• 2
  • 3
2025-01-02, 22:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Menar du att en alldeles ny innerslang på något vis är immunare mot vassa stenflisor eller glasbitar ?
Jo lite grann. Äldre slangar går sönder lättare
Citera
2025-01-09, 00:35
Medlem
Kolla ventilen. Hänt mig vid ett par tillfällen.
Citera
2025-01-09, 13:56
Medlem
tomatlarss avatar
blanda vatten och lite diskmedel och spreja på med en blomspruta eller likande det är lättare att se bubblorna då än att hålla på med att dränka hela slangen.
Citera
2025-01-10, 22:23
Medlem
godboys avatar
Det är ju ett jävla negerjobb att leta hål och hålla på att kladda med det. När jag var ung så gjorde man ju så, men undrar om inte det var lite annan gummiblandning i slagarna då. Sen vet jag inte om cykelslangarna var dyrare på den tiden (i dåtidens penningvärde om nu någon inte fattar) varför man då lagade på det sättet.

Jag hade kollat till ventilen och beroende på sort kan det vara lättåtgärdat. Sen hade jag köpt en slang av erkänd hyfsad kvalitet. Biltema kan verkligen vara svajiga i sin kvalitet. Schwalbe kan jag rekommendera.

Är däcket slitet, byt både däck och slang. Annars byt bara slang. Går på en kvart om man är långsam. Är man snabb och van och har rätt prylar går det på fem minuter. Kolla även däcket på insidan så att det inte ligger grus eller skit där i som kan punktera slangen.
Citera
2025-01-13, 23:13
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är ju ett jävla negerjobb att leta hål och hålla på att kladda med det. När jag var ung så gjorde man ju så, men undrar om inte det var lite annan gummiblandning i slagarna då. Sen vet jag inte om cykelslangarna var dyrare på den tiden (i dåtidens penningvärde om nu någon inte fattar) varför man då lagade på det sättet.

Jag hade kollat till ventilen och beroende på sort kan det vara lättåtgärdat. Sen hade jag köpt en slang av erkänd hyfsad kvalitet. Biltema kan verkligen vara svajiga i sin kvalitet. Schwalbe kan jag rekommendera.

Är däcket slitet, byt både däck och slang. Annars byt bara slang. Går på en kvart om man är långsam. Är man snabb och van och har rätt prylar går det på fem minuter. Kolla även däcket på insidan så att det inte ligger grus eller skit där i som kan punktera slangen.
Det där med gummiblandning, det ger jag inte mycket för. Dagens gummi är mycket gastätt. Det heter Butylgummi och är mycket gastätt och bra. Naturgummi är bara bra för slangbellor där Butylgummi är fullständigt värdelöst.

Jag har lekt med kolsyregevär (helt lagligt) och har sett hur gummit sväller upp till dubbel storlek när man tar ut O-ringarna.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-01-13 kl. 23:25.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in