Citat:
Ursprungligen postat av
Nossenos
Allt annat lika, dvs om en viss andel försvinner på vägen från ungdom till senior, är det förstås bättre ju fler talanger vi har. Så jag är nog lika glad som du över våra många talanger och framgångarna på U18EM. Men vad jag menar är att allt annat inte behöver vara lika, dvs. mer energi kanske borde läggas på att höja andelen. Detta sagt utan att jag vet vad som faktiskt görs. Det verkar som om vi är tämligen överens om detta.
Jo, i grunden är vi nog överens även om vi uttrycker oss lite olika. Och ja, för många svenska talanger försvinner från ungdoms- och junioråren.
Men om jag skall göra en annan take på detta:
1. Skiljer sig Sverige från andra nationer i detta hänseende?
Jag har tittat på några grenar från UEM 2016
100m pojkar
Henrik Larsson tog silvret och Samuel Purola tog bronset. Guldet gick till Marvin Schulte (GER) och övriga placeringar i finalen togs av Milo Skupin-Alfa (GER), Lauri Tuomilehto (FIN), Damian Sztejkowski (POL), David McDonald (IRL) och Sergio Lopez (ESP). Det ringer ingen klocka av igenkännande hos mig när jag ser dessa namn.
Schulte tävlade individuellt på JVM 2018 (diskad i semifinalen) och JEM 2019 (femma i finalen som Larsson vann). Inte tävlat individuellt på några seniormästerskap, däremot i stafett. Hans pers är på 10.18 från 2019 och har gjort 10.26 som bäst i år. Lite liknande karriär för Skupin-Alfa, individuellt bara tävlat på ungdoms- och juniormästerskap. Pers på 10.22 från 2022 och gjort 10.35 som bäst i år. Tuomilehto har inte tävlat sedan 2017. Sztejkowski har inte tävlat sedan 2020 och UEM var hans enda mästerskap han tävlade på internationellt. McDonald har inte heller tävlat sedan 2020. Lopez tävlade på EM 2022 där han blev diskad i försöket samt också varit med på lag-EM. Pers på 10.24 från 2023 och gjort 10.42 som bäst.
slägga pojkar
Ragnar Carlsson tog bronset och guldet togs av Mykhailo Havryliuk och Jake Norris. Välbekanta killar alla tre. Övriga finalister var Dzmitry Baraukou (BLR), Mihaita Andrei Micu (ROU), Patrik Lindstedt (SWE), Donat Varga (HUN), David Ochigava (GEO), Emmanouil Kamtsiklis (GRE), Brendan O'Donnell (IRL), Christopher Gleixner (GER) och Armar-Genis Palma (ESP).
Baraaukou har inte tävlat sedan 2018. Micu har inte tävlat i år och har inte varit med på några seniormästerskap utöver lag-EM och Europacupen i kast. Har ett pers på 69.45 från 2022. Varga har varit med på både VM och EM men blivit utslagen i kvalen långt ifrån att gå till final. Pers på 75.06 från 2023 och har gjort 74.74 som bäst i år. Ocigava har inte tävlat sedan 2019. Kamtsiklis har inte tävlat sedan 2020. O'Donnell har inte tävlat i år. Har inte varit med på några internationella mästerskap. Har ett pers på 64.62 från 2020. Gleixner enda internationella mästerskap är UEM men har hängt i och satte sitt pers på 68.79 förra året samt gjort 68.41 som bäst i år. Palma har inte gjort några internationella seniormästerskap men har persat i år med 71.48.
höjd flickor
Maja Nilsson tog guldet före Urte Baikstyte (LTU) som tog silvret och Despina Maltabe (GRE) som tog silvret. Övriga finalister var Martyna Lewandowska (POL), Monika Zavilinska (SVK), Adaora Chigbo (GBR), Abby Ward (GBR), Marta Morara (ITA), Sommer Lecky (IRL), Lea Halmans (GER), Hannah Budnik (GER) och Anastasiya Matviyok (UKR).
Baikstyte har tävlat på ett VM och två EM men inte varit topp-20 på någon av dessa. Perset är 1.91 och är från 2022 och hoppat 1.86 som bäst i år (men 1.92 inomhus). Maltabe har inte varit med på några seniormästerskap, har inte tävlat något i år och har ett pers på 1.87 från 2022. Lewandowska har inte tävlat något sedan 2022 och inte varit med på några seniormästerskap. Perset är 1.85 och är från 2017. Zavilinska har inte tävlat något sedan 2020. Chigbo har inte tävlat något sedan 2021. Ward har inte tävlat något sedan 2020. Morara har inte varit med på något internationellt seniormästerskap, har ett pers på 1.88 från 2022 och gjort 1.73 i år. Lecky enda seniormästerskap är EM inomhus, lag-EM och Samväldesspelen. Har ett pers på 1.90 från 2018 när hon tog silver på JVM. Har i år gjort 1.78 som bäst. Har inte tävlat på några seniormästerskap, har ett pers på 1.86 från 2021 och gjort 1.78 i år. Budnik har inte tävlat på några seniormästerskap och har inte tävlat något i år. Perset är på 1.78 och det är just ifrån UEM 2016. Matviyok har inte tävlat på något seniormästerskap, har ett pers på 1.80 från 2019 och gjort 1.75 i år.
Så ett väldigt blandat utfall. En del tillhör världseliten, en del har lagt av och en del har fortsatt att tävla men haft en medioker utveckling. Så Sverige avviker nog inte från det internationella mönstret som finns.
2. Hur har det gått för svenskarna som tävlade på UEM 2016?
Några är fortstatt aktiva och tillhör nationell eller internationell elit (Maja Nilsson, Kasper Kadestål, Henrik Larsson, Ragnar Carlsson, Lovisa Karlsson, Joel Bengtsson, Carl Bengtström och Axelina Johansson)
Några är aktiva fortfarande men håller inte riktigt för att vara nationell elit (Amanda Hansson, Fatima Koné och Erika Wärff)
Några har lagt av eller bytt idrott (Mika Söderström, Frida Karlsson, Ida Thunberg, Simon Wiklund, Klara Ekelund, Vilma Jonsson, Michael Nyabako, Victoria Almerén Hansson och Sara Gunnarsson).
Av de 21 aktiva som var med så tillhör åtta nationell eller internationell elit (fyra dessutom uttagna till OS) vilket jag inte tycker är ett så dåligt facit
3. Hur har svenskarna som var med på UEM 2022 utvecklats
Ett mål för och ett mått på utveckling för denna grupp borde ju vara att kvala in till JVM två år senare.
Av de 33 som var med på UEM har 3 blivit uttagna till JVM: Isak Hughes, Ayla Hallberg Hossain och Beatrice Pettersson.
Av de 8 uttagna till JVM så var 5 inte med på UEM: William Trulsson, Karl Ottfalk, Elsa Sundqvist, Engla Nilsson och Patricia Kamga.
Av de 33 som var med på UEM har 5 klarat kvalgränsen men inte blivit uttagna ännu: Linus Jönsson, Viktor Rahm, Leo Göransson, Malin Garbell och Alva Back.
6 har klarat kvalgränsen till JVM men var inte med på UEM: Saviola Mbugua Waithira, Elias Kapell, Anton Strömberg, Erik Larripa Taxell, Olivia Lundberg och Tindra Törnestam.
Sedan finns det väl flera som var med på UEM och som jagar kvalgränsen till JVM: tänker på sådana som Edvina Norberg, Victor Törnström, Lucas Törnström, Elna Wester, Jeroen Persson, Marcus Asker, Gustav Rydåker och Viktor Lögdahl men finns nog några till.
Det finns också ett antal aktiva som var med på UEM men som inte har tävlat något denna säsong: Ella Uddenäs, Ebba Cronholm, Sofia Wallén (tävlat på landsväg, ej på bana), Agnes Thundal, Alvah Lind, Lathifa Afrah, Melina Lidberg, Isak Gamst och Hugo Nordlander.
Så om man räknar med de 5 som var med på UEM och kvalat in men inte blivit uttagna ännu så är det 8 av de 33 som var med på UEM som har utvecklats tillräckligt mycket från UEM fram till idag för att kunna vara med på JVM. Det tycker jag är för få och det borde väl i alla fall ligga på 50 procent.