2024-08-10, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Du har ju grundat hela din analys av mamman på- citat:

Jag konstaterar att mamman är lågbegåvad bara.

Och nu skriver du att det framstår hon som..

Kanske dags att föra tråden framåt istället för att diskutera mammans kapacitet som det gjorts i 200 sidor tidigare.

Lägga fokus på mördarna, för det är de som tortyravrättade E, inte mammans diagnoser (?) eller SOC (som också diskuterats i oändlighet redan).

Nej, det har jag inte. Men orkar inte med att bemöta ännu en halmgubbe så vi stoppar där.
Citera
2024-08-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Fast jag vet inte om det går att jämföra dåtidens Skåne med hur det ser ut idag? Du vet att det förs diskussioner om gated communities utifrån hur utvecklingen har blivit här?

Jag tror det är dags att öppna ögonen och vakna. Det går inte att jämföra hur det var förr; dagens ungdom möter en helt annan tuffare verklighet och det måste man ha koll på som tonårsförälder. Och att påstå att man är konservativ om man resonerar så är ju så verklighetsfrånvänt som det bara kan bli.

Helt rätt. För 25 års sen sprang jag ute till 2-3 på nätterna som 15åring och var aldrig rädd. Nu släpper jag inte ens ut min tonåring på det viset. Hon får va hos kompisar där jag har kontakt med deras föräldrar. Ska dem vara ute är tiden till 2330 och så hämtas dem el möts och har följe hem av FÖRÄLDRAR. Har gps på mobilen så man kan se vart dem är hela tiden. Min dotter och hennes vänner är knappt ute och "springer" i city för de själva tycker det är obehagligt och är rädda för att nån ska hoppa på dem. De känner sig inte säkra alls. Är rädda för att bli våldtagna el annat.

E's mamma dock, lägger jag ingen skuld på. Hon har inte uppfostrat E då hon varit placerad på flera olika ställen genom åren. Hon har blivit uppfostrad av soc och flera olika hem. Och det slutade uppenbarligen inte bra!! Om soc och lvu, sis hem eller fosterfamiljer inte ens kan göra det bra för ungdomarna, vem ska ta hand om dem då? Sverige måste vakna! Det här funkar inte. När kriminalitet sjunkit så mycket i åldrarna behöver samhället sätta in bättre åtgärder. När de hamnar i klorna på soc, för att de av någon anledning ej kan bo hemma, då ska livet vara bättre för dem. Men det är det inte!
Emilias mamma hade god kontakt med sin dotter trots att hon inte bodde hos henne. Hon hälsade på henne ofta. Emilias mormor var alkolist och drack antagligen när hon var gravid med Es mamma, vilket gett skador på fostret oxg därmed så har Es mamma sina svårigheter och kanske inte beter sig som samhället tycker en mamma ska bete sig. Men jag ser henne och hon älskade sin dotter, hon försökte rätta till sitt liv så hon kunde få hem sina barn. Jag tror dessutom att om hon fått hem E så hade hon INTE legat död idag. För hon hade inte haft det umgänget då. Emilia var hemma på permission dessa veckor och hennes mamma ville säkert göra allt bra för E och vara den "bästa" mamman och o godtro skickade iväg henne på att pyjamasparty för att ge henne någon lycka och nåt roligt att hitta på. Man tänker inte i normala fall att vänner till ens dotter ska mörda och tortera. Hon lever definitivt med stor skuld , för resten av hennes liv, för att hon lät E åka. Folk behöver inte göra det värre.
Citera
2024-08-10, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Du inleder ditt inlägg med en halmgubbe. Ingen har påstått att hon förstört sin dotter genom att uppfostra henne dåligt. Vi vet att hon varit placerad, och att det troligen finns goda skäl till det.

Det finns inget som tyder på att mamman varit kapabel att ta hand om flickan – eller sitter du på specialinformation?

Varför hatar du på mamman? Borde vara soc du lägger hatet på?

Som du sj nämner att hon varit placerad och vi alla vet det. Men ändå ska du hacka ner på mamman i varenda inlägg du gör? Förstår inte ens vad du gör här, för du diskuterar inte fallet och vad son hänt. Utan ska hela tiden "konstatera" att mamman är lågbegåvad? Kom med nåt nytt som kan tillföra något el stick...Du är bara dryg!
Citera
2024-08-10, 14:21
Medlem
Citat:
Du har ju grundat hela din analys av mamman på- citat:

"Jag konstaterar att mamman är lågbegåvad bara".

Och nu skriver du att det "framstår hon som"..

Kanske dags att föra tråden framåt istället för att diskutera mammans kapacitet som det gjorts i 200 sidor tidigare.

Lägga fokus på mördarna, för det är de som tortyravrättade E, inte mammans diagnoser (?) eller SOC (som också diskuterats i oändlighet redan).

Tack. Börjar bli trött på dem som hoppar in och fortsätter diskussioner som redan diskuterats!!! Speciellt Es mamma som inte ska ha någon skuld i detta. Samhället uppfostrade Emilia och hur bra blev det? Det slutade i en kista.....

Folk som hoppar in i tråden. Börja läs från sida 1 innan ni börjar diskutera saker. Det börjar bli otroligt drygt
Citera
2024-08-10, 14:22
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Nej, det har jag inte. Men orkar inte med att bemöta ännu en halmgubbe så vi stoppar där.

😊 (du stoppar där)

Tråden heter "Flicka mördad, tre är misstänkta för inblandning i mordet, Landskrona (2024-07-23)"

Mamman är inte misstänkt så vad tillförs med att diskutera henne åter igen?

Kommer verkligen mammans kompetens/diagnos/sorg/danser på IG osv ge oss svar som:

° Vem är MGM3?
° Vem är R.R från listan med 9 namn
° Var sov MGM's natten efter mordet?
° Leda till svar på Vem de fyra okända från gruppchatten är?

Osv...

Om du anser att Ja är svaret så håll tillgodo! 👌🏼 (jag stoppar här).
Senast redigerad av MagicaDHex 2024-08-10 kl. 14:26.
Citera
2024-08-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ordet "däremot" indikerar att det jag skrev inte stämmer.

Det finns inget motsatsförhållande mellan att vara utsatt för hot och att vara naiv och lättmanipulerad, tvärtom.

Hur orkar du, lägg ner.
Citera
2024-08-10, 14:38
Medlem
31337Tiggers avatar
Citat:
😊 (du stoppar där)

Tråden heter "Flicka mördad, tre är misstänkta för inblandning i mordet, Landskrona (2024-07-23)"

Mamman är inte misstänkt så vad tillförs med att diskutera henne åter igen?

Kommer verkligen mammans kompetens/diagnos/sorg/danser på IG osv ge oss svar som:

° Vem är MGM3?
° Vem är R.R från listan med 9 namn
° Var sov MGM's natten efter mordet?
° Leda till svar på Vem de fyra okända från gruppchatten är?

Osv...

Om du anser att Ja är svaret så håll tillgodo! 👌🏼 (jag stoppar här).

Takk, disse som kommer inn med en agenda om å flytte fokuset over på de som ikke er involvert i selve saken dvs MGM's de ifra gruppechat ol.
Er de her for å formørket saken og fjerne fokuset fra de som er viktige personene. Om så hvorfor?
Årsaken kan være mange, mulig de er perifert involvert eller kjenner noen som er ....
Senast redigerad av 31337Tigger 2024-08-10 kl. 14:41. Anledning: Tydeligjøring
Citera
2024-08-10, 14:59
Medlem
Magica, Olof, spot on.

Tror f.ö. likt flera andra i tråden att aspect inte var den han utgav sig för att vara. Pendlade mellan en lite för avancerad frasering för att sedan skriva som en som spelar tonåring. Något var vajsing men vet allt för lite för att ens kunna spekulera i vad eller någon eventuell agenda.

R & M, SIS, föräldrar, vem bär skulden? E hamnade i allt det här vidriga på grund av människors felaktiga beslut, i sin egen vardag och av verksamma inom det system som skulle ha skyddat henne. R & M har på grund av sina empatistörningar varit förmögna att göra bland det vidrigaste en människa kan göra - tortera en som är värnlös. Skall samhället straffa de som begår brott på grund av att de åsamkats en empatistörning (med mera) av de som skulle ha tagit hand om dem, hållit dem trygga? Ja, att man har blivit skadad ger inget carte blanche att skada och till och med tortyrmörda, andra.

Men det system som failat dem alla bör få en ordentlig genomlysning och genomgå en systemförändring. I den bästa av världar (hade det här aldrig hänt, men när det nu har det) skulle debatten kring brottet leda dit och det här helvetet leda till att andra unga i högre grad har vuxna och myndighetspersoner omkring sig, som med noggrannhet tar långsiktigt ansvar för dem.
Senast redigerad av brunonio 2024-08-10 kl. 15:06. Anledning: Förtydligande
Citera
2024-08-10, 15:05
Medlem
Förundersökningen hann väl knappt börja när en " kusin" kom in i tråden och började prata om en chatt grupp. Vad innehållet i den handlade om vet vi väl inte. Min åsikt kring denna chatten är att jag anser att kusinen borde varit tyst istället Det pågår en förundersökning. Det droppades namn och mamman skriver att nu ska vi leka och en eldemoj. Eftersom vi inte vet vad chatten handlade om tycker jag att det känns fel att hänga ut dessa personer. Om dessa personer är helt oskyldiga. Så är jag orolig över att någon/några personer som läser här flyger på någon av dom och tom misshandlar dom. Skulle vara fruktansvärt om dom är oskyldiga
Det är ett farligt samhälle vi lever i idag. Jag tycker att förundersökningen istället ska visa med ren fakta av hur det ligger till.
Däremot vet vi med säkerhet att M är på sannolika skäl misstänkt för mord och att R deltagit och troligtvis varit den mest aktiva.
Bara lite av mina tankar kring detta
Senast redigerad av tindraninni 2024-08-10 kl. 15:08.
Citera
2024-08-10, 15:13
Medlem
Gällande mordet i Alingsås på Henrik så har hovrätten till skillnad mot tingsrätten funnit att mordet var planerat bla med hänsyn till att den 17-åringen tog med sig kniv (denne hade även gjort flera komprometterande sökningar på nätet). Påföljden för 17-åringen blev 4 års sluten ungdomsvård.

Tänker gällande de förberedelser som skett i det här fallet.
Senast redigerad av Mellanting 2024-08-10 kl. 15:57.
Citera
2024-08-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Förundersökningen hann väl knappt börja när en " kusin" kom in i tråden och började prata om en chatt grupp. Vad innehållet i den handlade om vet vi väl inte. Min åsikt kring denna chatten är att jag anser att kusinen borde varit tyst istället Det pågår en förundersökning. Det droppades namn och mamman skriver att nu ska vi leka och en eldemoj. Eftersom vi inte vet vad chatten handlade om tycker jag att det känns fel att hänga ut dessa personer. Om dessa personer är helt oskyldiga. Så är jag orolig över att någon/några personer som läser här flyger på någon av dom och tom misshandlar dom. Skulle vara fruktansvärt om dom är oskyldiga
Det är ett farligt samhälle vi lever i idag. Jag tycker att förundersökningen istället ska visa med ren fakta av hur det ligger till.
Däremot vet vi med säkerhet att M är på sannolika skäl misstänkt för mord och att R deltagit och troligtvis varit den mest aktiva.
Bara lite av mina tankar kring detta

Förstår hur du resonerar, men samtidigt så är det ju flera som sett denna misshandel och på det sättet varit delaktiga på nåt sätt. Sen vet inte jag ifall någon i gruppen kontaktat polis vilket jag inte tror att nån gjort.

Men du har en poäng där.
Citera
2024-08-10, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Förstår hur du resonerar, men samtidigt så är det ju flera som sett denna misshandel och på det sättet varit delaktiga på nåt sätt. Sen vet inte jag ifall någon i gruppen kontaktat polis vilket jag inte tror att nån gjort.

Men du har en poäng där.
Ja det stämmer. Vet att det stod i tidningen att film klippen hade spridits på media. Jag vet inte vad det är för straff om man inte kontaktar polisen efter man har sett dom.
Det är väl nytt åtal den 23 augusti Får se om dom nämner någon chatt då kanske.
Senast redigerad av tindraninni 2024-08-10 kl. 15:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in