2024-07-20, 16:18
Medlem
Svarta-Tulpanens avatar
Har skaffat brf från 40-talet med tuff betong i väggarna. I köket är det förborrade hål med plugg för gardinfästen vid fönstret. Men jag hittar inga fästen som passar.

Det sitter två hål lodrätt med centrum till centrum 30mm. Skruvarna är ca 5mm diameter och rejält långa. Känns överdimensionerat för ett fönster 1410mm brett. Men jag vill undvika slagborr och nya hål om möjligt. Standard c-c på fästen från Jysk etc. Verkar vara 20mm.

Vet ni någon infästning som funkar? Funkar ”Betydlig” från Ikea? Hittar inte bredden på spåret i fästet på nätet.
Citera
2024-07-20, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Tulpanen
Har skaffat brf från 40-talet med tuff betong i väggarna. I köket är det förborrade hål med plugg för gardinfästen vid fönstret. Men jag hittar inga fästen som passar.

Det sitter två hål lodrätt med centrum till centrum 30mm. Skruvarna är ca 5mm diameter och rejält långa. Känns överdimensionerat för ett fönster 1410mm brett. Men jag vill undvika slagborr och nya hål om möjligt. Standard c-c på fästen från Jysk etc. Verkar vara 20mm.

Vet ni någon infästning som funkar? Funkar ”Betydlig” från Ikea? Hittar inte bredden på spåret i fästet på nätet.

Tro det eller ej, extra starka kardborrband klarar att hålla uppe gardiner. Kolla på Bauhaus.
Citera
2024-07-20, 16:41
Medlem
Svarta-Tulpanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Tro det eller ej, extra starka kardborrband klarar att hålla uppe gardiner. Kolla på Bauhaus.
Det tror jag absolut på. Men om jag vill ha det snyggt och hembonat med en gardinstång så vill jag gärna ha tips.
Citera
2024-07-20, 16:47
Medlem
Citat:
Det tror jag absolut på. Men om jag vill ha det snyggt och hembonat med en gardinstång så vill jag gärna ha tips.

Jag menar, istället för skruv för att fästa hållaren/fästet mot väggen, använd kardborrband. En bit mot väggen, en bit på fästets baksida, tryck till. Sitter! Blir lika snyggt som "vanligt".

För du menar väl klassiska Kirsch-fästen som skruvas fast på vägg för att användas för upphängning av Kirsch-skena.
Citera
2024-07-20, 16:53
Medlem
Svarta-Tulpanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
För du menar väl klassiska Kirsch-fästen som skruvas fast på vägg för att användas för upphängning av Kirsch-skena.

Nej, hålen sitter lodrätt så jag menar en gardinstång. Fanns på Jysk upp till 1600mm bredd liten stång, men hålen i infästningen funkar inte.

Men taxibilen tipps. Det är ett alternativ att tejpa upp en skena som jag inte tänkt på.
Citera
2024-07-20, 16:54
Medlem
Svarta-Tulpanens avatar
Taxibilen=Tack för
Citera
2024-07-20, 16:58
Medlem
Citat:
Nej, hålen sitter lodrätt så jag menar en gardinstång. Fanns på Jysk upp till 1600mm bredd liten stång, men hålen i infästningen funkar inte.

Men taxibilen tipps. Det är ett alternativ att tejpa upp en skena som jag inte tänkt på.

Fungerar utmärkt för kortare skenor och lätta gardiner, men lite osäkrare för 3m skena med tunga mörkläggningsgardiner.

Hålen sitter lodrätt i en Kirsch-skena också, så vad menar du. Länka till en bild.
Citera
2024-07-20, 17:01
Medlem
Citat:

De sitter ju inte lodrätt i en Kirsch-skena, fel där men, länka till bild på din situation.
Citera
2024-07-20, 17:56
Medlem
Trakessons avatar
Kan du inte köpa fästen och borra upp nya hål i dem då?
Citera
2024-07-20, 18:24
Medlem
Svarta-Tulpanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Kan du inte köpa fästen och borra upp nya hål i dem då?
Jo det är väl en utväg. Men jag har ingen direkt tillgång till mek.verkstad. Hoppas kunna köpa färdiga infästningar.
Citera
2024-07-20, 19:28
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Jo det är väl en utväg. Men jag har ingen direkt tillgång till mek.verkstad. Hoppas kunna köpa färdiga infästningar.
Du behöver en borrmaskin och metallborr. Finns på Biltema, Jula, Bauhaus mfl. Du behöver ingen mekanisk verkstad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in