2024-07-15, 08:22
Medlem
Som rubriken säger, ska man köpa en D4 eller B4? Är skillnaden så stor och rullar bilen ens något på el? Sparar man mycket pengar på B4 eller blir förbrukningen nästat samma?

Jag kör en del i stan men mest på landsväg.
Vilken väljer man?

Tack för era svar!
Citera
2024-07-15, 13:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaban11
Som rubriken säger, ska man köpa en D4 eller B4? Är skillnaden så stor och rullar bilen ens något på el? Sparar man mycket pengar på B4 eller blir förbrukningen nästat samma?

Jag kör en del i stan men mest på landsväg.
Vilken väljer man?

Tack för era svar!

Det är väl egentligen samma bil förutom det lilla löjliga batteriet, ska tydligen hjälpa till vid start/stopp ungefär.
Jag har en B4 och skulle säga att det var något mög de satte i för att kunna få ner förbrukningen och på det sättet få bilen under någon gräns i utsläppen enligt körcykeln. För dig som kör mest landsväg så kommer det göra än mindre skillnad.

Förbaskat skön bil annars så hittar du den du vill ha så ta bilen om resten är rätt.
Citera
2024-07-15, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är väl egentligen samma bil förutom det lilla löjliga batteriet, ska tydligen hjälpa till vid start/stopp ungefär.
Jag har en B4 och skulle säga att det var något mög de satte i för att kunna få ner förbrukningen och på det sättet få bilen under någon gräns i utsläppen enligt körcykeln. För dig som kör mest landsväg så kommer det göra än mindre skillnad.

Förbaskat skön bil annars så hittar du den du vill ha så ta bilen om resten är rätt.

Är det inte plugin hybrider? Klassas de ändå som hybrider? Borde ju vara skillnad på årsskatten?

Motorer brukar ju ändå skilja åt vad gällande ”återkommande problem”
Alltså borde ena motorn vara bättre än den andra..eller?
Citera
2024-07-15, 19:17
Medlem
ekmannens avatar
Blir ingen skillnad, batteriet är typ endast gjort för att ha låg årsskatt
Citera
2024-07-15, 21:00
Medlem
Ju mindre skit som kan gå sönder desto bättre?
Citera
2024-07-15, 21:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2aFrukosten
Är det inte plugin hybrider? Klassas de ändå som hybrider? Borde ju vara skillnad på årsskatten?

Motorer brukar ju ändå skilja åt vad gällande ”återkommande problem”
Alltså borde ena motorn vara bättre än den andra..eller?

På detta batteri kör man inte utan det hjälper bara till vid start/stopp och kanske om du startar i backe men annars är det bara mer vikt att åka runt med. Laddas när man bromsar.
Vet inte exakt vad den egentliga skillnaden blir på förbrukningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in