2024-07-13, 18:31
Medlem
Denoms avatar
Köper du allt spontant från någon liten butik i närheten eller skriver du lista och storhandlar en gång i veckan?

Är all matlagning mer spontan eller gör du ett schema över vad du ska laga för mat och hur länge saker och ting ska räcka?

Har du mycket sånt som bara står kvar i kylskåpet under en längre tid eller går allt åt?

Jag handlar allt spontant i butiker här i närheten men i och med att jag bor ensam och tycker det är ganska tråkigt att laga mat bara till mig själv.

Finns Hemköp, Coop, Lidl, ICA och Willys på gångavstånd så jag brukar inte planera matlagningen förrän jag sett alla aktuella erbjudanden och då köper jag det jag ska ha samma dag jag lagar det så det räcker till någon matlåda också annars står kylskåpet tomt för det mesta då jag avskyr att behöva slänga mat.
Citera
2024-07-13, 18:36
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Köper du allt spontant från någon liten butik i närheten eller skriver du lista och storhandlar en gång i veckan?

Är all matlagning mer spontan eller gör du ett schema över vad du ska laga för mat och hur länge saker och ting ska räcka?

Har du mycket sånt som bara står kvar i kylskåpet under en längre tid eller går allt åt?

Jag handlar allt spontant i butiker här i närheten men i och med att jag bor ensam och tycker det är ganska tråkigt att laga mat bara till mig själv.

Finns Hemköp, Coop, Lidl, ICA och Willys på gångavstånd så jag brukar inte planera matlagningen förrän jag sett alla aktuella erbjudanden och då köper jag det jag ska ha samma dag jag lagar det så det räcker till någon matlåda också annars står kylskåpet tomt för det mesta då jag avskyr att behöva slänga mat.

Jag tittar i kylskåpet och skafferiet vad jag har och ser vad jag behöver med tanke på vad som skulle smaka och så går jag iväg och köper det plus annat om jag kommer på något gott i affären. Jag tittar inte på priser, bara i efterhand för att se om det ör något sjukt dyrt som jag kan undvika i fortsättningen.
Citera
2024-07-13, 18:37
Bannlyst
Loggar in på Icas Hemsida, beställer maten och tiden jag vill få hem allt.

Att slippa gå bland kreti och pleti på Ica är för mig helt ovärderligt, man får betala en sparsam summa för att få det plockat och eller levererat.

MAGI!
Citera
2024-07-13, 18:44
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater

Att slippa gå bland kreti och pleti på Ica är för mig helt ovärderligt, man får betala en sparsam summa för att få det plockat och eller levererat.

MAGI!
Får man hem grejerna samma dag då eller hur går du tillväga om du spontant blir sugen på någonting? Dessutom finns väl inte allt på ICA?
Citera
2024-07-13, 18:46
Bannlyst
Citat:
Får man hem grejerna samma dag då eller hur går du tillväga om du spontant blir sugen på någonting? Dessutom finns väl inte allt på ICA?
Du loggar in och får tillgång till levtider.

Det är inte "fast food"
Citera
2024-07-13, 18:48
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Du loggar in och får tillgång till levtider.

Det är inte "fast food"
Jaha så hur lång tid brukar det ta från beställningen tills dess att de står utanför dörren på ett ungefär?
Citera
2024-07-13, 18:49
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Vi skriver en meny för kommande veckan, och åker sedan och handlar allt för veckan.
Oftare än inte blir det även en sväng till lill-ica för att köpa fredagsgodis...
Framförallt skönt att slippa behöva hitta på recept on the fly i vardagen.
Citat:
Citera
2024-07-13, 18:54
Medlem
Citat:

MAGI!

Så tråkigt, att inte själv kunna välja kring färsk fisk, kött och annat. Låta någon annan välja i stället.
Citera
2024-07-13, 18:57
Bannlyst
Skriver ned exakt det jag ska handla med hänsyn tagen till aktuella "erbjudanden" och "klipp" för exakt det jag vill ha, och handlar sedan exakt det och inget annat. Spontanhandlar aldrig något överhuvudtaget.

Förmodligen världens sämsta kund som inte köper handlarnas enorma utbud av överprissatt skräpmat.
Citera
2024-07-13, 19:08
Medlem
MyJustices avatar
Jag har rätt mycket mat i skafferiet
Menjag skriver upp vad jag ska istället för att strö och slöhandla
Citera
2024-07-13, 19:09
Medlem
HBTKuks avatar
Allt som är på listan ska köpas. Listan sitter uppe och fylls på vid behov.

Beställer hem från nätet oftast. Gratis frakt så inga bekymmer.
Citera
2024-07-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Jag betalar med healing

Det är det som är så bra med vietnameser, det går att förhandla om precis allt. Skulle man föreslagit att någon från ett annat folkslag skulle utföra ens veckohandel i utbyte mot säckar med sågspån, eller healing, så finns det risk att det blir bråk. Jag frågar inte ens vad han ska ha så mycket sågspån till, men jag misstänker att förutom trädgårdsanvändning så används nog lite till att spä ut maten när han har hela släkten på besök.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in