Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-13, 21:48
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Tänkte göra grekiska pannbiffar och funderar på att ha i olivolja istället för grädde. Har aldrig testat att ha i olja alls i färsbiffar. Någon som har testat?
Citera
2024-07-13, 21:50
Nej. Däremot med ost.
Citera
2024-07-13, 21:53
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlappTjackBalle
Tänkte göra grekiska pannbiffar och funderar på att ha i olivolja istället för grädde. Har aldrig testat att ha i olja alls i färsbiffar. Någon som har testat?

Varför ? Vad vill du uppnå ?
Citera
2024-07-13, 21:54
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Varför ? Vad vill du uppnå ?

Lite smak och att späda ut färsen så den inte blir för kompakt. Kommer göra på lammfärs såvill ha lite mer fett ingen också.
Citera
2024-07-13, 21:57
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Blir ju en annan rätt, men testa gärna och återkom med smakbedömning.
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Allt men olivolja skriker blatte och borde inte få finnas på våra breddgrader.
Till skillnad mot grekiska pannbiffar?
Citera
2024-07-13, 22:00
Citat:
Lite smak och att späda ut färsen så den inte blir för kompakt. Kommer göra på lammfärs såvill ha lite mer fett ingen också.

Ägg kan även funka för ditt projekt.
Citera
2024-07-13, 22:02
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Ägg kan även funka för ditt projekt.

Ägg och ströbröd kommer jag såklart ha i också. Oljan är mest till för att få in mer fett och lite smak.
Citera
2024-07-13, 22:11
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ägg och ströbröd kommer jag såklart ha i också. Oljan är mest till för att få in mer fett och lite smak.

Smulad fetaost och hackade oliver är gott som fyllning i grekiska färsbiffar. Sen kan du med fördel steka dem i olivoljan, men att hälla den i smeten blir nog ingen hit. Då tror jag inte biffen håller ihop.
Citera
2024-07-13, 22:29
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Allt men olivolja skriker blatte och borde inte få finnas på våra breddgrader.

Blatte? Större delen av Europa är olivoljeland. Är dessa blattar?

Citat:

Inte ens alltid jag har i grädde. Men allt som är fett lär väl vara bra för smaken. Risken är väl att olja är lite för rinnigt så att det förstör konsistensen så att de rasar isär. Men du känner nog på smeten om det känns bra.

Tänkte du steka i olja också då antar jag? Steker typ alltid i smör då jag brukar tycka det är godare med kött.

Säg till om det blev bra
Citera
2024-07-13, 22:50
Medlem
mikaelss avatar
Lammfärs är så fett att du behöver ingen grädde eller olja.
Citera
2024-07-14, 12:19
Medlem
Sladdarens avatar
Går inte jämföra grädde med olivolja som krämighet och fyllighet som sås i biffar men testa ?
Hela olivfrukter som hackas upp kör du med isf eller olivpasta, kräm tapenade, eller olivolja sås eller örtsås med olivolja vid sidan om

Fettet kommer nog inte binda sig om du häller i motsvarande mängd olivolja i biffen som grädde eller gräddmjölk och arbetar in det som biffar men testa med en biff..

Byt ut grädde och mjölk i detta recept med 1 dl olivolja och stek ;-) testa...lycka till...

https://www.ica.se/recept/grundrecept-till-farsbiffarkottbullar-713115/
Citera
2024-07-14, 12:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Ett par matskedar funkar men vars har du receptet får vi se ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in