2024-07-18, 03:16
Medlem
Så i kanske 3-4 dagar nu så har jag känt av känslan av konstant lågt blodsocker, trötthet, skakningar osv som tillfälligt blir bättre när jag stoppar i mig mat eller nått sött för att sedan återvända inom kanske nån timme efter. Känner mig även vag illamående, magont, smärta i benet periodvis. Alla tecken på diabetes eller blodsockerfall.

Det märkliga är att jag var och tog blodprov för bara ett par veckor sedan av helt andra anledningar. Fick då som resultat att testet visade för det mesta normala värden men att de varnade för ett något lågt blodsocker och att jag löper risk för att få blodsockerfall ifall jag inte äter mer samt att jag borde söka vård ifall jag får symptom på blodsockerfall som inte blir bättre. Tycker det lät märkligt för har alltid trott att det bara är diabetiker som får det men kollade upp det och tydligen så kan friska också få det. Tänker att ifall jag har diabetes utan att veta om det så borde dom ju nämnt det i rapporten eller kallat mig. Sa ju själv att jag inte har några sjukdomar så vitt jag vet så de lär ju utgå ifrån att jag inte vet om att jag har det i sådana fall.

Det som talar emot diabetes är att jag varken känner mig överdrivet törstig eller kissnödig. Men börjar ändå känna mig ängslig och orolig eftersom att symptomen inte tycks gå över utan har varit så här i flera dagar nu. Är främst i benen som det känns. I skrivande stund så känns dom tunga och svaga.

Har bestämt mig för att söka imorgon igen om det inte blivit bättre för något lär ju vara fel. Men om det inte är diabetes så vad kan det annars vara? Blodsockerfall? Brist på vitamin?

Vet inte riktigt varför jag skriver ut det här men är väl mest för att höra andras synpunkter i väntan på vårdbesök.
Citera
2024-07-18, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abaluss
Så i kanske 3-4 dagar nu så har jag känt av känslan av konstant lågt blodsocker, trötthet, skakningar osv som tillfälligt blir bättre när jag stoppar i mig mat eller nått sött för att sedan återvända inom kanske nån timme efter. Känner mig även vag illamående, magont, smärta i benet periodvis. Alla tecken på diabetes eller blodsockerfall.

Det märkliga är att jag var och tog blodprov för bara ett par veckor sedan av helt andra anledningar. Fick då som resultat att testet visade för det mesta normala värden men att de varnade för ett något lågt blodsocker och att jag löper risk för att få blodsockerfall ifall jag inte äter mer samt att jag borde söka vård ifall jag får symptom på blodsockerfall som inte blir bättre. Tycker det lät märkligt för har alltid trott att det bara är diabetiker som får det men kollade upp det och tydligen så kan friska också få det. Tänker att ifall jag har diabetes utan att veta om det så borde dom ju nämnt det i rapporten eller kallat mig. Sa ju själv att jag inte har några sjukdomar så vitt jag vet så de lär ju utgå ifrån att jag inte vet om att jag har det i sådana fall.

Det som talar emot diabetes är att jag varken känner mig överdrivet törstig eller kissnödig. Men börjar ändå känna mig ängslig och orolig eftersom att symptomen inte tycks gå över utan har varit så här i flera dagar nu. Är främst i benen som det känns. I skrivande stund så känns dom tunga och svaga.

Har bestämt mig för att söka imorgon igen om det inte blivit bättre för något lär ju vara fel. Men om det inte är diabetes så vad kan det annars vara? Blodsockerfall? Brist på vitamin?

Vet inte riktigt varför jag skriver ut det här men är väl mest för att höra andras synpunkter i väntan på vårdbesök.
Om du har lågt blodsocker så är det knappast diabetes. Obehandlat diabetes ger högt blodsocker.

Det är liksom grejen med diabetes, att kroppen inte kan ta hand om sockret. Därför får man insulin som hjälper till att ta hand om det söta. Enkelt sagt med inte helt korrekt, men ungefär utan att blanda in hormoner och sånt.

Hur som, har du obehandlad diabetes så har du inte lågt blodsocker.

Kissnödig och törstig kan man bli av högt blodsocker, då kroppen vill kunna balansera den höga sockernivån.

Förr smakade läkarna på kisset för att avgöra om någon hade diabetes.

Kanske du blandar ihop med lågt blodtryck?
Senast redigerad av Pillerarm 2024-07-18 kl. 04:19.
Citera
2024-07-18, 03:40
Bannlyst
Citat:
Men om det inte är diabetes så vad kan det annars vara? Blodsockerfall?

Symptom på diabetes är vanligen högt blodsocker, inte lågt. Hypoglykemi kan bero på addinsons, tumörer och en rad andra tillstånd, men det vanligaste är att man bara har kass förmåga att skifta bränsle till fettförbränning.

Glukos tillverkas i levern (neoglukogenes) vid behov, så det kan även indikera leverproblem.

Det bästa vore kanske en glukosmeter för att mäta glukoshalten periodiskt över några dygn. Ignorera symptomen när de kommer och låt bli att äta, bara för att se vad som händer. Sannolikt stabiliseras tillståndet efter någon timma.

Käkar du mycket kolhydrater?
Citera
2024-07-18, 04:10
Medlem
Instämmer med övriga. Inte diabetes. Men nåt är ju fel så bra du kollar upp.
Citera
2024-07-18, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om du har lågt blodsocker så är det knappast diabetes. Obehandlat diabetes ger högt blodsocker.

Beror väl på i villket stadie TS är i.
Håller bukspottkörteln på att lägga av skickar hypofysen starkare signaler till bukspottkörteln som då hoppar igång producerar för mycket insulin. Lite som att starta en gammal bil man gasar och gasar sen kommer den igång på högt varv.

Nu är jag inte läkare så jag kan inte ge rådgivning men det är vad en överläkare på endokrinologi förklarade för mig.
Citera
2024-07-18, 08:51
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Får intrycket av att du inte äter ordentligt eftersom de sa till dig att äta mer?
Citera
2024-07-18, 09:53
Medlem
Vissa kan få problem med lågt blodsocker fast ett normalt intag av glukos/socker. Dessa personer kan åka på hypoglykemi vid stress, oro, fysisk påfrestning eller direkt efter måltid.

Det är lite okänt varför det uppstår, men ett tidigare inlägg nämnde bukspottkörteln . Kan vara den som spökar, även fast den kan visa bra värden via blodprov.

Vissa hävdar att bra sömn och träning/fysisk aktivitet hjälper.
Mitt tips är att träna mycket kondition, ät mindre godis/snacks/snabba kolhydrater. Lev nyttigare och var mer fysisk aktiv.

-------
Diabetes är när du har högt blodsocker, Sockerhalten i blodet blir för högt eftersom kroppen inte kan bryta ned glukos (socker).

Jag har själv haft Diabetes typ 2 en mindre period för nästan 10 år sen, då uppstod det pga extremt hård träning och extrema perioder av högt intag av kolhydrater (under min karriär som fitnessatlet). Diabetesen försvann efter några månader. Men jag har fortfarande problem idag med lågt blodsocker, och det finns ingen direkt hjälp att få via vården.
Senast redigerad av nwo123 2024-07-18 kl. 10:03.
Citera
2024-07-18, 11:50
Medlem
Sedan barndomen kommer infektioner för min del också ofta med envist illamående och vissenhet som nwo123 beskriver. En känsla av lågt blodsocker. Har eg. ingen bot, om möjligt undvik stress, vila så gott det går, peta i sig det som går ner, inte för länge mellan måltiderna.
Citera
2024-07-19, 10:47
Medlem
Det skulle kunna vara ett Insulinom.

Från 1177
Ett insulinom är en tumör i bukspottkörteln. Den gör att det bildas för mycket insulin så att ditt blodsocker blir väldigt lågt. Du kan få symtom som liknar de som kan uppstå vid behandling mot diabetes. De flesta insulinom är godartade och kan opereras så att du mår som vanligt sedan.
Citera
2024-07-20, 05:12
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:

Sök vård. Du har ju själv svart på vit i din text. Kan vara mer än bara diabetes. Vad kan det vara?
100st olika saker.
Citera
2025-07-08, 21:46
Medlem
freethinker2024s avatar
Kan du återkomma med vad det var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem