Citat:
Ursprungligen postat av
Mellanting
Fast jag vet inte om det går att jämföra dåtidens Skåne med hur det ser ut idag? Du vet att det förs diskussioner om gated communities utifrån hur utvecklingen har blivit här?
Jag tror det är dags att öppna ögonen och vakna. Det går inte att jämföra hur det var förr; dagens ungdom möter en helt annan tuffare verklighet och det måste man ha koll på som tonårsförälder. Och att påstå att man är konservativ om man resonerar så är ju så verklighetsfrånvänt som det bara kan bli.
Helt rätt. För 25 års sen sprang jag ute till 2-3 på nätterna som 15åring och var aldrig rädd. Nu släpper jag inte ens ut min tonåring på det viset. Hon får va hos kompisar där jag har kontakt med deras föräldrar. Ska dem vara ute är tiden till 2330 och så hämtas dem el möts och har följe hem av FÖRÄLDRAR. Har gps på mobilen så man kan se vart dem är hela tiden. Min dotter och hennes vänner är knappt ute och "springer" i city för de själva tycker det är obehagligt och är rädda för att nån ska hoppa på dem. De känner sig inte säkra alls. Är rädda för att bli våldtagna el annat.
E's mamma dock, lägger jag ingen skuld på. Hon har inte uppfostrat E då hon varit placerad på flera olika ställen genom åren. Hon har blivit uppfostrad av soc och flera olika hem. Och det slutade uppenbarligen inte bra!! Om soc och lvu, sis hem eller fosterfamiljer inte ens kan göra det bra för ungdomarna, vem ska ta hand om dem då? Sverige måste vakna! Det här funkar inte. När kriminalitet sjunkit så mycket i åldrarna behöver samhället sätta in bättre åtgärder. När de hamnar i klorna på soc, för att de av någon anledning ej kan bo hemma, då ska livet vara bättre för dem. Men det är det inte!
Emilias mamma hade god kontakt med sin dotter trots att hon inte bodde hos henne. Hon hälsade på henne ofta. Emilias mormor var alkolist och drack antagligen när hon var gravid med Es mamma, vilket gett skador på fostret oxg därmed så har Es mamma sina svårigheter och kanske inte beter sig som samhället tycker en mamma ska bete sig. Men jag ser henne och hon älskade sin dotter, hon försökte rätta till sitt liv så hon kunde få hem sina barn. Jag tror dessutom att om hon fått hem E så hade hon INTE legat död idag. För hon hade inte haft det umgänget då. Emilia var hemma på permission dessa veckor och hennes mamma ville säkert göra allt bra för E och vara den "bästa" mamman och o godtro skickade iväg henne på att pyjamasparty för att ge henne någon lycka och nåt roligt att hitta på. Man tänker inte i normala fall att vänner till ens dotter ska mörda och tortera. Hon lever definitivt med stor skuld , för resten av hennes liv, för att hon lät E åka. Folk behöver inte göra det värre.