Citat:
Ursprungligen postat av
Lopmdk
Du menar att en båt är en "mänsklig påhittat konstruktion"?
Mänsklig konstruktion a jämfört med mänsklig konstruktion B? Ja spelar vi inom detta axiom så får vi paradoxer som då lett upphov till att detta blivit ett stort filosofiskt problem "ship of theusus". Inom detta mänskliga påhittade axiom regelverk uppkommer endast paradoxer som inte går att lösa, snarare än perspektiv och synsätt som du menar på. Paradoxen är ett faktum, och vad begreppet båt är, står listat på i ordböckerna. Självklart kan man skapa ett djupt svart kaninhål ur denna diskussion om man vill, genom att söndra och utvidga, vad olika ord och begrepp innebär, och liksom verkligen försätta sig sig i svävande virrvarr av perspektiv där man i praktiken kan urvattna alla filosofiska frågeställningar, men det ser jag inte som särskilt fruktsamt annat än om man njuter av att göra akrobatiska tankevolter
Vad du egentligen vill säga är ganska otydligt. Men ordet jag inte fann tidigare, var skapelse, utan använde konstruktion istället, vilket inte är riktigt korrekt.
En båt är en skapelse. Man skapar en båt. Det spelar inte roll om man byter ut allt trä i båten till något annat och ersätter med nytt. Det blir inte en annan skapelse för det.
Det är inte så, att om man reparerar den, och byter ut 5% trä, mot annat trä, så blir det samma båt till bara 95%. För vad är då de 5% man ersatt, om det inte är 5% av båten?
Då måste vi ha ett annat namn för den delen av båten, som nu plötsligt inte är en del av den. Vilket väl är en paradox. Att en integrerad del av båten, inte är en del av båten. Den paradoxen kan du försöka lösa.
Det är inte heller så, att om man bygger ett hus av rivningsmaterial, så blir det nya huset samma som de olika hus som man tagit materialet från, även om det är likadant som de. Det är ett nytt hus, som är en egen egen skapelse. Samma om man använder brädorna som man bytt ur, för att skapa en identisk båt. Då är den sin egen skapelse, en annan båt.
Däremot om man tar en båt, river ned den i småbitar och bygger upp den på ett annat ställe, är det faktiskt samma båt som man förflyttat på ett komplicerat sätt. Då får vi den lustiga effekten att materialet faktiskt är båten. Men det beror på att vi inte ersatt något i den första skapelsen. För hade vi ersatt allt där, skulle den båten funnits kvar och den vi byggde av det borttagna materialet vara en by skapelse.
Det finns ingen paradox i det här. Felet är i frågeställningen, där man menar att materialet är båten. Men tar du allt utbytt material och lägger det i en hög, är det förstås inte en båt. Alltså kan inte materialet båten är byggd av, vara själva båten. Egentligen ganska självklart.
Så den så kallade paradoxen, bygger på felaktiga premisser helt enkelt. Man har förväxlat materialet och själva skapelsen båt, som samma sak, men det är det inte. Det finns ingen paradox. Det är axiomet, att materialet båten är byggd av, som är båten. Att det är dess identitet. Det är fel, vilket jag visat.
Så man har något man kallar en paradox, men som egentligen inte är det, utan man använder sig av ett felaktigt axiom, som inte stämmer med verkligheten.
Varför du och andra inte förstår det, förstår inte jag. Men visa gärna att jag har fel.