2024-07-22, 19:31
Medlem
Någon som kan berätta om hur arbetsklimatet på högkvarteret är? Pressat, matcho, stelbent och hierarkiskt eller finns det utrymme för diskussioner, idéer och flexibilitet? Har man roligt på fikapauserna?
Citera
2024-07-22, 22:19
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirini
Någon som kan berätta om hur arbetsklimatet på högkvarteret är? Pressat, matcho, stelbent och hierarkiskt eller finns det utrymme för diskussioner, idéer och flexibilitet? Har man roligt på fikapauserna?

Om du funderar på att göra GMU och ta sold i krigsmakten så betänk att du kan bli ivägslängd på NATO-uppdrag.

Jag tror att du i sådant fall kommer att ha bättre frågor efter GMU.
Citera
2024-07-23, 00:37
Avslutad
Citat:

Beror nog helt och hållet på vilken avd och/eller sektion. Vad är det för tjänst du söker? (Sen generellt sett skulle jag avråda FM som arbetsgivare…tyvärr)
Citera
2024-07-23, 00:39
Medlem
branndasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skurksallad
Beror nog helt och hållet på vilken avd och/eller sektion. Vad är det för tjänst du söker? (Sen generellt sett skulle jag avråda FM som arbetsgivare…tyvärr)

Jag kan instämma på orden satta inom parantes.
Citera
2024-07-23, 18:35
Medlem
Citat:

Det är ett syskon som är långt in i processen för en civil tjänst. Inget militärt område alls, och vi funderade på om arbetsplatsen skiljer sig mycket från civila/privata arbetsgivare. Därav frågan.
Citera
2024-07-30, 12:06
Avslutad
Citat:
Det är ett syskon som är långt in i processen för en civil tjänst. Inget militärt område alls, och vi funderade på om arbetsplatsen skiljer sig mycket från civila/privata arbetsgivare. Därav frågan.

Men om tjänsten befinner sig vid HKV.. så är det väl en militär sektion? Sedan kan man ha civil utbildning, absolut - ex ekonom, tekniker, registrator, jurist, HR etc..

Men jag skulle avråda. Faktiskt.

I FM lever man för att öva inför ett skarpt läge. Många off blir frustrerade eftersom man aldrig - i realiteten - får utöva dessa förmågor (annat än vid en internationell insats då, möjligvis) och det medför att man istället ”krigar mot varandra” internt.
Dvs.. att man inte sällan bedriver psykologisk krigsföring mot varandra inom organisationen genom diverse maktmissbruk, trakasserier, mobbning etc..

Man kan trivas en tid, men alltför oftast sker det motsatta.
Citera
2024-08-01, 16:04
Medlem
Citat:
Men om tjänsten befinner sig vid HKV.. så är det väl en militär sektion? Sedan kan man ha civil utbildning, absolut - ex ekonom, tekniker, registrator, jurist, HR etc..

Men jag skulle avråda. Faktiskt.

I FM lever man för att öva inför ett skarpt läge. Många off blir frustrerade eftersom man aldrig - i realiteten - får utöva dessa förmågor (annat än vid en internationell insats då, möjligvis) och det medför att man istället ”krigar mot varandra” internt.
Dvs.. att man inte sällan bedriver psykologisk krigsföring mot varandra inom organisationen genom diverse maktmissbruk, trakasserier, mobbning etc..

Man kan trivas en tid, men alltför oftast sker det motsatta.

Tack! Intressant reflektion om frustrationen. Det är säkert kluvet, å ena sidan vill väl de flesta inte ha krig men samtidigt är det det man förbereder sig för och tränar på vilket kanske kan kännas meningslöst om det aldrig sätts på prov.
Senast redigerad av Mirini 2024-08-01 kl. 16:05. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in