2024-07-21, 09:25
Medlem
Hej!

Jag vill ha en dashcam till min bil. Jag ser en Garmin som finns på både Power och Kjell.com, men det står att den filmar in vid olyckor.

Jag hade helst haft en kamera som spelar in typ senaste dygnet av körningen och sen sparar man ned i appen det man vill ha kvar. Inte bara att man får med det appen tror är en olycka.

Budget: 1200-3500 kr. Jag vill ju helst inte spendera 3000 eller mer, men om det krävs för att få kvalité så får jag ta det. Men helst inte.
Citera
2024-07-21, 11:33
Medlem
yz44s avatar
Blackvue är ett märke jag har goda erfarenheter av och såg att det fanns en modell som ryms inom din budget.
Googlade och fann en för ca: 2.200:-.

En dashcam spelar hela tiden in video i snuttar om vanligen 3-5 minuter.
När så minnet är fullt raderas den älsta filen först.

Vid en olycka (onormal hastighetsförändring) skrivskyddas filen som håller på att spelas in,
så att den inte ska spelas över innan man har en chans att spara den.

Hur lång tid som kan sparas på ett minneskort varierar allt i från några timmar och uppåt.

Normalt kan man komma åt kameran via en app för att se och spara filer.
Citera
2024-07-21, 15:52
Medlem
Jag håller med yz44 om att BlackVue är ett bra val. Jag har märkt att det är viktigt att ha en hög uppdateringsfrekvens på kameran för att kunna se registreringsskyltar tydligt. Ibland är skylten synlig i bara en halv sekund, och med en låg uppdateringsfrekvens kan bilden bli suddig. Jag skulle rekommendera 1080p med 60 bilder per sekund över 4K med låg uppdateringsfrekvens om du letar efter en budgetkamera. Personligen tycker jag att det är värt att även investera i en backkamera. Jag rekommenderar också att skaffa en BlackVue Power Magic Pro, som tar ström från ditt bilbatteri via säkringspanelen för att driva din BlackVue bilkamera när du står parkerad. Den har en automatisk av/på-knapp som ger dig möjligheten att stänga av kameran när du inte behöver den. Då slipper du oroa dig för att bilbatteriet är urladdat när du kommer tillbaka efter semester.

Finns köpa för ca 600kr
Elgiganten: Blackvue Power Magic Pro

Blackvue: POWER MAGIC PRO
Citera
2024-07-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Blackvue är ett märke jag har goda erfarenheter av och såg att det fanns en modell som ryms inom din budget.
Googlade och fann en för ca: 2.200:-.

En dashcam spelar hela tiden in video i snuttar om vanligen 3-5 minuter.
När så minnet är fullt raderas den älsta filen först.

Vid en olycka (onormal hastighetsförändring) skrivskyddas filen som håller på att spelas in,
så att den inte ska spelas över innan man har en chans att spara den.

Hur lång tid som kan sparas på ett minneskort varierar allt i från några timmar och uppåt.

Normalt kan man komma åt kameran via en app för att se och spara filer.

Menar du att den filmar i några timmar men att dessa videor då är uppdelade i ca 3 minuters klipp åt gången. Eller att den filmar dessa snuttar på 3-5 minutrar lite randoom t.ex när den tror att man vill ha med det på film (t.ex när man gasar).
Citera
2024-07-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Jag håller med yz44 om att BlackVue är ett bra val. Jag har märkt att det är viktigt att ha en hög uppdateringsfrekvens på kameran för att kunna se registreringsskyltar tydligt. Ibland är skylten synlig i bara en halv sekund, och med en låg uppdateringsfrekvens kan bilden bli suddig. Jag skulle rekommendera 1080p med 60 bilder per sekund över 4K med låg uppdateringsfrekvens om du letar efter en budgetkamera. Personligen tycker jag att det är värt att även investera i en backkamera. Jag rekommenderar också att skaffa en BlackVue Power Magic Pro, som tar ström från ditt bilbatteri via säkringspanelen för att driva din BlackVue bilkamera när du står parkerad. Den har en automatisk av/på-knapp som ger dig möjligheten att stänga av kameran när du inte behöver den. Då slipper du oroa dig för att bilbatteriet är urladdat när du kommer tillbaka efter semester.

Finns köpa för ca 600kr
Elgiganten: Blackvue Power Magic Pro

Blackvue: POWER MAGIC PRO

Hur sitter den fast? Det är inte ett sånt där klistergrej som gör att fönstret ser hemskt ut när man vill sälja bilen om några år?
Sugpropp?
Citera
2024-07-21, 17:45
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Menar du att den filmar i några timmar men att dessa videor då är uppdelade i ca 3 minuters klipp åt gången. Eller att den filmar dessa snuttar på 3-5 minutrar lite randoom t.ex när den tror att man vill ha med det på film (t.ex när man gasar).
Den filmar hela tiden och tar hela tiden bort de älsta filerna.

Den sitter med lim och du kan sälja bilen med kamera i stället för att krångla.
Citera
2024-07-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Hur sitter den fast? Det är inte ett sånt där klistergrej som gör att fönstret ser hemskt ut när man vill sälja bilen om några år?
Sugpropp?

Personligen tycker jag att sugproppen är värdelös eftersom kameran enkelt ramlar ner med en sådan. Betydligt bättre är M3-tejp som får kameran att sitta helt perfekt tills det är dags att ta bort fästet. Det var inga problem att ta bort tejpen. En gång när jag bytte ruta fick jag en annan tejp än M3 och hade problem med att kameran lossnade när bilen stod parkerad i solen. Det är värt att skaffa riktig tejp.

För att svara på din fråga om hur man enklast tar bort M3 tejp från en ruta:
Använd en hårtork för att värma upp tejpen. Sedan kan du använda ett plastverktyg eller dina naglar för att försiktigt ta bort tejpen. Om det finns kvar något lim, använd ett rengöringsmedel.

Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Den filmar hela tiden och tar hela tiden bort de älsta filerna.

Den sitter med lim och du kan sälja bilen med kamera i stället för att krångla.

Jag håller med om att det är bättre att sälja bilen med kameran och lägga tid på att dra kablarna snyggt under panelen. Det tar cirka en timme att installera en frontkamera, backkamera och Power Magic Pro. Om tar hjälp för det borde installationen kosta under 2000 kr.
Senast redigerad av AnnaAstar 2024-07-21 kl. 19:55.
Citera
2026-09-22, 18:36
Medlem
Någon som kan tipsa om en bra dashcam som filmar runt bilen 360 grader och som inte drar mycket batteri? För jag vill kunna filma runt bilen nästan hela tiden där den står parkerad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in