att försöka klura ut. Vet själv hur jobbigt det är med ett problem ingen annan verkar ha i hela världen (eftersom man inte hittar en lösning online).
Citera
2024-07-25, 11:00
Medlem
Tack för all input. Då stänger vi tråden.
Citera
2024-07-25, 11:01
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Japp, har ju även det. Men det finns ju en tanke med att ha det även på datorn för snabbare åtkomst istället för att första scanna QR kod, och sen ange lösenord. Eller ange personnummer och sen i appen ange koden.
Då har jag ingen aning om vad du ska göra.
Lycka till.
Citera
2024-07-25, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Det enda program som ska slå på/av caps lock är ett program designat för att slå på/av caps lock. Så simpelt är det.
Nja, man kan ställa in "Caps lock" vid start även i BIOS. Har dock svårt att tänka mig att ett program eller app är där inne och med sina stela fingrar och pillar.

Om det är så att det händer varje gång ts startar datorn kanske han kan kolla där.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-07-25 kl. 11:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in