2024-07-17, 20:35
Avslutad
Gjorde det i början av sjukdomen o mådde direkt bättre, sinuserna öppnade upp och jag kände mig piggare. Men nu har det dragit på rejält.

Finns ju kulturskillnader här också. I sydeuropa är folk rädda att ge sina barn glass när de har halsont o här uppmuntras det. Vart ligger egentligen sanningen i det bredare förhållandet mellan kyla o influensa?

Ökar man risken att bli sjuk om man är kall o är det sämre eller bättre att utsätta kroppen för kyla i perioder då man år sjuk m virus?
Senast redigerad av Transaktiv 2024-07-17 kl. 20:57.
Citera
2024-07-17, 20:53
Avstängd
Man blir ej sjuk av kyla utan av virus och bakterier.
Citera
2024-07-17, 20:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk

Kan kroppen vara mer öppen för attack om man fryser? Kan den ökade fysiologiska stressen vara negativ eller ej?
Citera
2024-07-17, 21:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Kan kroppen vara mer öppen för attack om man fryser? Kan den ökade fysiologiska stressen vara negativ eller ej?
Man blir alltså inte sjuk av själva kylan i sig, men den kan ha en viss betydelse för en förkylning eller luftvägsinfektion. När du blir kall och din kroppstemperatur sjunker, så försvagas immunförsvaret och då kan det trigga en förkylning eller infektion. Det är dock ovanligt eftersom du då ska bli så pass nedkyld att din kroppstemperatur ligger under 35 grader, vilket är ovanligt och väldigt farligt eftersom man vid den temperaturen råkat ut för en kraftig nedkylning.
Citera
2024-07-17, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Man blir förkyld sen snorar man och nyser och sprider sedan virus.

Det inte bra att utsätta kroppen för kyla när du är sjuk då ska du villa.
Citera
2024-07-17, 21:45
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Kroppens eget försvar är att höja temperaturen och göra miljön mer ogästvänlig bakterier och virus, därför vi får feber. Sänker man temperaturen görs miljön mer gynnsam igen för tillväxt. Dock sliter feber/hög temperatur på kroppen så det är en balansgång att gå. Långvarig feber tär hårt på kroppen och kan tillslut leda till döden.

Första skedet är att låta kroppen försöka ta kål på infektionen, misslyckas det så bör temperaturen sänkas för att kroppen inte skall kollapsa. Vi har generellt ett ganska kraftigt immunförsvar. Blir kroppen kraftigt nedkyld tex du hamnar i en isvak eller utsätts för långvarig kyla kan infektioner lättare få fäste och då kroppen redan är försvagad leda till till döden.
Citera
2024-07-17, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kroppens eget försvar är att höja temperaturen och göra miljön mer ogästvänlig bakterier och virus, därför vi får feber. Sänker man temperaturen görs miljön mer gynnsam igen för tillväxt. Dock sliter feber/hög temperatur på kroppen så det är en balansgång att gå. Långvarig feber tär hårt på kroppen och kan tillslut leda till döden.

Första skedet är att låta kroppen försöka ta kål på infektionen, misslyckas det så bör temperaturen sänkas för att kroppen inte skall kollapsa. Vi har generellt ett ganska kraftigt immunförsvar. Blir kroppen kraftigt nedkyld tex du hamnar i en isvak eller utsätts för långvarig kyla kan infektioner lättare få fäste och då kroppen redan är försvagad leda till död.

Fast samtidigt ska ju isbad exempelvis förbättra immunförsvaret enl det jag läst. Dock inget som refererade till när man är sjuk.

Håller helt med om det kring feber varför jag nästan aldrig tar alvedon. Men jag mådde ändå bättre efter wtt kort plums i vattnet för ngm dag därav tråden
Senast redigerad av Transaktiv 2024-07-17 kl. 21:53.
Citera
2024-07-17, 21:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Fast samtidigt ska ju isbad exempelvis förbättra immunförsvaret enl det jag läst. Dock inget som refererade till när man är sjuk.

Håller helt med om det kring feber varför jag nästan aldrig tar alvedon.
Ett redan starkt immunförsvar kan säkert triggas av isbad, inget jag vet om. Men ett försvagat immunförsvar blir svagare av kyla, det vet jag.
Citera
2024-07-17, 22:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Håller helt med om det kring feber varför jag nästan aldrig tar alvedon. Men jag mådde ändå bättre efter wtt kort plums i vattnet för ngm dag därav tråden
Med isbad utsätter du hjärtat också för en oväntad stress, visst de flesta av oss klarar av den men det finns någon procent som dör på kuppen, vanligen då äldre och jag kanske kan räkna mig bland äldre i dag.. tyvärr.
Citera
2024-07-17, 22:28
Medlem
Gaspodins avatar
Eftersom du har rest frågan, så utgår jag från att du är tveksam till hela projektet. För din egen sinnesro så bör du kontakta läkare för att få klartecken.
För övrigt tycker jag att om du nu har du fått en släng av flunsan, så bör du hålla dig hemma och inte utsätta andra för risken att bli smittade.
Citera
2024-07-18, 01:38
Medlem
Man ska hålla kroppen sval när man är sjuk, att vistas utomhus i vinterkylan i en viss mån är bra om man är sjuk.

Varför?
Jo för när man är sjuk så börjar kroppens immunförsvar att bearbeta viruset/bakterierna, när kroppens immunförsvar sätter igång så stiger kroppstemperaturen, vilket är dåligt när man ska bekämpa viruset/bakterierna, dessa frodas av värmen plus att kroppen system bearbetar långsammare desto varmare man är.

Men man ska nog inte utsätta sig för isbad exempelvis, då det chockerar kroppen oerhört och kan orsaka stress för hjärtat.

Finns en anledning till varför man sänker kroppstemperaturen ändå ner till 33* om en person försätts eller hamnar i koma. Kanske lite dåligt exempel. Men det har att göra med immunförsvaret och läkningsprocessen.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-07-18 kl. 01:46.
Citera
2024-07-18, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ett redan starkt immunförsvar kan säkert triggas av isbad, inget jag vet om. Men ett försvagat immunförsvar blir svagare av kyla, det vet jag.
Men ett kort kallbad höjer ofta temperaturen närmast huden och man känner sig bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in