2024-07-19, 19:49
Medlem
temps avatar
Hej! Hoppas allt är fint i sommaren.

Jag skriver angående ett missljud i min Volvo v70 2.0F 2009.

Ljudet låter enbart när ACn är på, och låter i takt med varvtalet. Ljudet låter en majoritet av tiden när ACn är på men kan komma och gå lite hur som helst, både på låga och höga varvtal. Det ska dock sägas att bilen i stort sett alltid måste vara i rullning för att ljudet ska komma!

Kan det vara kompressorn som är på gång att lägga av, eller något annat? ACn kyler bilen bra i övrigt.

Jag länkar två filmer där missljudet förhoppningsvis låter igenom tydligt nog, samt hur det direkt slutar när jag stoppar ACn.

Klipp: https://imgur.com/a/ejDL56t

Tusen tack på förhand!
Citera
2024-07-19, 19:53
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temp

Ljudet låter enbart när ACn är på, och låter i takt med varvtalet. Ljudet låter en majoritet av tiden när ACn är på men kan komma och gå lite hur som helst, både på låga och höga varvtal. Det ska dock sägas att bilen i stort sett alltid måste vara i rullning för att ljudet ska komma!

Kan det vara kompressorn som är på gång att lägga av, eller något annat? ACn kyler bilen bra i övrigt.

Jag länkar två filmer där missljudet förhoppningsvis låter igenom tydligt nog, samt hur det direkt slutar när jag stoppar ACn.

Tusen tack på förhand!

Kan vara kompressorn, remmen, lager i fläkten m.m.
Citera
2024-07-19, 20:10
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Tusen tack på förhand!

Låter det bara när ac:n är igång så bör det vara kompressorn.
Förmodar att det inte låter om du använder fläkten med ac:n avstängd?
Citera
2024-07-19, 20:13
Medlem
temps avatar
Tack!

Nej fläkten låter som den ska med ACn avstängd så tror inte det är den som spökar. Enbart när ACn går igång som ljudet kommer.
Citera
2024-07-19, 22:58
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Tack!

Nej fläkten låter som den ska med ACn avstängd så tror inte det är den som spökar. Enbart när ACn går igång som ljudet kommer.

Jag påstod inte att det är fel på fläkten. Jag skrev att jag förmodar att fläkten inte låter när ac:n är avstängd och därför tror jag felet ligger på kompressorn.
Citera
2024-07-20, 09:35
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Pass på!
Just på 2.0F-motorn kan vulkningen på remhjulet släppa och orsaka ett metalliskt missljud.
Kolla upp det.
Citera
2024-07-20, 10:48
Medlem
temps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag påstod inte att det är fel på fläkten. Jag skrev att jag förmodar att fläkten inte låter när ac:n är avstängd och därför tror jag felet ligger på kompressorn.

Fattar! Det är korrekt. Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Pass på!
Just på 2.0F-motorn kan vulkningen på remhjulet släppa och orsaka ett metalliskt missljud.
Kolla upp det.

Spännande. Skulle teorin då vara att när ACn aktiveras och ACns remhjul börjar "dra" så bidrar detta till att ett annat remhjul i motorn låter, eller remhjulet på ACn specifikt? Jag ska försöka kolla upp hela skiten i helgen men var mest nyfiken. Thx!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in