2024-07-19, 02:21
Medlem
Caasimolars avatar
Hur är det nu för tiden med den såkallade ådalstunneln som går mellan Nyland - Svalltornet - Väja - Kramfors. Vart kommer man in lättast? Har hört att det ska finnas en väg in på nylandsberget men är osäker om det stämmer. Har varit där å kollat lite finns en metalldörr in i bergsväggen ifall man går upp höger när man kommit till parkeringen.
Citera
2024-09-06, 23:28
Medlem
Har du kommit någonvart i detta? Nyfiken
Citera
2024-09-16, 12:35
Medlem
Caasimolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskyrn
Har du kommit någonvart i detta? Nyfiken
Var uppe på bruksberget i kramfors, Fanns en stor igenteglad kub som jag lyckades ta mig in i. Inne i den kuben gick det en lucka och en stege ner i en jättestor vattenkammare. Klättrade ner i vattenkammaren och i golvet var det ett enormt rör där det gick ner ett rep. Klättrade ner i röret som gick en bit sen böjde röret sig rakt ner några hundra meter så vågade it fortsätta. Klättrade ut å gick i den riktning röret gick åt. Mycket riktigt så gick röret ut på sidan av berget å böjde sig sedan rakt ner å fortsatte ner i marken vid foten av berget. Där fanns en dörr in i berget. Inne i berget fanns det två två våningar och 4 stora rör som gick in i bergsväggen längre in i rummet på bägge våningarna. Gick att klättra ner i ett av de 4 rören och gå en bit. Gick jag i röret emot bergsväggen där rören gick in så smalnade röret av å de gick it ta sig vidare. Gick jag åt andra hållet så sluttade röret mer å mer nerför å de kom mer å mer vatten för varje meter de sluttade. Ska man fortsätta i det röret behöver man dykardräkt.
Citera
2024-09-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caasimolar
Var uppe på bruksberget i kramfors, Fanns en stor igenteglad kub som jag lyckades ta mig in i. Inne i den kuben gick det en lucka och en stege ner i en jättestor vattenkammare. Klättrade ner i vattenkammaren och i golvet var det ett enormt rör där det gick ner ett rep. Klättrade ner i röret som gick en bit sen böjde röret sig rakt ner några hundra meter så vågade it fortsätta. Klättrade ut å gick i den riktning röret gick åt. Mycket riktigt så gick röret ut på sidan av berget å böjde sig sedan rakt ner å fortsatte ner i marken vid foten av berget. Där fanns en dörr in i berget. Inne i berget fanns det två två våningar och 4 stora rör som gick in i bergsväggen längre in i rummet på bägge våningarna. Gick att klättra ner i ett av de 4 rören och gå en bit. Gick jag i röret emot bergsväggen där rören gick in så smalnade röret av å de gick it ta sig vidare. Gick jag åt andra hållet så sluttade röret mer å mer nerför å de kom mer å mer vatten för varje meter de sluttade. Ska man fortsätta i det röret behöver man dykardräkt.

Fan vad häftigt, tog du några bilder?
Citera
2024-09-16, 23:35
Medlem
Caasimolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskyrn
Fan vad häftigt, tog du några bilder?

Gick tyvvär inte. Var alldeles för dammigt å skitigt nere där. Syns knappt något på de videos jag har man hör bara ett eko. Men har en systemkamera så kan fota lite i framtiden. Funderar på att försöka ta mig in igenom svalltornet finns en dörr som e låst där.
Citera
2024-09-17, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caasimolar
Gick tyvvär inte. Var alldeles för dammigt å skitigt nere där. Syns knappt något på de videos jag har man hör bara ett eko. Men har en systemkamera så kan fota lite i framtiden. Funderar på att försöka ta mig in igenom svalltornet finns en dörr som e låst där.
Det hade varit riktigt häftigt, att komma upp där.
Citera
2026-05-12, 13:23
Medlem
Vart är bruksberget??
Citera
2026-05-12, 13:37
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZpexIV
Vart är bruksberget??

Borde rimligen vara berget vid området bruket i Kramfors? Inte en aning bara en gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in