2026-05-23, 19:40
  #109
Medlem
Jag är redan i process med Transportstyrelsen gällande alkolås. Såhär fungerar det:

Om en läkare bedömer dig som alkoholberoende så har du observationstid på sex månader. Du ska då lämna 4 st prover för att visa nykterhet sedan kan man bli beviljad alkolås. Under alkolås tiden får du lämna 4 prover under 6 månader och sedan 4 prover under 12 månader.

Om läkaren inte bedömer dig som alkoholberoende och testerna ligger bra till så får man alkolås beviljat och under alkolås tiden får man ändå lämna 4 prover under 6 månader och sedan 4 prover under 12 månader.

Varför ansökte du inte om alkolås? Fick du avslag eller du sket i och ansöka?

Citat:
Ursprungligen postat av F0gelholk
Det kan du inte. Om du så söker alkolås ska du lämna i minst ett halvår. Spärrtiden är oftast 2 år och man kan söka nytt körkortstillstånd 6 månader innan den går ut. Jag väntar själv på att kunna göra det och hur många gånger man ska lämna prover är individuellt men det vanligaste är 6 månader därav att man kan söka 6 månader innan.
__________________
Senast redigerad av TOPG93 2026-05-23 kl. 19:42.
Citera
2026-05-24, 11:00
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TOPG93
Jag är redan i process med Transportstyrelsen gällande alkolås. Såhär fungerar det:

Om en läkare bedömer dig som alkoholberoende så har du observationstid på sex månader. Du ska då lämna 4 st prover för att visa nykterhet sedan kan man bli beviljad alkolås. Under alkolås tiden får du lämna 4 prover under 6 månader och sedan 4 prover under 12 månader.

Om läkaren inte bedömer dig som alkoholberoende och testerna ligger bra till så får man alkolås beviljat och under alkolås tiden får man ändå lämna 4 prover under 6 månader och sedan 4 prover under 12 månader.

Varför ansökte du inte om alkolås? Fick du avslag eller du sket i och ansöka?

Jo, absolut. Men för att ens få det beviljat ska du lämna under 6 månader. Min fru har precis gjort det och väntar på beslut så jag har koll. Jag ville inte ha. Dels för att jag inte är i behov av bil och för att det kostar. Det gör visserligen ett nytt körkort också men jag känner mig säker på det eftersom jag körde prickfritt i ungefär 16 år.
Citera
2026-05-24, 12:08
  #111
Medlem
Men då blev din fru bedömd som alkoholberoende på läkarbesöket eller?
Får man fråga hur hennes tester gick?
För min utredare/handläggare på Transportstyrelsen säger annat. Kolla länken nedan:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/alkolas-efter-rattfylleri/villkorstid/

Men du kanske syftar på att oavsett om läkaren inte bedömer en som alkoholberoende så bryr sig inte Transportstyrelsen utan kräver observationstid på 6 månader ändå?

För min handläggare på TS sa såhär:
Diagnos alkoholberoende -> 6 mån observationstid lämna prover visa nykterhet och sedan kan man bli beviljad alkolås.

Annars kan man få det beviljad direkt men ändå lämna prover under villkorstiden. (4 prover under 6 mån och 4 prover under 12 månader)

Jag vill även minnas att min handläggare på Transportstyrelsen sa att Transportstyrelsen inte längre ger observationstid för alkoholmissbruk och bara på alkoholberoende eftersom beroende klassas som diagnos och sjukdom.

I fredags skickade jag in INTYG DEL 1 som är viljeförklaringen och min optiker skickade in Syndelen med. Sen har läkaren som ställde lite frågor om mina alkoholvanor bokat in mig för provtagning den 4 juni hos min vårdcentral därefter skulle han skicka in INTYG DEL 2 för läkarbedöming osv.

Citat:
Ursprungligen postat av F0gelholk
Jo, absolut. Men för att ens få det beviljat ska du lämna under 6 månader. Min fru har precis gjort det och väntar på beslut så jag har koll. Jag ville inte ha. Dels för att jag inte är i behov av bil och för att det kostar. Det gör visserligen ett nytt körkort också men jag känner mig säker på det eftersom jag körde prickfritt i ungefär 16 år.
__________________
Senast redigerad av TOPG93 2026-05-24 kl. 12:19.
Citera
2026-05-29, 14:23
  #112
Medlem
Har hon fått besked btw?

Citat:
Ursprungligen postat av F0gelholk
Jo, absolut. Men för att ens få det beviljat ska du lämna under 6 månader. Min fru har precis gjort det och väntar på beslut så jag har koll. Jag ville inte ha. Dels för att jag inte är i behov av bil och för att det kostar. Det gör visserligen ett nytt körkort också men jag känner mig säker på det eftersom jag körde prickfritt i ungefär 16 år.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in