Men då blev din fru bedömd som alkoholberoende på läkarbesöket eller?
Får man fråga hur hennes tester gick?
För min utredare/handläggare på Transportstyrelsen säger annat. Kolla länken nedan:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/alkolas-efter-rattfylleri/villkorstid/
Men du kanske syftar på att oavsett om läkaren inte bedömer en som alkoholberoende så bryr sig inte Transportstyrelsen utan kräver observationstid på 6 månader ändå?
För min handläggare på TS sa såhär:
Diagnos alkoholberoende -> 6 mån observationstid lämna prover visa nykterhet och sedan kan man bli beviljad alkolås.
Annars kan man få det beviljad direkt men ändå lämna prover under villkorstiden. (4 prover under 6 mån och 4 prover under 12 månader)
Jag vill även minnas att min handläggare på Transportstyrelsen sa att Transportstyrelsen inte längre ger observationstid för alkoholmissbruk och bara på alkoholberoende eftersom beroende klassas som diagnos och sjukdom.
I fredags skickade jag in INTYG DEL 1 som är viljeförklaringen och min optiker skickade in Syndelen med. Sen har läkaren som ställde lite frågor om mina alkoholvanor bokat in mig för provtagning den 4 juni hos min vårdcentral därefter skulle han skicka in INTYG DEL 2 för läkarbedöming osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
F0gelholk
Jo, absolut. Men för att ens få det beviljat ska du lämna under 6 månader. Min fru har precis gjort det och väntar på beslut så jag har koll. Jag ville inte ha. Dels för att jag inte är i behov av bil och för att det kostar. Det gör visserligen ett nytt körkort också men jag känner mig säker på det eftersom jag körde prickfritt i ungefär 16 år.