2024-07-22, 08:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Man kan sammanfatta UEM på lite olika sätt. 47 aktiva i truppen vilket var ett klart rekord och vi satte också medaljrekord med åtta medaljer. Men mästerskapet började lite tveksamt (flera som missade att gå vidare till semifinal eller final och Ellgrens medaljmiss i diskus). Så det har mycket upp och ned. Själv räknade jag med 3-4 medaljer i min trådstart (med potential för fler), nu blev det dubbla. Bredden viktig, när några misslyckades så klev andra fram och presterade. Alla grengrupper utom gång tog medalj dessutom.

Bredden är nog det jag tar med mig. Ju större toppbredd vi har, desto större fler som kommer ta klivet över till senior och ha en internationell seniorkarriär.

Norge tog bara tre medaljer och alla på flicksidan. Norge har under flera år haft flera starka generationer och gjort starka ungdoms- och juniormästerskap. Är det slut med det nu? Lite tillspetsat och man ser fortsatt stark ut på medeldistans på flicksidan.
Senast redigerad av Alkibiades 2024-07-22 kl. 08:33.
Citera
2024-07-22, 08:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Innan man jublar alltför högt. Gå gärna tillbaka till trådstarten och Aikibiades sammanställning hur det gick i U20EM senast. Skrämmande få av de som då var bland de åtta bästa som har gått framåt. Det är ett problem för svensk friidrott. Inte mängden talanger utan utvecklingen från elitungdom till elitjunior till elitsenior.

Det beror väl lite på vilken analys man gör tänker jag. Jag är nog inte lika pessimistisk. Men visst kan man fundera över hur talangutvecklingen ser ut och vilket system vi har för att ta hand om de talanger vi har när de tar steget från junior till senior.
Citera
2024-07-22, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det beror väl lite på vilken analys man gör tänker jag. Jag är nog inte lika pessimistisk. Men visst kan man fundera över hur talangutvecklingen ser ut och vilket system vi har för att ta hand om de talanger vi har när de tar steget från junior till senior.
Allt annat lika, dvs om en viss andel försvinner på vägen från ungdom till senior, är det förstås bättre ju fler talanger vi har. Så jag är nog lika glad som du över våra många talanger och framgångarna på U18EM. Men vad jag menar är att allt annat inte behöver vara lika, dvs. mer energi kanske borde läggas på att höja andelen. Detta sagt utan att jag vet vad som faktiskt görs. Det verkar som om vi är tämligen överens om detta.
Citera
2024-07-22, 11:45
Medlem
Citat:
Bara en massa blaj nu. Kommentatorerna är ett lågvattenmärke.
Jag håller med...
Om man som kommentatorn kallar kulstötning för kulkastning så kan man inget om Friidrott..
Jag saknar A Lennart Juhlin. han kan sina saker.
Inför det avgörande 1500 meters loppet i mångkampen så satt jag och väntade på att få ngn upplysning om hur många sekunder den svenske mångkamparen kunde förlora mot trean och fyran . och bli kvar som silvermedaljör..
Fick jag det? Icke.. Juhlin hade aldrig missat att ge den infon.

Att ta hem mångkampen var uteslutet,, det var alltför stor differens poängmässigt,
Citera
2024-07-22, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martina46
Jag håller med...
Om man som kommentatorn kallar kulstötning för kulkastning så kan man inget om Friidrott..
Jag saknar A Lennart Juhlin. han kan sina saker.
Inför det avgörande 1500 meters loppet i mångkampen så satt jag och väntade på att få ngn upplysning om hur många sekunder den svenske mångkamparen kunde förlora mot trean och fyran . och bli kvar som silvermedaljör..
Fick jag det? Icke.. Juhlin hade aldrig missat att ge den infon.

Att ta hem mångkampen var uteslutet,, det var alltför stor differens poängmässigt,
Ändå var det just chansen till guld man fokuserade på. Pinsamt. SVT skulle aldrig acceptera politiska reportrar som var så inkompetenta, men för att referera sport krävs ingenting. Här kompletterade man Jeng med någon som var ännu värre. Trodde inte det var möjligt. Jag gillar också Julin, men även Jacob Hård hade gjort ett mycket bättre jobb och vetat vad som är intressant information.
Citera
2024-07-22, 13:51
Medlem
Citat:
Norge tog bara tre medaljer och alla på flicksidan. Norge har under flera år haft flera starka generationer och gjort starka ungdoms- och juniormästerskap. Är det slut med det nu? Lite tillspetsat och man ser fortsatt stark ut på medeldistans på flicksidan.

Vel, noen svakere kull forekommer jo alltid, men er vel litt tidlig å konkludere med at det er "slutt på de sterke generasjonene" etter ett mesterskap med litt færre medaljer. Dessuten tok vi jo som du sier tre medaljer, én færre enn i 2016 og 2018 og to færre enn for to år siden. Ikke en voldsom nedgang. Tydelig at det jobbes godt på juniorsiden i Norge for tiden, så er ikke veldig bekymret foreløpig.

Tror også vi hadde 6 flere utøvere i dette mesterskapet enn for to år siden, så bredden er OK sammenlignet med tidligere. Utvikler noen av disse seg godt, kan de jo fremdeles bli gode som eldre juniorer og seniorer.
Citera
2024-07-22, 15:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Allt annat lika, dvs om en viss andel försvinner på vägen från ungdom till senior, är det förstås bättre ju fler talanger vi har. Så jag är nog lika glad som du över våra många talanger och framgångarna på U18EM. Men vad jag menar är att allt annat inte behöver vara lika, dvs. mer energi kanske borde läggas på att höja andelen. Detta sagt utan att jag vet vad som faktiskt görs. Det verkar som om vi är tämligen överens om detta.
Jo, i grunden är vi nog överens även om vi uttrycker oss lite olika. Och ja, för många svenska talanger försvinner från ungdoms- och junioråren.

Men om jag skall göra en annan take på detta:

1. Skiljer sig Sverige från andra nationer i detta hänseende?
Jag har tittat på några grenar från UEM 2016

100m pojkar
Henrik Larsson tog silvret och Samuel Purola tog bronset. Guldet gick till Marvin Schulte (GER) och övriga placeringar i finalen togs av Milo Skupin-Alfa (GER), Lauri Tuomilehto (FIN), Damian Sztejkowski (POL), David McDonald (IRL) och Sergio Lopez (ESP). Det ringer ingen klocka av igenkännande hos mig när jag ser dessa namn.

Schulte tävlade individuellt på JVM 2018 (diskad i semifinalen) och JEM 2019 (femma i finalen som Larsson vann). Inte tävlat individuellt på några seniormästerskap, däremot i stafett. Hans pers är på 10.18 från 2019 och har gjort 10.26 som bäst i år. Lite liknande karriär för Skupin-Alfa, individuellt bara tävlat på ungdoms- och juniormästerskap. Pers på 10.22 från 2022 och gjort 10.35 som bäst i år. Tuomilehto har inte tävlat sedan 2017. Sztejkowski har inte tävlat sedan 2020 och UEM var hans enda mästerskap han tävlade på internationellt. McDonald har inte heller tävlat sedan 2020. Lopez tävlade på EM 2022 där han blev diskad i försöket samt också varit med på lag-EM. Pers på 10.24 från 2023 och gjort 10.42 som bäst.

slägga pojkar
Ragnar Carlsson tog bronset och guldet togs av Mykhailo Havryliuk och Jake Norris. Välbekanta killar alla tre. Övriga finalister var Dzmitry Baraukou (BLR), Mihaita Andrei Micu (ROU), Patrik Lindstedt (SWE), Donat Varga (HUN), David Ochigava (GEO), Emmanouil Kamtsiklis (GRE), Brendan O'Donnell (IRL), Christopher Gleixner (GER) och Armar-Genis Palma (ESP).

Baraaukou har inte tävlat sedan 2018. Micu har inte tävlat i år och har inte varit med på några seniormästerskap utöver lag-EM och Europacupen i kast. Har ett pers på 69.45 från 2022. Varga har varit med på både VM och EM men blivit utslagen i kvalen långt ifrån att gå till final. Pers på 75.06 från 2023 och har gjort 74.74 som bäst i år. Ocigava har inte tävlat sedan 2019. Kamtsiklis har inte tävlat sedan 2020. O'Donnell har inte tävlat i år. Har inte varit med på några internationella mästerskap. Har ett pers på 64.62 från 2020. Gleixner enda internationella mästerskap är UEM men har hängt i och satte sitt pers på 68.79 förra året samt gjort 68.41 som bäst i år. Palma har inte gjort några internationella seniormästerskap men har persat i år med 71.48.

höjd flickor
Maja Nilsson tog guldet före Urte Baikstyte (LTU) som tog silvret och Despina Maltabe (GRE) som tog silvret. Övriga finalister var Martyna Lewandowska (POL), Monika Zavilinska (SVK), Adaora Chigbo (GBR), Abby Ward (GBR), Marta Morara (ITA), Sommer Lecky (IRL), Lea Halmans (GER), Hannah Budnik (GER) och Anastasiya Matviyok (UKR).

Baikstyte har tävlat på ett VM och två EM men inte varit topp-20 på någon av dessa. Perset är 1.91 och är från 2022 och hoppat 1.86 som bäst i år (men 1.92 inomhus). Maltabe har inte varit med på några seniormästerskap, har inte tävlat något i år och har ett pers på 1.87 från 2022. Lewandowska har inte tävlat något sedan 2022 och inte varit med på några seniormästerskap. Perset är 1.85 och är från 2017. Zavilinska har inte tävlat något sedan 2020. Chigbo har inte tävlat något sedan 2021. Ward har inte tävlat något sedan 2020. Morara har inte varit med på något internationellt seniormästerskap, har ett pers på 1.88 från 2022 och gjort 1.73 i år. Lecky enda seniormästerskap är EM inomhus, lag-EM och Samväldesspelen. Har ett pers på 1.90 från 2018 när hon tog silver på JVM. Har i år gjort 1.78 som bäst. Har inte tävlat på några seniormästerskap, har ett pers på 1.86 från 2021 och gjort 1.78 i år. Budnik har inte tävlat på några seniormästerskap och har inte tävlat något i år. Perset är på 1.78 och det är just ifrån UEM 2016. Matviyok har inte tävlat på något seniormästerskap, har ett pers på 1.80 från 2019 och gjort 1.75 i år.

Så ett väldigt blandat utfall. En del tillhör världseliten, en del har lagt av och en del har fortsatt att tävla men haft en medioker utveckling. Så Sverige avviker nog inte från det internationella mönstret som finns.

2. Hur har det gått för svenskarna som tävlade på UEM 2016?
Några är fortstatt aktiva och tillhör nationell eller internationell elit (Maja Nilsson, Kasper Kadestål, Henrik Larsson, Ragnar Carlsson, Lovisa Karlsson, Joel Bengtsson, Carl Bengtström och Axelina Johansson)

Några är aktiva fortfarande men håller inte riktigt för att vara nationell elit (Amanda Hansson, Fatima Koné och Erika Wärff)

Några har lagt av eller bytt idrott (Mika Söderström, Frida Karlsson, Ida Thunberg, Simon Wiklund, Klara Ekelund, Vilma Jonsson, Michael Nyabako, Victoria Almerén Hansson och Sara Gunnarsson).

Av de 21 aktiva som var med så tillhör åtta nationell eller internationell elit (fyra dessutom uttagna till OS) vilket jag inte tycker är ett så dåligt facit

3. Hur har svenskarna som var med på UEM 2022 utvecklats
Ett mål för och ett mått på utveckling för denna grupp borde ju vara att kvala in till JVM två år senare.

Av de 33 som var med på UEM har 3 blivit uttagna till JVM: Isak Hughes, Ayla Hallberg Hossain och Beatrice Pettersson.

Av de 8 uttagna till JVM så var 5 inte med på UEM: William Trulsson, Karl Ottfalk, Elsa Sundqvist, Engla Nilsson och Patricia Kamga.

Av de 33 som var med på UEM har 5 klarat kvalgränsen men inte blivit uttagna ännu: Linus Jönsson, Viktor Rahm, Leo Göransson, Malin Garbell och Alva Back.

6 har klarat kvalgränsen till JVM men var inte med på UEM: Saviola Mbugua Waithira, Elias Kapell, Anton Strömberg, Erik Larripa Taxell, Olivia Lundberg och Tindra Törnestam.

Sedan finns det väl flera som var med på UEM och som jagar kvalgränsen till JVM: tänker på sådana som Edvina Norberg, Victor Törnström, Lucas Törnström, Elna Wester, Jeroen Persson, Marcus Asker, Gustav Rydåker och Viktor Lögdahl men finns nog några till.

Det finns också ett antal aktiva som var med på UEM men som inte har tävlat något denna säsong: Ella Uddenäs, Ebba Cronholm, Sofia Wallén (tävlat på landsväg, ej på bana), Agnes Thundal, Alvah Lind, Lathifa Afrah, Melina Lidberg, Isak Gamst och Hugo Nordlander.

Så om man räknar med de 5 som var med på UEM och kvalat in men inte blivit uttagna ännu så är det 8 av de 33 som var med på UEM som har utvecklats tillräckligt mycket från UEM fram till idag för att kunna vara med på JVM. Det tycker jag är för få och det borde väl i alla fall ligga på 50 procent.
Citera
2024-07-22, 16:50
Medlem
FNLSs avatar
Finns det då några jämngamla som inte platsade då men som är bättre idag?
Citera
2024-07-22, 17:12
Medlem
Citat:
Jo, i grunden är vi nog överens även om vi uttrycker oss lite olika. Och ja, för många svenska talanger försvinner från ungdoms- och junioråren.

Men om jag skall göra en annan take på detta:

1. Skiljer sig Sverige från andra nationer i detta hänseende?
Jag har tittat på några grenar från UEM 2016

100m pojkar
Henrik Larsson tog silvret och Samuel Purola tog bronset. Guldet gick till Marvin Schulte (GER) och övriga placeringar i finalen togs av Milo Skupin-Alfa (GER), Lauri Tuomilehto (FIN), Damian Sztejkowski (POL), David McDonald (IRL) och Sergio Lopez (ESP). Det ringer ingen klocka av igenkännande hos mig när jag ser dessa namn.

Schulte tävlade individuellt på JVM 2018 (diskad i semifinalen) och JEM 2019 (femma i finalen som Larsson vann). Inte tävlat individuellt på några seniormästerskap, däremot i stafett. Hans pers är på 10.18 från 2019 och har gjort 10.26 som bäst i år. Lite liknande karriär för Skupin-Alfa, individuellt bara tävlat på ungdoms- och juniormästerskap. Pers på 10.22 från 2022 och gjort 10.35 som bäst i år. Tuomilehto har inte tävlat sedan 2017. Sztejkowski har inte tävlat sedan 2020 och UEM var hans enda mästerskap han tävlade på internationellt. McDonald har inte heller tävlat sedan 2020. Lopez tävlade på EM 2022 där han blev diskad i försöket samt också varit med på lag-EM. Pers på 10.24 från 2023 och gjort 10.42 som bäst.

slägga pojkar
Ragnar Carlsson tog bronset och guldet togs av Mykhailo Havryliuk och Jake Norris. Välbekanta killar alla tre. Övriga finalister var Dzmitry Baraukou (BLR), Mihaita Andrei Micu (ROU), Patrik Lindstedt (SWE), Donat Varga (HUN), David Ochigava (GEO), Emmanouil Kamtsiklis (GRE), Brendan O'Donnell (IRL), Christopher Gleixner (GER) och Armar-Genis Palma (ESP).

Baraaukou har inte tävlat sedan 2018. Micu har inte tävlat i år och har inte varit med på några seniormästerskap utöver lag-EM och Europacupen i kast. Har ett pers på 69.45 från 2022. Varga har varit med på både VM och EM men blivit utslagen i kvalen långt ifrån att gå till final. Pers på 75.06 från 2023 och har gjort 74.74 som bäst i år. Ocigava har inte tävlat sedan 2019. Kamtsiklis har inte tävlat sedan 2020. O'Donnell har inte tävlat i år. Har inte varit med på några internationella mästerskap. Har ett pers på 64.62 från 2020. Gleixner enda internationella mästerskap är UEM men har hängt i och satte sitt pers på 68.79 förra året samt gjort 68.41 som bäst i år. Palma har inte gjort några internationella seniormästerskap men har persat i år med 71.48.

höjd flickor
Maja Nilsson tog guldet före Urte Baikstyte (LTU) som tog silvret och Despina Maltabe (GRE) som tog silvret. Övriga finalister var Martyna Lewandowska (POL), Monika Zavilinska (SVK), Adaora Chigbo (GBR), Abby Ward (GBR), Marta Morara (ITA), Sommer Lecky (IRL), Lea Halmans (GER), Hannah Budnik (GER) och Anastasiya Matviyok (UKR).

Baikstyte har tävlat på ett VM och två EM men inte varit topp-20 på någon av dessa. Perset är 1.91 och är från 2022 och hoppat 1.86 som bäst i år (men 1.92 inomhus). Maltabe har inte varit med på några seniormästerskap, har inte tävlat något i år och har ett pers på 1.87 från 2022. Lewandowska har inte tävlat något sedan 2022 och inte varit med på några seniormästerskap. Perset är 1.85 och är från 2017. Zavilinska har inte tävlat något sedan 2020. Chigbo har inte tävlat något sedan 2021. Ward har inte tävlat något sedan 2020. Morara har inte varit med på något internationellt seniormästerskap, har ett pers på 1.88 från 2022 och gjort 1.73 i år. Lecky enda seniormästerskap är EM inomhus, lag-EM och Samväldesspelen. Har ett pers på 1.90 från 2018 när hon tog silver på JVM. Har i år gjort 1.78 som bäst. Har inte tävlat på några seniormästerskap, har ett pers på 1.86 från 2021 och gjort 1.78 i år. Budnik har inte tävlat på några seniormästerskap och har inte tävlat något i år. Perset är på 1.78 och det är just ifrån UEM 2016. Matviyok har inte tävlat på något seniormästerskap, har ett pers på 1.80 från 2019 och gjort 1.75 i år.

Så ett väldigt blandat utfall. En del tillhör världseliten, en del har lagt av och en del har fortsatt att tävla men haft en medioker utveckling. Så Sverige avviker nog inte från det internationella mönstret som finns.

2. Hur har det gått för svenskarna som tävlade på UEM 2016?
Några är fortstatt aktiva och tillhör nationell eller internationell elit (Maja Nilsson, Kasper Kadestål, Henrik Larsson, Ragnar Carlsson, Lovisa Karlsson, Joel Bengtsson, Carl Bengtström och Axelina Johansson)

Några är aktiva fortfarande men håller inte riktigt för att vara nationell elit (Amanda Hansson, Fatima Koné och Erika Wärff)

Några har lagt av eller bytt idrott (Mika Söderström, Frida Karlsson, Ida Thunberg, Simon Wiklund, Klara Ekelund, Vilma Jonsson, Michael Nyabako, Victoria Almerén Hansson och Sara Gunnarsson).

Av de 21 aktiva som var med så tillhör åtta nationell eller internationell elit (fyra dessutom uttagna till OS) vilket jag inte tycker är ett så dåligt facit

3. Hur har svenskarna som var med på UEM 2022 utvecklats
Ett mål för och ett mått på utveckling för denna grupp borde ju vara att kvala in till JVM två år senare.

Av de 33 som var med på UEM har 3 blivit uttagna till JVM: Isak Hughes, Ayla Hallberg Hossain och Beatrice Pettersson.

Av de 8 uttagna till JVM så var 5 inte med på UEM: William Trulsson, Karl Ottfalk, Elsa Sundqvist, Engla Nilsson och Patricia Kamga.

Av de 33 som var med på UEM har 5 klarat kvalgränsen men inte blivit uttagna ännu: Linus Jönsson, Viktor Rahm, Leo Göransson, Malin Garbell och Alva Back.

6 har klarat kvalgränsen till JVM men var inte med på UEM: Saviola Mbugua Waithira, Elias Kapell, Anton Strömberg, Erik Larripa Taxell, Olivia Lundberg och Tindra Törnestam.

Sedan finns det väl flera som var med på UEM och som jagar kvalgränsen till JVM: tänker på sådana som Edvina Norberg, Victor Törnström, Lucas Törnström, Elna Wester, Jeroen Persson, Marcus Asker, Gustav Rydåker och Viktor Lögdahl men finns nog några till.

Det finns också ett antal aktiva som var med på UEM men som inte har tävlat något denna säsong: Ella Uddenäs, Ebba Cronholm, Sofia Wallén (tävlat på landsväg, ej på bana), Agnes Thundal, Alvah Lind, Lathifa Afrah, Melina Lidberg, Isak Gamst och Hugo Nordlander.

Så om man räknar med de 5 som var med på UEM och kvalat in men inte blivit uttagna ännu så är det 8 av de 33 som var med på UEM som har utvecklats tillräckligt mycket från UEM fram till idag för att kunna vara med på JVM. Det tycker jag är för få och det borde väl i alla fall ligga på 50 procent.
Inressant spaning. Jag vill bara tillägga att av de fem uttagna till JVM som inte var med på UEM 2022 var faktiskt fyra med på EYOF istället. 06-orna fick tydligen välja. Det gäller Trulsson, Ottfalk, Sahlqvist och Kamga. EYOF avgjordes förresten på samma plats som UEM i år!
Edit. Om de varit med på UEM 2022 hade det nog tom överträffat årets resultat och varit vårt bästa UEM någonsin.
Senast redigerad av Nossenos 2024-07-22 kl. 17:15.
Citera
2024-07-23, 11:24
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Finns det då några jämngamla som inte platsade då men som är bättre idag?

Intressant fråga men blir ju också en fråga om definitioner. Utgår från att du menade UEM 2016 och det är det jag har tittat på här. Vad menar du med "inte platsade då", aktiva som klarade kvalgränsen men inte blev uttagna eller bara andra aktiva då som inte var med UEM? "Bättre idag", om aktiva som var med då har slutat är då andra bättre? Eller är det vem som är Sverigeetta i åldersklassen nu? Eller skall man jämföra resultat då och nu (vilket blir svårt i en del grenar)?

Nåväl, så här blev resultatet av min lilla uppföljning.

Ingen är ju bättre än Henrik Larsson (100 och 200m), Joel Bengtsson (även om han är skadad i år), Ragnar Carlsson, Maja Nilsson, Lovisa Karlsson och Axelina Johansson.

I tresteg var Fatima Koné och Klara Ekelund med. Koné blev åtta i finalen med 12.34 och Ekelund 16:e med 11.74 (inget kval utan direktfinal). Koné är Sverigeetta i åldersklassen i år med 13.20. Ekelund har inte tävlat något sedan 2022. Tvåa i år i åldersklassen är Kajsa Linqvist med 12.91 men hon tävlade inte i tresteg 2016 (hon började tävla i tresteg på allvar 2020).

I höjd så var Simon Wiklund med och blev tia i finalen med 2.02 efter att ha gjort 2.08 i kvalet (i ungdomsfinnkampen satte han sitt SB det året med 2.11). Wiklund har inte tävlat något i år, 2023 gjorde han en tävling i höjd och det var inomhus när han hoppade 2.00. Sverigeetta i år i åldersklassen är Joakim Wadstein som hoppat 2.08. 2016 var han trea i åldersklassen med 1.97.

På 1500m var Vilma Jonsson med men hon bröt finalen (direktfinal). Sedan 2017 har Jonsson bara gjort ett fåtal tävlingar per år och det är ju frågan om hon elitsatsar. I år har hon startat i ett lopp (3000m) som hon bröt och dessutom använde hon skor som inte var godkända i det loppet. Etta i åldersklassen i år är Emilia Lillemo som gjort 4:20.0 med manuell tidtagning. 2016 gjorde Lillemo 4:57.23 vilket gjorde att hon inte tog sig in på topp-10 det året. Nian i åldersklassen 2016, Thea Nordlund, är tvåa i åldersklassen i år (med 4:23.60).

På 3000m var Frida Karlsson med och blev sjua med 9:53.34. Hon har ju alltid haft längdskidor som sin huvudidrott. Evelina Henriksson är etta i åldersklassen i år med 9:19.4 i ett mixat lopp med manuell tidtagning. Hon började tävla i friidrott först 2017 när hon gjorde 11:26.0 i ett lopp med manuell tidtagning. Tvåan i åldersklassen i år, Klara Magnusson, som gjort 11:24.26 tävlade inte på 3000 meter 2016.

På 2000m hinder var Mika Söderström och Sara Gunnarsson med på UEM. Söderström blev femma i finalen med 6:49.51 och Gunnarsson blev 15:e i sitt försöksheat med 7:20.10. Söderström har slutat med friidrotten och sysslar med e-cykling idag och Gunnarsson har inte tävlat något sedan 2021. 2000m hinder är ju inget man tävlar på som senior men i åldersklassen finns både Emilia Lillemo och Julia Samuelsson med på 3000m hinder. På 1500m hinder gjorde Samuelsson 5:12.42 och Lillemo 5:21.23 (1500m hinder var ju den officiella distansen för flickor i Sverige i F16- och F17-klasserna). Gunnarsson var Sverigeetta på 1500m hinder 2016 med 5:04.29.

På 100m hinder var Amanda Hansson och Victoria Almerén Hansson med. Hansson blev femma i finalen med 13.73 och Almerén Hansson blev sexa i ena semifinalen med 14.07. Amanda Hansson är ju fortfarande aktiv men oklart hur mycket hon satsar nu för tiden (gjorde två tävlingar inomhus men inga utomhus i år). Alméren Hansson har inte tävlat sedan 2019. Lovisa Karlsson är etta i åldersklassen i år med 13.08 och 2016 var hon sexa i åldersklassen med 14.18. Hon tävlade dock i längd på UEM. Lite samma sak med Erika Wärff, trea i åldersklassen i år med 13.92 och åtta med 14.52. Tävlade i sjukamp på UEM. Tvåan i år i åldersklassen Alva von Gerber med 13.63 var tia med 14.75 2016.

I sjukamp var Ida Thunberg och Erika Wärff med på UEM. Thunberg blev åtta med 5556 poäng och Wärff blev tolva med 5369 poäng. Thunbergs sista riktiga tävlingssäsong var 2021. 2022 tävlade hon inte alls och 2023 gjorde hon en tävling (i spjut). Wärff är tvåa i år i åldersklassen med 5751 poäng och etta i år är Lovisa Karlsson med 6146 poäng. Några fler har inte tävlat i sjukamp i år i åldersklassen.

Så vad blir slutsatsen? Ja, i huvudsak så är det de som var med på UEM 2016 som är bäst i åldersklassen i år. i Övrigt blir det delvis en definitionsfråga men det går att hitta några enstaka grenar där det det finns jämngamla som inte platsade men är bättre idag. Men tittar man på ett annat mästerskap så kan de bli ett annat utfall.

PS. Sedan kan man notera att Axelina Johansson hade tre ogiltiga stötar i kulkvalet och fick alltså inget resultat. Det var ju först när hon kom upp i U23-klassen som hon började prestera på mästerskap och tog sig vidare till finaler.
Citera
2024-07-23, 16:10
Medlem
På samma tema från Finland

2016: 27 aktiva, av dem har 11 tävlat denna säsong

2018: 30 aktiva, av dem har 13 tävlat denna säsong

2022: 47 aktiva, av dem har 40 tävlat denna säsong
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto