2024-07-20, 21:35
Medlem
jagfunderars avatar
Hej!

Min slutliga skatt för inkomståret är enligt Skv (Kivra) följande: https://postimg.cc/gallery/V0G5tz2

Mitt skattekonto har följande saldo.

Har jag tänkt helt fel, med att ta summan på skattekontot (saldot) och dra av ”Avdragen skatt” — eller måste jag lägga PÅ den summan för att det skall bli rätt?

Se gärna bilder för siffror.
(Länken innehåller 3 bilder)

Tusen tack för hjälpen.
Bör jag göra något - eller har jag tänkt rätt?

Om jag har tänkt fel så kommer jag givetvis att överföra direkt, vet inte hur i h..e jag har missat detta.

Bonusfråga: När dras skatten?

Tusen tack på förhand!
Citera
2024-07-20, 21:51
Medlem
jagfunderars avatar
Bör jag alltså fylla på kontot, eller har jag gjort rätt?
Citera
2024-07-20, 22:14
Medlem
jagfunderars avatar
Med tanke på detta så har jag väl tänkt rätt?

https://i.postimg.cc/cLwtT3b5/IMG-6571.jpg

Förklarar ”avdragen skatt” biten
Citera
2024-07-20, 22:20
Medlem
Roobans avatar
Vad är din fråga?
Citera
2024-07-20, 22:31
Medlem
jagfunderars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooban
Vad är din fråga?
Om jag har räknat fel, och satt in för lite.

Jag förstår inte ”avdragen skatt” summan, som står på bilden, innebär. Förut har det alltid varit lätt att räkna hur mycket jag skall betala i skatt. Detta år var annorlunda.

Min fråga är alltså (efter att en sett bilderna/siffrorna): Bör jag plussa på ”avdragen skatt” och fylla på skattekontot, eller är summan som är på skattekontot (minus) avdragen skatt = rätt? Dvs summan som jag har på mitt skattekonto.
Citera
2024-07-20, 22:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Om jag har räknat fel, och satt in för lite.

Jag förstår inte ”avdragen skatt” summan, som står på bilden, innebär. Förut har det alltid varit lätt att räkna hur mycket jag skall betala i skatt. Detta år var annorlunda.

Min fråga är alltså (efter att en sett bilderna/siffrorna): Bör jag plussa på ”avdragen skatt” och fylla på skattekontot, eller är summan som är på skattekontot (minus) avdragen skatt = rätt? Dvs summan som jag har på mitt skattekonto.

Ser ju korrekt ut. Möjligen har du betalat för mycket med ett par tusen, sett till att du betalade långt innan förfallodagen, dvs i beskedet är det ju kostnadsränta till den 12/9.
Citera
2024-07-20, 22:59
Medlem
revodnebs avatar
Hur lyckas man få en skatteskuld på 219 tusen? Jag lyckades med det en gång när jag gjorde storkovan på Ericssonaktier.
Citera
2024-07-20, 23:08
Medlem
jagfunderars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur lyckas man få en skatteskuld på 219 tusen? Jag lyckades med det en gång när jag gjorde storkovan på Ericssonaktier.
Jag har inga skatteskulder.
Vad pratar du om?
Citera
2024-07-20, 23:10
Medlem
jagfunderars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ser ju korrekt ut. Möjligen har du betalat för mycket med ett par tusen, sett till att du betalade långt innan förfallodagen, dvs i beskedet är det ju kostnadsränta till den 12/9.
Tack!

Varför har skatten inte dragits än dock?
Pengarna ligger fortfarande på skattekontot.

Dras det ett specifikt datum eller hanteras det manuellt, eller vad är det frågan om?

Bör tilläggas att jag var lite sen med att skicka in deklarationen.
Citera
2024-07-20, 23:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Tack!

Varför har skatten inte dragits än dock?
Pengarna ligger fortfarande på skattekontot.

Dras det ett specifikt datum eller hanteras det manuellt, eller vad är det frågan om?

Bör tilläggas att jag var lite sen med att skicka in deklarationen.

Det dras alltid det datumet som anges. Alltså här 12/9, Tills dess kommer du alltså ha knappt 220k plus på kontot. Sedan det datumet kommer det ju också bli ett extra avdrag, den kostnadsränta som blir. Vilket blir mindre än de förväntade knappa 2000 eftersom du betala in tidigt.

Det som påverkar är ju normalt om man ligger plus på skattekontot betalas överskottet ut. Det gör det ju inte om det är bestämt om en framtida skatt som dras. Annars hade du ju varit tvungen att ordna en utbetalningsspärr också.
Citera
2024-07-20, 23:19
Medlem
-=Damian=-s avatar
svårt att svara på`?

Bedriver du enskild näringsverksamhet?
handlar du med värdepapper?

Har du en redovisningsekonom som sköter dina papper?

Själv skulle jag fått tillbaka en rejäl summa pengar enligt deklarationen kommit in.
efter mitt bokslut var gjort var den summan 95% mindre.

ingen vet exakt vad du får tillbaka eller ska betala innan alla siffror som skatteverket vill ha är inkomna och registrerade. Din första deklaration är bara en siffra på vad Skatteverket där och då vet om din ekonomi, sedan kan många andra faktorer ändra den summan väldigt mycket.
Citera
2024-07-21, 11:29
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

TS kanske har sålt en bostad? Ser ut att vara en vinst på strax över miljonen, är väl inget ovanligt i storstäderna om man har ägt bostaden ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in