2024-07-16, 17:43
Medlem
Vad gör jag nu när jag systematiskt drabbas av en stalker? Jag vet inte hur man jag ska hantera situationen på bästa sätt.
Stalkingen har pågått under flera år nu.
Citera
2024-07-16, 17:50
Avslutad
Expertens råd mot stalkers: ”Det bästa är att ligga lågt”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-det-basta-ar-att-ligga-lagt

Välkommen till FB.
Citera
2024-07-16, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tristarr
Vad gör jag nu när jag systematiskt drabbas av en stalker? Jag vet inte hur man jag ska hantera situationen på bästa sätt.
Vad ägnar sig stalkern åt, behöver man ju ha någon slags vetskap om för att komma med konkreta råd eller funderingar?
Citera
2024-07-16, 18:11
Medlem
Citat:

Antingen så duckar du eller så slår du tillbaka. Och då måste du slå hårt.

Det beror på situationen. Barn inblandade? Förmodligen ducka. Ett sunkigt X? Slå hårt.
Citera
2024-07-16, 18:18
Medlem
Onanikrems avatar
Betala någon att bryta båda armarna och båda fötterna på honom (utan att de avslöjar säger varför) Han lär ha nog med att få någon som matar sig och torkar aschlet på sig några månader framöver och du får vara ifred. Börjar det om så bryts båda armarna och fötterna igen och knäskålarna (svårt att få det läka ihop rätt=invalid stalker)
Citera
2024-07-16, 18:23
Medlem
Se till att börja dokumentera/spara om det förekommer SMS, e-post, fysiska brev m m.

Här är polisens allmänna råd och vad som räknas som stalking eller annan sorts hot/förföljelse.

https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/hat-hot-och-vald/olaga-forfoljelse/
Citera
2024-07-16, 18:26
Avslutad
Svårt att svara på när vi inte vet vilka tillvägagångssätt just din stalker har.

Jag har tidigare blivit utsatt för en kvinnlig stalker som jag via en sofistikerad metod på sociala medier fick henne att veta att det inte var uppskattat det hon höll på med. Vet senare att hon i princip bröt ihop och fick lämna jobb och allt.

Fanns liksom inget annat sätt att bli av med henne oavsett hur mycket jag inte ville såra henne. Alternativet var att låta henne tro att hon skulle få mig och därigenom låta henne gå bakom ryggen på hennes familj. Inget jag någonsin kommer kunna stå bakom.
Senast redigerad av sanyangmotors 2024-07-16 kl. 18:31.
Citera
2024-07-16, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Se till att börja dokumentera/spara om det förekommer SMS, e-post, fysiska brev m m.

Här är polisens allmänna råd och vad som räknas som stalking eller annan sorts hot/förföljelse.

https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/hat-hot-och-vald/olaga-forfoljelse/

Har dokumenterat, berättat till mina anhöriga om denne som stalkar så dom har vetskapen om det. Försöker ligga lågt men mår såklart dåligt över att bli förföljd. Jag väntar till och med tid hos en psykiatriker för samtalstid.
Citera
2024-07-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg

Citat:
Ursprungligen postat av 2215
Vad ägnar sig stalkern åt, behöver man ju ha någon slags vetskap om för att komma med konkreta råd eller funderingar?

Jag bor i ett radhusområde, grannen har flyttat ut på sin uteplats och monitorer varje steg jag tar. Hen för ett jävla oväsen också för att pocka uppmärksamhet. Jag har bara en tunn buske mellan grannen och mig, tyvärr. Ska köpa ett insynsskydd men svårt att inte höra trummade bestick tre gånger per dag minst. Jag är en rökare och vill inte röka inneomhus.
Citera
2024-07-16, 18:57
Medlem
Ilimitados avatar
Man stalkar tillbaka. Han/hon kommer bli galen.
Citera
2024-07-16, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Betala någon att bryta båda armarna och båda fötterna på honom (utan att de avslöjar säger varför) Han lär ha nog med att få någon som matar sig och torkar aschlet på sig några månader framöver och du får vara ifred. Börjar det om så bryts båda armarna och fötterna igen och knäskålarna (svårt att få det läka ihop rätt=invalid stalker)

Folk får vara på sin uteplats, och hen får nynna, äta ute och vistas där alla timmar på dygnet (vilket hen gör). Detta har pågått sen jag flyttade in sedan tre år tillbaka.

Känner mig maktlös och jag är ständigt ledsen över situationen. VARFÖR MIG?! Det frågar jag mig dagligen.
Citera
2024-07-16, 19:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Folk får vara på sin uteplats, och hen får nynna, äta ute och vistas där alla timmar på dygnet (vilket hen gör). Detta har pågått sen jag flyttade in sedan tre år tillbaka.

Känner mig maktlös och jag är ständigt ledsen över situationen. VARFÖR MIG?! Det frågar jag mig dagligen.
Lär inte sluta om du inte antingen gör något åt det eller flyttar.. (kanske, det slutar då) Känns dock hårt att bryta armarna av någon för han sitter på sin uteplats och nynnar. Tänkte snarare han stod utanför ditt fönster och glodde in, ringde, smsade dig, följde efter dig osv. Finns väl olika grader av helvete antar jag..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in