Citat:
Ursprungligen postat av
shitlibs
Morning consult hade D+5 och den var inte från igår
Kennedy kommer sannolikt att endorsa Trump snart.
Som sagt, du utgår från att detta innebär att demokraterna får 5% för högt stöd. Visst kan det vara så, men det behöver absolut inte vara så. Är absolut inte givet att de siffror som redovisas är exakt de svar som de har fått. Kan vara så att Harris i procent av svaren leder med 5% mer än vad som redovisats, men att det kompenserats ner för att fler demokrater tillfrågades. I Sverige vet jag att det är vanligt att instituten ofta frågar vad de tillfrågade röstade på i senaste valet, för att identifiera om något parti är över- eller underskattade i mätningarna, och om det är så, korrigera utfallet.
Det kan också vara så att det är fullt medvetet att fråga fler demokrater, och att det redovisade utfallet är samma som de svar de fått, men att detta är fullt medvetet. Kan t.ex. vara för att demokratiska väljare bedöms rösta i större utsträckning. Samt att kan finnas fler demokrater än republikaner bland de som är svåra att få tag på, t.ex. de som inte bor i USA men som har rösträtt. Om det är så skulle republikanerna få för höga siffror om de tillfrågade var lika många republikaner som demokrater.
Men jag medger att det är väldigt svårt att få denna viktning rätt, det är omöjligt att veta hur stor röstbenägenheten både hos demokrater och republikaner, och jag kommer inte se detta val som avgjort om det inte blir en väldigt tydlig ledare, om någon av kandidaterna veckan innan valet leder med mer än 5% i de avgörande staterna enligt alla eller nästan alla mätningar, så skulle jag bli förvånad om den personen inte vann valet. Men mindre skillnader än så kan pollsen slå fel, åt båda håll.