2024-07-14, 12:24
Medlem
Hej flashback!

Jag har haft mycket problem med förstoppning senaste åren. I vintras, efter att ha läst om att det är allvarligt att vara kroniskt förstoppad, så tog jag slutligen kontakt med vårdcentralen.

Först fick jag Movicol, som hjälpte men problemen fortsatte när kuren var slut. Nu tar jag ”Vi siblin s”, som har haft bra effekt. Jag har läst en del om hur tarmarna jobbar och tror att jag har problem med tarmfickor, dvs utbuktning i tjocktarmsväggen, pga långvarig förstoppning.

Så det jag undrar är om det finns någon bra hemmakur för att rengöra tarmarna? Handlar både om att rengöra nu men också i förebyggande syfte så att jag inte blir förstoppad igen. Så om ni har några tips så tar jag tacksamt emot dem.
Citera
2024-07-14, 12:37
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Hej flashback!

Jag har haft mycket problem med förstoppning senaste åren. I vintras, efter att ha läst om att det är allvarligt att vara kroniskt förstoppad, så tog jag slutligen kontakt med vårdcentralen.

Först fick jag Movicol, som hjälpte men problemen fortsatte när kuren var slut. Nu tar jag ”Vi siblin s”, som har haft bra effekt. Jag har läst en del om hur tarmarna jobbar och tror att jag har problem med tarmfickor, dvs utbuktning i tjocktarmsväggen, pga långvarig förstoppning.

Så det jag undrar är om det finns någon bra hemmakur för att rengöra tarmarna? Handlar både om att rengöra nu men också i förebyggande syfte så att jag inte blir förstoppad igen. Så om ni har några tips så tar jag tacksamt emot dem.
Ät mycket fibrer varje dag så lär du få fart på tarmarna.
Citera
2024-07-14, 12:39
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Så om ni har några tips så tar jag tacksamt emot dem.

Prova en saltvattensköljning:

https://www.dcg.se/blogg/detoxa-med-saltvattenflush

Smakar apa, men jag upplevde att det hjälpte när jag hade magbesvär en period.
Citera
2024-07-14, 12:39
Medlem
swampy66s avatar
Finns risker med att hålla på för mkt med olika kurer. Bättre att stötta tarmarnas naturliga funktion. Har du testat mjölksyrabakterier?
Citera
2024-07-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Prova en saltvattensköljning:

https://www.dcg.se/blogg/detoxa-med-saltvattenflush

Smakar apa, men jag upplevde att det hjälpte när jag hade magbesvär en period.
Tack för tipset!
Citera
2024-07-14, 12:46
Medlem
Bara för att förtydliga så har jag redan lagt om min kost rejält, äter mest vegetariskt, även om jag inte är vegetarian, och har i princip slutat äta vitt bröd.

Men frågan är om man kan rengöra tarmen på ett ofarligt sätt?

Som med saltvatten som ItsWednesday tipsade om eller periodisk fasta, till exempel en dag då man bara dricker vatten?
Senast redigerad av Perfecthairline 2024-07-14 kl. 12:53.
Citera
2024-07-14, 12:47
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Tack för tipset!

Uppmanar till viss försiktighet bara:

https://halsoliv.expressen.se/sant--falskt-om-tarmskoljning/
Citera
2024-07-14, 12:49
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Tack för tipset!

Vill också tillägga att mina magbesvär först och främst var ett symptom på stress och psykisk ohälsa, så kanske vill du utforska det först och främst. Hoppas det löser sig.

Edit: Pun not intended.
Senast redigerad av ItsWednesday 2024-07-14 kl. 12:54.
Citera
2024-07-14, 12:58
Medlem
Citat:
Uppmanar till viss försiktighet bara:

https://halsoliv.expressen.se/sant--falskt-om-tarmskoljning/
Ok, tack!

Citat:
Vill också tillägga att mina magbesvär först och främst var ett symptom på stress och psykisk ohälsa, så kanske vill du utforska det först och främst. Hoppas det löser sig.

Edit: Pun not intended.
Hehe, ingen fara!

Är en del stress inblandad för min del också, har varit lite rörigt privat sista åren. Var ganska länge orolig för tarmcancer men inga tester tyder på det.

Att ta hand om magen hänger överhuvudtaget ihop om att ta hand om mig bättre fysiskt och psykiskt.
Citera
2024-07-14, 13:30
Medlem
OtherBarrys avatar
Pyssiliumfrön i vatten, ca 20-30g.

En gång om dagen i samband med måltid.
Citera
2024-07-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Pyssiliumfrön i vatten, ca 20-30g.

En gång om dagen i samband med måltid.
Tack!
Citera
2024-07-14, 14:18
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Tack!

Drick rejält med vatten i samband med att fröerna intas, kroppen kan inte bryta ner fröerna och fröerna sväller av vattnet och bildar en slags "geleig" hinna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in