2024-12-11, 08:44
Medlem
Kan man gå in på rättegången eller är den bakom stängda dörrar?
Citera
2024-12-11, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Visst men hur många liknande fall kan du räkna upp där inblandade varit killar? Kommer inte på något på rak arm om man inte räknar gängskjutningar.

Precis, så det får bedömas som ovanligt oavsett.
Citera
2024-12-11, 08:52
Medlem
Dessa stjärnor har blivit inspirerade av avrättningsvideor. På videon gapar de om att "vi måste göra det här, vi älskar dig blablabla"...
Vilken anledning "måste vi göra det här"?
Citera
2024-12-11, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovestoryyy
Kan man gå in på rättegången eller är den bakom stängda dörrar?

Då både åtalad och offer är minderåriga kommer på sin höjd sakframställan att hållas öppen, därefter blir det lyckta dörrar.
Citera
2024-12-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlu
Då både åtalad och offer är minderåriga kommer på sin höjd sakframställan att hållas öppen, därefter blir det lyckta dörrar.

Så mycket för transparens inom rättsväsendet. Tycker lunds tingsrätt beter sig riktigt illa i detta fallet. Vägrar lämna ut FUP. När jag frågade om datum för rättegången ville de först inte svara. Kollar man på deras hemsida för veckans förhandlingar så är den inte listad där. Är man gammal nog att ha ihjäl någon så är man också gammal nog att stå till svars för det.
Citera
2024-12-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Spelar det någon roll? Man kan ju konstatera att det genetiska och sociala arvet är för tungt för att de ska kunna vistas ute i samhället och därför ha de inlåsta på livstid.

Exakt, det enda dessa kommer att duga till och syssla med i framtiden är att producera massvis med lika dysfunktionella ungar som dom själva om inte värre!
Tänk vilken supermamma trettonåringen kommer att vara om ett par år, det är djupt skrämmande!

Edit. Dessutom kommer ingen någorlunda normal kille vilja ha barn med dessa utan det blir en lika skruvad kille som dom själva eller en nära släkting och då kan en ju lätt räkna ut hur deras vardera >7 avkommor blir.
Senast redigerad av 81032041X6 2024-12-11 kl. 13:42.
Citera
2024-12-11, 14:02
Medlem
Ta bort dem från jordens yta!

Åklagaren anser att omständigheterna i fallet är så pass allvarliga att hon har valt att föra en så kallad bevistalan mot den 13-åriga flickan för att pröva skuldfrågan, trots att hon inte är straffmyndig.

– Jag menar att båda flickorna är lika delaktiga i både planeringen och utförandet av brotten.

Emilia hade blivit mördad med flera knivhugg i halsen. Hon var bunden med silvertejp runt händer, fötter och hals.

Enligt åtalet beskrivs våldet som grovt och Emilia ska ha blivit slagen och bränd med en tändare när hon var bunden och sedan knivhuggen flera gånger i benen och halsen.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...le-statt-dar-/
Citera
2024-12-11, 14:31
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Så mycket för transparens inom rättsväsendet. Tycker lunds tingsrätt beter sig riktigt illa i detta fallet. Vägrar lämna ut FUP. När jag frågade om datum för rättegången ville de först inte svara. Kollar man på deras hemsida för veckans förhandlingar så är den inte listad där. Är man gammal nog att ha ihjäl någon så är man också gammal nog att stå till svars för det.
En anledning till stängda dörrar är att försummade ungdomar betraktar en rättegång som en belöning där de får uppmärksamhet. Unga som växt upp på institution betraktar inte fängelse som ett straff.
Citera
2024-12-11, 14:49
Medlem
Det räcker inte att försvara ett par tjejer med noll konsekvenstänk och stort våldstänkande med att de har haft en dålig uppväxt. Sådana här planerade våldshandlingar tyder på stor empatistörning och högt maktbehov.

Ryser när jag läser vad ena flickan hade sagt i förhör (Aftonladet) "Och så sa jag till henne, jag bara tänk om Emilia skulle stått där och tänk hur mycket hon skulle ha skrikit.”

Ja, man undrar hur 13-åringens liv kommer att te sig härnäst. Sis antagligen, rymningar kanske för att umgås med likasinnade vanarter. Mamma vid 15.

Tänker på denna unga "Honey" i Björklingefallet, som föräldrarna inte mäktade med att ta hand om. Hennes pappa är polis. Rymde ideligen hemifrån, var borta på nätterna, var på boende, bodde hos mormor, fosterföräldrar (?), allt -- men rymde, drack, rökte, hade sex med äldre killar och blev inblandad i ett mord. Verkar inte ha haft någon risig uppväxt, men omöjlig att stoppa i sin framfart.

Vad har hänt med dagens ungdomar? Föräldrarna verkar maktlösa (och ibland menlösa).
Citera
2024-12-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Det räcker inte att försvara ett par tjejer med noll konsekvenstänk och stort våldstänkande med att de har haft en dålig uppväxt. Sådana här planerade våldshandlingar tyder på stor empatistörning och högt maktbehov.

Ryser när jag läser vad ena flickan hade sagt i förhör (Aftonladet) "Och så sa jag till henne, jag bara tänk om Emilia skulle stått där och tänk hur mycket hon skulle ha skrikit.”

Ja, man undrar hur 13-åringens liv kommer att te sig härnäst. Sis antagligen, rymningar kanske för att umgås med likasinnade vanarter. Mamma vid 15.

Tänker på denna unga "Honey" i Björklingefallet, som föräldrarna inte mäktade med att ta hand om. Hennes pappa är polis. Rymde ideligen hemifrån, var borta på nätterna, var på boende, bodde hos mormor, fosterföräldrar (?), allt -- men rymde, drack, rökte, hade sex med äldre killar och blev inblandad i ett mord. Verkar inte ha haft någon risig uppväxt, men omöjlig att stoppa i sin framfart.

Vad har hänt med dagens ungdomar? Föräldrarna verkar maktlösa (och ibland menlösa).
13-åringen är redan på SIS.
Citera
2024-12-11, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar

Skulden ligger väl på föräldrarna! De har ju fostrat sin barn till odjur och mördare. De skulle straffas tillsammans med sina barn. Föräldrarna har ansvar för sina barn och står alltså i skuld!
Citera
2024-12-11, 17:35
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Ta bort dem från jordens yta!

Åklagaren anser att omständigheterna i fallet är så pass allvarliga att hon har valt att föra en så kallad bevistalan mot den 13-åriga flickan för att pröva skuldfrågan, trots att hon inte är straffmyndig.

– Jag menar att båda flickorna är lika delaktiga i både planeringen och utförandet av brotten.

Emilia hade blivit mördad med flera knivhugg i halsen. Hon var bunden med silvertejp runt händer, fötter och hals.

Enligt åtalet beskrivs våldet som grovt och Emilia ska ha blivit slagen och bränd med en tändare när hon var bunden och sedan knivhuggen flera gånger i benen och halsen.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...le-statt-dar-/

Fruktansvärt 😕.
Med tanke på att Emilia blivit så svårt sargad så måste rättsmedicin ändå lyckats ”laga” henne tillräckligt mycket så att mamman ändå kunde få se henne en sista gång i kistan i samband med begravningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in