2024-07-18, 09:22
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Vanligtvis gillar jag inte tjallare men i fall som dessa så älskar jag dom. Vi behöver faktiskt fler när det kommer till sånt här.

Starta ett nationellt program där folk kan bli belönade för att avslöja bidragsbrott. Ett tier program.

Första gången får du ett presentkort, är du duktig och når top tier snackar vi hemelektronik och phra saker
Fast när ska vi då tjalla & inte? I det här fallet drabbar det ju alla, både skattebetalarna & de hederliga bidragstagarna & enda förloraren är skurken.

Däremot vill jag ju inte att nån tjallar på mig för jag sitter på min balkong & röker en holk utan att störa nån annan men den som ev. tjallar kan ju kanske ha nån närstående som dött i en överdos av nåt tyngre & därför hatar alla droger.

Alla kommer att ha olika bevekelsegrunder för att tjalla. Jag avskydde folk som fuskade på proven i komvux för det kunde ju drabba mig i form av att jag kanske gick miste om ett jobb bara för att den andre hade fuskat till sig bättre betyg. Men där lät jag det bero för jag inte ville riskera att bli känd som tjallaren. Dessutom gick det inte så bra ändå för dessa.
Citera
2024-07-18, 09:32
Medlem
Vi måste höja skatterna för de som har lite högre inkomster. Det är orättvist!!!
Citera
2024-07-18, 09:39
Medlem
webbutvecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Vanligtvis gillar jag inte tjallare men i fall som dessa så älskar jag dom. Vi behöver faktiskt fler när det kommer till sånt här.

Starta ett nationellt program där folk kan bli belönade för att avslöja bidragsbrott. Ett tier program.

Första gången får du ett presentkort, är du duktig och når top tier snackar vi hemelektronik och phra saker
Håller fullständigt med här, informatörer av bidragsfuskare måste premieras. Det gynnar oss alla skattebetalare och medborgare.

Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vi måste höja skatterna för de som har lite högre inkomster. Det är orättvist!!!
Nej, det ska betalas lika mycket procentuellt i skatt som alla andra, det är rättvist på det sättet. De som har större tillgångar/lön betalar redan något mer.
Senast redigerad av webbutvecklaren 2024-07-18 kl. 09:44.
Citera
2024-07-18, 09:54
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
https://ekuriren.se/nyheter/eskilstu...stuna/jow6k0ql

"Tipsaren i luren uppgav att mannen knappast var i behov av försörjningsstöd – i själva verket drev han ett klädföretag utomlands. Mannen uppgavs ha ett konto i landet där mycket pengar strömmade in.
Mannen född 1983 har också haft två dolda konton i olika banker i Sverige. När kommunen fann och granskade kontona, hittade de insättningar på hundratusentals kronor som mannen inte redovisat.
Mellan april 2021 och februari 2024 ansökte han om ekonomiskt bistånd 34 gånger. Han har hela tiden informerats om vilka villkor som gäller, även på sitt modersmål, och bekräftat att han förstått.

Det visade sig att mannen också haft utgifter för bland annat bilbesiktning, bensin och parkeringsavgifter – utan att officiellt äga någon bil."

Fortfarande någon som tycker att myndigheterna inte ska få alla möjligheter att samköra register, vara skeptiska mot folk ( läs MENA, romer etc) som ansöker om ekonomiskt bistånd etc?
Någon i Eskilstuna som känner till fallet och ved vad personen heter?

En av många borde inte vara någon som är förvånad.

Ja förutom de som röstar på allt annat än SD då.

Bara kräva återbetalning av hela beloppet, utmäta alla tillgångar i Sverige samt utomlands.

Fängelse i hemlandet då är de redan på plats när utvisningsstraffet ska verkställas.
Citera
2024-07-18, 10:14
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Ibland undrar jag om man inte ska börja göra som araberna här i Sverige och lura systemet fullt ut. Varför ska man försöka vara hederlig? Man har ju liksom ingenting för det. Eller kanske ska man fråga sig varför ska man lita på systemet.

Tyvärr så är det inte möjligt att fuska som vit svensk på samma sätt som babbar, det finns ingen koll överhuvudtaget på babbar, ingen socialsekreterare törs agera för att då dras rasistkortet upp omedelbart, lättare att bara blunda, rasistkortet dras ju upp från dels babbarna själva men även av batikhäxor till kollegor.

Fallet i denna tråd hade varit fullständigt omöjligt för en vit svensk, han skulle blivit anmäld 100-tals ggr av andra människor, vilket aldrig händer i babbarnas Sverige (förorter), där håller man tyst.
Citera
2024-07-18, 10:15
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
haft två dolda konton i olika banker i Sverige.
Någon som vet vad som menas med "dolda konton"? Eller är det så enkelt som att han hade ett par konton han inte anmält till soc?
Citera
2024-07-18, 10:47
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Någon som vet vad som menas med "dolda konton"? Eller är det så enkelt som att han hade ett par konton han inte anmält till soc?

Det känns ganska klantigt med svenska bankkonto om man går på socialbidrag. Om man nu ska försöka med sådant hade det nog varit betydligt lättare att komma undan med utländskt konto (i landet där han bedriver affärer) och sedan betala med utländskt kort i Sverige.
Citera
2024-07-18, 10:54
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Det känns ganska klantigt med svenska bankkonto om man går på socialbidrag. Om man nu ska försöka med sådant hade det nog varit betydligt lättare att komma undan med utländskt konto (i landet där han bedriver affärer) och sedan betala med utländskt kort i Sverige.
Med tanke på hur det svenska systemet fortfarande är för gamla Sverige innan invandringen, så är det inte konstigt att invandrare kör sitt race. Men jag undrar ändå vad som menas med "dolda konton" i det här sammanhanget.
Citera
2024-07-18, 11:06
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ibland undrar jag om man inte ska börja göra som araberna här i Sverige och lura systemet fullt ut. Varför ska man försöka vara hederlig? Man har ju liksom ingenting för det. Eller kanske ska man fråga sig varför ska man lita på systemet.

Därför att det inte kommer att funka och då har vi ingenstans att bo?

Eller tänkte du flytta till Norge?
Citera
2024-07-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Med tanke på hur det svenska systemet fortfarande är för gamla Sverige innan invandringen, så är det inte konstigt att invandrare kör sitt race. Men jag undrar ändå vad som menas med "dolda konton" i det här sammanhanget.

Soc har inte tillgång till bankerna. När man skriver in sig hos dom ska man logga in på sin bank och visa att man bara har ett konto. Dolt konto menas att man inte berättat för socialtjänsten om ett konto man använder.
Citera
2024-07-18, 11:24
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Soc har inte tillgång till bankerna. När man skriver in sig hos dom ska man logga in på sin bank och visa att man bara har ett konto. Dolt konto menas att man inte berättat för socialtjänsten om ett konto man använder.
Tack, ja det var det jag skrev i mitt första inlägg: att det är konton man inte uppgett. Att myndigheter fortfarande har detta naiva system, när man gång på gång läser om grova brott, är en gåta.
Citera
2024-07-18, 11:25
Medlem
-GGs avatar
Citat:

Så är det.

Betalar man skatt och sköter sig, måste man få något för det; att politikerna håller koll på och respekterar pengarna (=arbetet) och inte bjuder in all världens skräpfolk för att lura och skövla. Och att man kan lita fullt ut på att sjukvård och annat är tillgängligt i toppklass när det behövs.

I dag går inte ens en skattebetalare före t ex en gängkriminell.

Så man får verkligen ingenting för att vara hederlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in